AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.544

BMW 323 E36. Något tickar... Vet någon vad?

Ki
31
Kimpo
323Ci M -98
Hej!
Har en bmw 323Ci E36 -98 som e i bra skick 12000mil...
Dom senaste dagarna har jag börjar höra ett tickande ljud och när jag lyfter på motorhuven för att höra var det kommer ifrån hörs det inget... tror det kommer underifrån bilen! Kan vara så att är ventilerna! Är det nogon som har någon liknande erfarenhet av det och vad kan jag göra för att bli av med det?
MVH/ Kim
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Tickar det jämt å ständigt eller är d bara t.ex när du nystartat?
Ki
31
Kimpo
323Ci M -98
Den tickar jämt å ständigt vad jag har märkt iaf!
Ki
31
Kimpo
323Ci M -98
Hej!
Nu har jag kollat den tickar om vetilerna!!! Det är ett väldigt irriterande ljud tycker jag iaf...
Är det någon som kanske vet vad ja kan göra för att bli av med det?
Jag vet att det finns nått som man kan hälla i tanken som ska smörja ventilerna men hjälper det?
MVH/ Kim
är antagligen de hydraliska ventiltryckarna som är slitna...brukar hända förr eller senare...oljan som pressas in i tryckaren med oljetrycket rinner ut igen när det är lite slitet. det håller inte tätt..
tryckarna kostar några hundra kronor per styck...men det är mest ett skönhetsfel..så frågan är om man vill lägga ner pengar på det...jag har gjort det på min bil men då gjorde jag allt jobb själv...på verkstad blir det ganska dyrt..

mvh
kan iof pröva med att hälla i tjockare olja...hjälper ibland

mvh
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Prova annars att göra en motorskölj vid nästa oljebyte.
De kostar några hundralappar,så de kan ju vara värt att prova...ska själv prova de vid nästa oljebyte även fast ja knappt har nåt tickande.

Ja ska prova deras motorskölj:Länk
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
Omega är klart bäst, men det är sällan tickandet försvinner. men rent blir de ju:)
Mi
24
Mike77
530dA M e61 -07 LCI
Kimpo: Har du löst det än? Skriv gärna en rad i.s.f.

Jag vet inte exakt vad du har för motortyp i din 323 -98 men i en M52 sitter ventiljusterarna under kamaxeln, kräver specialverktyg för att demontera. Verkstäder kan också vara ovilliga att ta loss den, ifall motorn någon gång kokat kan spänningar finnas som gör det tidsödande/dyrt att få tillbaks den när hela locket skall loss. Men själva justerarna är billiga, ca 300kr/st...
Prova med ny motorolja exv suveräna och prisvärda Valvoline Synpower 5W-40 från Micro och nytt originalfilter, efter en motorskölj med Omega 907 (t.ex. T.H. Petterson, Gbg). Det argumenteras för att esterbaserade Valvoline motorolja har högre rengörande verkan och dessutom tystar dina ventiler, något iallafall. Lycka till, Mikael.

Ki
31
Kimpo
323Ci M -98
TACK för ditt inlägg!
Jag har inte gjort något med bilen än då jag inte har haft tid men nu nästa vecka hade jag tänkt att byta olja å oljefilter. Jag har en vän till mig som har en specialolja fråga mig inte vad d e men den ska tydligen ta bort tickanade ljud i ventilerna så ja hoppas på att det ska funka.
Jag ska testa den oljan som du skrev upp där så tack för det!

Jag kommer lägga ett inlägg sen när jag har gjort det!
MVH/Kimpo

Ki
31
Kimpo
323Ci M -98
Hej nu har det gått ett tag och jag vet vad felet är nu på min bil!
Jag lämnade in den till en kille som skulle kolla vad det var som lät på bilen och det var AC-Pumpen som var trasig!
Tur i oturen att det inte var motorn men det kostar ändå mkt att byta den.
MVH/ Kimpo

Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Kimpo:Vad var det för "specialolja" din polare tänkte på,för att minimera tickande motorer?
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
AC-pumpen? Märkte du inget på dess funktion då? om den nu var sönder?

Har själv osse ett litet tickande som kommer när bilen stått på tomgång en stund.. en/ett par minuter sen börjar det ticka lite.. inte alls mycket. Rör man vid gaspedalen lite så slutar det med en gång och sen kommer det igen när den stått på tomgång nån minut. samma sak vare sig den är kall eller varm.
Ki
31
Kimpo
323Ci M -98
Stocktrader: ja köpte en specialolja som ja har användt när jag bytte olja nyligen kommer inte ihåg vad den hette men jag köpte den på Nåkab i Sthlm då jag känner dom och dom sa att den kunnde hjälpa och det gjorde den, när ja lämnade in bilen så sa ja att ja trode det var ventilerna men han kollade dom och dom var i kanon skick lät absolut inget så dom var bra!

Men som sagt så var det ju AC-Pumpen som lät!

Funktionen är densamma den har inte gått sönder än Smajly men den skulle troligtsvis gå sönder snart så det blir byte på den senare!

Det du kan göra är att du tar en stor skruvmejsel lr något liknande och sätter den imot t.ex AC-Pumpen och den andra änden imot örat på så sätt kan du höra om den låter, är det tyst så är det inte det, har testat själv och det hörs tydligt om AC-Pumpen så testa på lite olika ställen om var det kan låta och skriv sen igen om du hittar det!

MVH/ Kimpo

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.