|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen köpt beg. M5-replica fälgar o sprillans nya Fulda däck 225/45 17" och jag får en hel del vibrationer i början, alltså när däcken är kalla. Efter nån mil så försvinner vibrationerna. Det är samma sak varje gång jag startar o rullar iväg. Oavsett om det är vanlig asfalt eller betong från den nya E4:an norr om Uppsala. Det kan ju inte vara fälgarna som är skeva eller orunda däck, eller ... Nån som har en tes om detta ? | |
| e39 är väldigt känslig för orundhet på däcken.rekomenderas o köra med michelin,continetal,toyo. på bmw..har fulda däck på min v6 laguna,upplevs exakt som dina däck gör.som sakt jag tror mer på däcken en fälgarna... | |
|
jag blir inte av med mina vibrationer... har gjort balansering alla däcken utan resultat. det mest intressanta (?) är kanske att mina vibrationer uppstår ibland o sen försvinner. kan få vibbar i 50 km/h nån 100 meter, så försvinner det. likadant i 95- 120 km/h att det kommer under några hundra meter (lite eller kraftigt) för att sen försvinna. fattar ingenting. kan man utesluta hjulen/däcken när det är så här, att det kommer o går lite då o då?????? |
|
|
Ja ser man på, jag har köpt 2 uppsättningar Fulda-däck! sommar o vinter(dubbfria) till min e-39 och har exakt samma problem som Daniel528. Skakar som fan i bilen när den stått ett tag för att sedan avta när man kört en bit. Jag provmonterade farsans hjul från hanns e-39 på min(Michelin pilot/m5 fälg) och då är bilen lugn, inga vibbar alls. Jag köper aldrig mer Fulda-däck!!!!!!!! M.v.h Anders |
|
|
"Morgonsula" innebär att man har en liten platt yta på däcket som försvinner efter ett par kilometers körning. Det har börjat uppträda på min E39:a trots Michelin, men de har gått drygt 7000 mil nu och sjunger på sista versen. AE |
|
|
Jag har precis samma problem på min. Vibrerar tydligt mellan ca 110-118 km/h för att sedan försvinna helt! Kör på pajasdäck; Nankang, fast problemet var där även när jag körde på Pirelli. När jag däremot byter till vinterdäcken på plåtfälg; Toyo, så försvinner problemet fullständigt. Går det alls att justera bort detta problem? |
|
|
Jag har också en e39 touring -98 med samma symtom, har en teori att det kan vara slitna bakvangs bussningar tillsammans med slitna bak dämpare?? |
|
|
E39 har juh detta som synonym... det är ett modell fel som nästan dom flesta touringägare till tidiga E39 verkar ha upplevt. var EXAKT likadant på min -98a, balanserade däcken MINITUÖST hos en jag känner och det var mkt bättre men inte riktig 100%, jag gissar det är en blandning av att konstruktionen är känslig för obalans och vibrationer samt underlag och däck, och att bussningar och stag börjar vara slitna där kring 20k mil. svårt att bli av med helt utan att byta hela bakvagnens alla bussningar och diverse. /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.