|
|
|
|---|---|
RN |
Varför går min BMW ojämt på tomgången? Ägaren tidigare mig hade problem med avgasvärderna på besiktningen liksom jag den sista gången.Bilen går inte nå riktigt bra på låga varv heller. Trodde den var chippad med varvtalsreg. slår till vid 6500v/min. Vad kan vara fel? |
| Vakumläckage? Ja vet att min for upp å ner ca 200 varv när jag hade vakumläckage. | |
|
Lambdasonden? ==Stora förhoppningar är halva lyckan!== |
|
RN |
Lambasonden är det inte några fel på. Jag har knappt märkt att den går ojämt på tomgången förrän vi ställde en likadan BMW bredvid och så står det på M-testen att den "går ojämt på tomgång". Någon som har flera förslag? |
|
Kolla att givarna är riktiga och att det inte är dålig kontakt till dem. (oxid, fukt, smuts osv.) Motortemp. luftmängdmätare Tändsystem: fördelarlock, tändkablar, stift ... |
|
| Jag har samma problem, just att tomgången hoppar upp och ner ca 200varv (lite kul iofs eftersom de andra tror att jag hetsar dem lite) hur kontrollerar man om man har vakumläckage? | |
rsarits |
Hade samma symtom på min 518 -87, i mitt fall var det två avgasventiler som stog lite tajt, lyckligtvis brände jag ingen av dem |
|
Jag hade vandrande tomgång innan jag bytte luftfilter efteråt är den stadig som en klippa. "Skillnaden på pojkar o män är priset på leksakerna" |
|
|
Kolla ventilspelet... Jo du hörde rätt, m20 motorn är skitkänslig för tajt ventilspel. Bör vara 0.30 och ej 0.25 vilket uppges på karossen (höger fjäderben). Lycka till |
|
|
Nej ska vara 0,25 och inget annat.Jag har iaf inga problem med min motor,testa att ställa in co-halten. hjorten |
|
| Kolla så att inte kamremmen är ett hack fel. | |
Sagitt.f |
Det är väl en E36 du har RN? För det första så är det M50 motorn i den och ingen kammrem utan kedja .Och sen är det ganska svårt att justera ventilspelet,när det sitter hydraliska lyftare (självjusterande).Hur vet du att det inte är Lambdasonden,testat den? |
|
Kolla stiften och kompressionen. Mvh |
|
|
Jag har samma problem med tomgång som vandrar. Den står runt 700rpm och gör dykningar ner till 500rpm för att sedan gå upp igen. Bilen känns liksom svagare vid starter från stillastående. Detta problem uppstod efter att jag haft bilen inne hos BMW på insp. II då bytte dom stift samt fyllde på AC:n mm. Nu är det snart 2 år sedan och det har inte blivit bättre. Upplever att den går extra pissigt när det är fuktigt ute. Motorn har också dött vid ett tillfälle då jag bromsade in. Senast idag upptäckte jag att den var nära att dö när jag med kopplingen nere rullande gjorde max rattutslag. Själv kan jag inget om motorer men jag vet att innan insp II gick den helt underbart.. Stadig tomgång på 800rpm och inga bekymmer alls. Kan det vara stiften??? |
|
F.Nilsson |
Jag hade problem med att tomgången gick upp och ner inte jämt men kunde hända lite närsomhelt.Oftast när man när man hade kört bilen ett tag och skulle stanna av,typ vid rödljus.Trodde det först var tomgånsventilen,men när jag hade kört så 1månad så börjar den dra mera bränsle också.Då tänkte jag på lamdasonden direkt,bytte den och efter det så gick den som en pärla igen.Vet ej om det är den på era bilar men kan vara värt att kolla upp. |
|
Detta med svajande tomgång är en barnsjukdom, tro mig jag har första barnet, en E36- 91:a och är inne på min tredje lamdasond snart,(med hjälp av reklamation såklart så det kostar bara första gången ifall den pajar inom ett år!). Tomgångsregulatorn kan man i vissa fall smörja upp så att den lättare roterar och efter det kan svajandet försvinna....i mitt fall tror jag att det var tomgångsregulatorn som gick trögt och gav lamdasonden fel information så att den pajade...? eller kanske inte! Kokerskan |
|
|
ja har samma problem............ jk |
|
|
HEJ! Kontrollera även Tändspolarna då de kan vara en orsak till ditt prblm ! Mvh ANDREAS |
|
|
jag hade samma fenomen på min 325:a e 36 jag bytte lamndan sen dess har det aldrig hänt. Men nu har jag ett annat fel och det är så att det låter som den missar ett stift vid låga varv stiften är ny bytta och nu undrar jag finns det fler än jag som har detta eller har haft detta bekymmer och om det är någon som lyckas hittat vad det är för fel när den gör så?????? BMW POWER |
|
|
Kolla returledningen till tanken om den sitter igen får man mycket mystiska problem tex, hög bränsleförbrukning, bränsle pump kan , men behöver inte tjuta, tankmätaren visar att man har bensin men tanklampan lyser, svejjig tomgång, svarta tändstift , dåligt drag i bilen mm... Varför laga inte det som inte är trasigt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.