|
|
|
|---|---|
|
Var ute å körde nyss då lampan tände sig. Bilen beter sig inte annorlunda mot vanligt? Nån som har nån erfarenhet av detta. | |
| kan vara lamdasonden... | |
|
Hände för mig också. Lampan tändes men bilen kändes inte annorlunda. Min mekaniker varnade mig dock för att köra med bilen om lampan inte slocknade, man kan bl.a. förstöra katalysatorerna om oförbränd bensin passerar dessa. När jag sedan provade att starta bilen igen så slocknade lampan. Efter flesökning visade det sig att det var en lambdasensor före katten på vänster sida som sagt upp sig. Bytte den och sedan har lampan "lyst" med sin frånvaro :) Mitt råd, gör en felsökning innan du kör mycket mer med bilen, kan bli dyrt annars. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
F.ö så har 540:n 4st sensorer, 2 före kattarna och 2 efter. Gäller att veta vilken/vilka som krånglar. Det kan dock vara ngt annat fel men förmodligen är det ngn av sensorerna (lambda) som spökar. Ett litet tips :) Innan du låter dem bytta sensorer till höger och vänster (om det nu indikerar att det är dessa vid en felsökning) be dem släcka ner varningslampan. Om lampan tänds relativt snart igen så är det förmodligen bara att byta men det kan också vara så att det är ngn skit som passerat i avgassystemet, sensorerna är tydligen ganska känsliga så det kan vara "falskt alarm". Lycka till:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ska ringa autowåx direkt på måndag så man inte ställer till med nått. Ny katt är ju inte så jätte billigt direkt :) |
|
|
de går att mäta upp lambda sensorer,så vet du vilken de är fel på o byter enkelt den själv. Länk |
|
|
Tjena. När lampan tändes på min 523, felet var insugningsslang och ventilationsledning. Pris: 1396 material+ jobb. Lycka till |
|
|
Nu har lampan slocknat. Kan det bero på en sån enkel sak som att luftfilteret är för skitigt. För jag bytte ut det igår och då slockna den direkt och bilen kändes lite rappare vid gaspådrag. |
|
|
Lmm är också en tänkbar felmöjlighet,men det gäller ju i ditt fall att åka in på en diagnos på lämplig verkstad för att utesluta lambdasonder iaf(dessa brukar ge felindikering i minnet)... Lmm brukar inte alla gånger ge en felindikering mig veterligt.. Så...Har du inga felmeddelanden så KAN det ändå vara "något tjall" med din lmm s.a.s.....t.ex. Men kika gärna i sök inlägg här på forumet,detta har diskuterats "en hel del",och det finns som sagt x-antal felmöjligheter. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.