AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.039

motorolja till lastbil

bo
44
bosse73
525tds94
hej har en liten fråga jag har en 525tds kan man köra den på motorolja som är till lastbilar det vill säga tyngre fordon tacksamm för svar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, men det är inte optimalt!

Oljor till större dieselmotorer har ofta en ganska hög kallviskositet (t ex 15W40) och det är direkt olämpligt i en mindre motor, framförallt på vintern.

Även additiven skiljer sig åt då driftsbetingelserna är olika i små och stora dieslar.

Det du har igen i "låg oljekostnad" lär du förlora lika snabbt i högre bränsleförbrukning och högre slitage, om du använder lastbilsoljan i din bil...

Mhv

BMW – Weltmarke aus München!
bo
44
bosse73
525tds94
tackar för det jag har kollat upp oljan nu dom säger att det går till alla bilar bensin som disel oljan heter mobil delvac mx
an
643
anlima
735iA -87
Tror nog du kan vara ganska lugn när du häller i delvac'en. Den är delsyntet och gissar att du har bra tillgång till "åkeri-oljan" och kan byta lite oftare utan större hål i börsen.Har denna olja i min fars A100 2,5Tdi som gått 58' samt en 145a med 60' mil på mätaren (32' med Delvac 10w-40w) utan bekymmer.

Det är billigt att byta olja ofta,,,

Men säkert är det någon som har andra synpunkter om ditt oljeval,,,

/Mats
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev innan är det inte optimalt med dylik olja i en personbilsmotor, även om Delvac-oljan är av god kvalitet.

Det finns en anledning till att man väljer att separera oljors användningsområde mellan tunga dieselmotorer och mindre dito...

Motorn lär inte skära ihop, men du får garanterat högre bränsleförbrukning med sådan olja (kanske upp till 3% jämfört med en bra syntetolja för personbilsmotorer).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det berör på vilken lastbil oxå. Är det samma olja som t.ex. FH12, 16 går på så det är inte det bästa men "rekomenderat" för FL6 så det är lungt.
Dom på jobbet som har diesel bilar kör på såna oljor o hörde ingen klaga.

BMW - Beroende Med Wilja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.