|
|
|
|---|---|
|
Hej! bytte nyss vattenpump/drivrem pågrung av vattenpumps haveri, och nu när jag fått allt på plats så märker jag att det bara kommer varm luft ur fläktarna på passagerar sidan? nåra bra tips vad som kan vara fel? bilen: 523ia touring -99 | |
| menar varmluft bara höger sida! alltså passagerarsidan :) | |
| hur ser det ut inne i vänsra cupefiltretboxen?kan ju vara igenbeckat med skit.kolla det till o börja med.gärna med tryckluft... | |
| Kom o tänka på att jag kanske inte har luftat ur systemet riktigt? men då kanske det borde komma kallt ur båda sidorna? nån mer bra luftnings beskrivning, eller andra trix? | |
loftahammar |
De kan även vara värme ventilerna som är täpta, bara att ta bort o rengöra lr att köpa nya :(( Mvh Robban Länk |
|
Fyr: Jag hade samma problem som dig med värmen. Tokhett på passagerarsidan, kallt på förarsidan oavsett vad man ställde kliman på. Bytte vattenventilerna (kallas också värmeventiler, magnetventiler m.m.) och sedan funkade det klockrent igen. På E34:an kunde man ta isär och göra rent dessa men på E39:an är det tydligen värre. Jag orkade helt enkelt inte bry mig (höll på att frysa arslet av mig sammtidigt som man stekte sambon) så jag köpte nya. Går bara att köpa båda två, ej separat (de sitter ihop). Kostnad= 2680 sek på Bmw Group. + byte. Du kan dock prova att knacka på dem lite försiktigt med en liten hammare eller dylikt. Om du står framför bilen så sitter de på högersida snett nedanför fjädertornet (åtminstone på min 540). Lycka till:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Nån som har en riktig bild på vart värmeventilerna sitter? på ett ungefär. känns bara konstigt att de skulle vara sönder, skulle vara mer troligt att jag själv gjort nåt isamband med vattenpump/drivrems install. testar att knacka lite om ni hittar bild. |
|
|
igår så börjde det komma kalluft från båda sidor, så var tvungen att gå lös med en hammare på vattenventilerna men funkade inte, det värkar som det kommer ljummet när man sår på tomgång, och när man kör så kommer det kallt, vad ska detta betyda? nåt mer som kan ha gått samtidigt som vattenpumpen/drivremmen? termostat? Lyfter på hatten för alla svar. |
|
|
Fyr: Hmmm...det låter lite konstigt. Normalt när vattenventilerna kärvar/ger upp så ska de vara ngn bekvämmlighets funktion att de bara släpper igenom värme/varmt vatten. Detta för att man skall slippa frysa på vintern om det skulle inträffa. Om det är på sommaren så kan man alltid veva ner rutan. Börjar låta mer som om du har ngn luft i systemet alt. ngt fel på termostaten (kan ju vara fabrikations fel på den trots att den är ny). Prova att lufta det ordentligt om det inte hjälper så......ja då är det nog förmodligen vattenventilerna, det är det ända jag kommer på ialla fall. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Kanske ska skriva åxå att tempmätaren funkar perfekt, inge svaij eller så. nån som har en bra beskrivning på hur man luftar ur systemet rätt? det värkar ju somsagt att det finns luft i systemet så vattnet inte flödar riktigt. |
|
|
Fyr: Hasso här på Forumet har skrivit ett mycket bra mektips för byte av vattenpump samt termostat för Rak 6:orna. På min V8 var det bara ngt litet som skillde men för din 523:a är mektipset klockrent. Se lite längre ner i tipset för hur man avluftar på rätt/lätt sätt. --------------->Länk Lycka till:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Har nu testat lufta ur systemet o det verkar finnas mycket luft kvar, test körde lite o nu kom det lite mer varmluft, men han medelar ganska ofta att "check coolant level" o när man kollar under huven så är behållaren tom? kan den värkligen ha kommit ut så mycket luft att man efter varje 10km behöver fylla på nu ibörjan? eller ska man bli orolig? körde inte bilen själv när vattenpumpen paja, så kan inte vara 100% på att mätaren inte visat rött? hur kännsliga är topparna/packningarna på 523? nu när man kör så visar mätaren som den ska, hittar inge vatten på oljestickan, o går inte konstigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.