AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.416

Servoolja 850iA

Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Vad ska det vara för typ av olja till servon i 850iA -91?
Ska in med bilen på service om några veckor men skulle behöva fylla på lite nu i helgen och kommer inte åt några originaloljor på BMW.
Funkar det med vanlig ATF Dextronolja från typ Statoil att ha i så länge?
Ser man i behållaren hur mycket olja man ska ha i. Öppnade bara lite försiktigt här om dagen men pillade inte loss det där metallnätfiltrer som sitter i vägen. Finns det nån nivåmarkering under detta?
Vore tacksam för snabbt svar...har inte möjlighet att åka ner till bilen ikväll och se efter.
ju
60
juzzi

635csi-83
Själv hälde jag upp till nätet och det funkar bra. Bmw orginal olja är CHF 7.1 kanske finns på någon mack?

ju
60
juzzi

635csi-83
Om det är panik med oljan då skulle jag köpa samma olja dom har i citroen och audi.

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Nja, CHF 11 S heter orginaloljan till servot, och som juzzi skriver, citroen LHM är alternativet. Glöm ATF eftersom den innehåller friktionstillsatser som servopumpen inte gillar. Nivån ska vara 20mm under överkanten och kontrolleras med stillasående motor och bromshydrauliken tömd (minst 10 trampningar på bromspedalen)
ju
60
juzzi

635csi-83
Till 89-93 var det väl CHF 7.1?

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Länk
CHF 11S och CHF 7.1 skall ej blandas med varandra och definitivt inte med ATF.

En ytterst viktig fråga som tyvärr många ställer till den lokala macken, dvs stor risk att det blir fel olja och med det ett framtida servoläckage mm.
Finns många referenser på detta....

Det säkraste tipset är att kolla vilken färg som är i behållaren, Grön=CHF, RÖD=ATF. Man vet aldrig vad föregående ägare hållit på med.... Har bilen servats på verksta senast och den byttes så borde det vara CHF 11S nu.

Möjligt att LHM (citroen) är blandbar med CHF 11S, men eftersom 11S och 7.1 inte skall blandas, så skulle inte jag chansa.

Sten:
Finns det fakta på att LHM är blandbar med CHF? Eller är det samma som CHF??? Pentosin levererar ju också till Citroen, men gäller väl andra produkter då kanske....
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
På sidan 80 i min instuktionsbok står det: om CHF 11 s ej finns att tillgå så kan LHM användas.
Jag har CHF 11 S i min Alpina och den är inte grön.

Instuktionsboken gäller modeller -92 och -93
ju
60
juzzi

635csi-83
Förra ägaren till min 850 hade haft i ATF olja och det blev ett helvetes missljud i pumpen. fick byta olja 4ggr innan det blev bra,och oljan kostar ju 14euro litern här i Finland och det blir ju ungefär 1200kr för sköljningen.

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Ja inte roligt med fel olja....

Ser att Pentosin även tillverkar LHM Länk

Hhhmm, om jag inte missminner mig så stog det CHF 11S till min -94 540 jag hade förut. Förbrukade 10 liter till den pga en massa missöden.....
Vilket fall så är LHM från Pentosin mineralbaserad och CHF syntetisk.... Hur var det nu med att blanda syntetiska oljor med mineralbaserade????
CHF 7.1 är ju syntetisk men inte blandbar med 11S som också är syntetisk, men blandbar med LHM som är mineral, nu blev jag förvirrad. Någon därute som har facit?
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
CHF 7.1 användes av BMW fram till -9/91, det betyder inte nödvändigtvis att den användes till alla modeller.

Pentosin CHF 7.1 ist auf Grund seiner
Additivierung nicht mit modernen Hochleistungs-
Hydraulikfluids wie Pentosin
CHF 11 S mischbar!

Alltså, den är på grund av sina TILLSATSER EJ blandbar i system som har CHF 11S.

Lindmalm! juzzi! Rattmeister! vad står det i Era instruktionsböcker?

När jag skulle byta servoolja hösten -06, så köpte jag CHF 11S från Bildelimporten, när flaskorna (2 st) kom så står det FEBI S6161 på dom, tydligen en ekvivalent från Bilstein som ska användas i bilar som körs i kallt klimat.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Ooops, onödigt svammel av mig. Tänkte inte ens på att jag har en instruktionsbok.
Sidan 80: Fyll på Pentosin CHF 11 S eller LHM vid behov.....
Bra att detta rätade ut sig :-)

Vilken färg har den från Bildelsimporten?

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Klar som vatten
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Fast jag jag bytte aldrig oljan, för ekvivalent eller inte så vill jag i alla fall ha CHF 11S pga Alpina har använt den ( BMW res.nr. 81229407758 ) och jag inte vet hur känslig AHK och SHIFT-TRONIK-hydrauliken är.
Visserligen tillåter BMW LHM till CSI och den har ju AHK men....... inte SHIFT-TRONIC.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.