|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder... 1. Om jag kör med original växelåda, vad finns det för "sportkopplingar" att välja mellan? Har sökt lite här och där men utan resultat... 2. Växellåda från 328 andvänds, kan man andvända samma koppling som ovan eller är det något man bör ändra på för att få det att fungera, eller är det en koppling för 328 som gäller då? _____Vraum!_____ | |
|
Hej. 1. Sachs hårdare tryckplatta kan du köra med tex. Vill du vara lite mer extrem så kan du köra med Sachs 4-pucks sinterlamell med. 2. Kopplingen passar din 328 om jag inte minns fel. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
328 har samma växellåda som M3 3,0. Använd M3 kopplingen alt. en förstärkt Sachs M3 tryckplatta fär en ännu tuffare koppling. Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Vad behöver man göra för att montera en M3 koppling på 328 svänghjulet? | |
| Är det bara tryckplattan man byter om man vill ha sportigare känsla och stryktåligare koppling? | |
|
Det finns lite olika vägar att gå. T.ex. på S50 vet jag att en del bara monterar en sinterlamell till standard tryckplatta. Det finns även kraftigare tryckplattor att köpa och använda tillsammans med original lamell. 3:e alternativet är en kraftigare tryckplatta tillsammans med sinterlamell. Det handlar om mer friktion och bäst är att först ta reda på hur mycket effekt kopplingen ska hantera och sedan ta reda på vilket bästa alternativet är. Finns ett fjärde alternativ om man ska ha mycket effekt i motorn. 3-skivig tiltonkoppling. Glöm inte bort att det finns nackdelar med sinterlamell... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
BlueBeemerBoy: och nackdelarna med sinterlamell är...? _____Vraum!_____ |
|
| Byt till ett M20 svänghjul samt lilla M20 startmotorn. Sen Köper du en Sachs 618 tryckplatta och 4-puckad sinter så har du en koppling som tål 700+ nm. | |
|
Har aldrig behövt använda sinterkoppling själv än så länge så min erfarenhet sträcker sig till vad jag hört från kompisar. Nackdelar kan vara huggande koppling dvs svår att använda i stan. En del säger att de kan låta med. Finns mycket erfarenhet av sinterkoppling här på forumet så det borde inte vara svårt att få reda på hur det ligger till. Rent logiskt kanske man kommer en bit med standard tryckplatta och sinterlamell. Har för mig att Stylingkompaniet rekommenderade det en gång men jag är osäker där... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Ok, låter bra. Tackar så mycket för alla svar!!! _____Vraum!_____ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.