AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.322

Nivåreglering och sänkning

41
8
411VM
540iA -93
Tja

Första frågan är, hur vet jag om jag har nivåreglering på min bil? (E34 540iA Sedan -93) När jag växlar till Drive så sänker sig baken och tvärtom.

Andra frågan, Hur kan man lättast sänka bilen ca 40mm fram och 20mm bak, nån som har tips om några fjädrar? Tänkte slippa byta dämpare då jag inte har tänkt köra bana med bilen utan bara vill ha lite snyggare uteende.

Sista då, på många fjädersatser står det att de är "Ej för nivåreglering", hur viktigt är detta om man skulle köpa sånna fjädrar om man har nivåreg?

Tipsa gärna om bra ställen att köpa fjädrar på också

Mvh

Visa användare
88
Mikke535
Bmw 1602a.
Bmw 1602a.
Bmw 330 XD.
När du lägger i Drive så har du bromsen i, och då sjunker bilen bak, om du lägger i backen så stiger bilen bak om du bromsar, så enkelt var det. Nivå reglering så får man titta under bilen, så ser man om bromsrören går ihopp i en liten box typ.. Mvh
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Det går väl snarare hydraulrör från stötdämparen. Sen så sitter det en givare bak som påverkas av lasten i bilen, armen på givaren kan du justera och genom det kan du även sänka bilen fast inte för mycket, för då får du stötdämparnivå fel.

PB
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Fjädrarna bak brukar vara mycket klenare (alltså tunnare marieal i sprialen) på en bil med hydraulisk nivåreglering.. Annars får du väl placera ett gäng bastanta karlar i skuffen... kolla avståndet mellan skärmkant och däck innan du kör iväg... åk en runda på 2-3 km och kolla sedan avståndet igen, innan du släpper ur gossarna ur buren. :)
Du kommer dessutom att märka om bilen blir väldigt hård i bak med några hundra kilo i skuffen

// Erik
41
8
411VM
540iA -93
Tack för tipsen! ska ta med mig några bastanta kompisar och testa :)

Ingen som har tips på några fjädrar?

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Länk

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Man kan ju kappa lite... Fast det är bara bak....

BMW - Beroende Med Wilja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.