|
Sida 9 av 15
|
|
|---|---|
|
Eivind: Nå snakker vi om at det er blitt mye vanligere med BMW idag, for ti år siden var BMW fortsatt en uvanlig bil, nå ser man dem overalt. Ja, MB er blitt mer vanlig og, men det er A-klasse og C-klasse samt E-klasse med mindre motoralternativ, når det gjeller BMW er det oftere 5-serien med "middelsmotor" (2,5 3,0 og 3,5 liters). Jeg synes MB har en större variasjon på klientelet, mann ser at det er folk med viss formue som kjörer S-klasse og folk med större ambisjoner enn bankkonto som kjörer A-klasse... Når det kommer til BMW virker det vaere samme slags folk som kjörer 320 som 530 som 740 (bare mine refleksjoner), jeg trur at det kan vaere avhengig av at BMW har mindre prisvariasjon på nybiler enn MB? Ikke et vondt ord om BMW, jeg liker BMW, ellers ville jeg ikke kjört en selv, mann må bare kunne se sannheten, og den sier at BMW er blitt vanligere! |
|
|
Vanligere har jeg ikke nektet på.. Jeg forholder meg til statestikk fra SSB som viser at av 1.800.000 personbiler i norge er kun ca 70.000 BMW. I 2001. Det er fakta! Om det er mye eller lite for bli opp til hver enkelt å avgjøre.. Hvor mye forskjell osv det er på folk som kjører 5serie kontra 3serie gir jeg blanke i.. Så lenge jeg liker min bil spiller det ingen rolle om de andre har fete lommebøker, er narkolangere eller whatever ;) Mitt syn på mitt bilvalg kommer før samfunnets oppfattning.. |
|
|
Svenssonbilar är nog en beteckning på bilar som köps av "Kreti och Pleti" utan något större engagemang. Volvo, Audi, SAAB och även BMW är alla sådana bilar. Sedan finns det andra märken som kräver god likviditet, genuint intresse eller en mix av de båda. BMW är ett alternativ till Volvo och SAAB. Ungefär samma prisklass och driftkostnader. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Bra bilar båda två ...därför kör jag båda märkena..som du =) SAAB 9000 griffin , BMW 635 csi och willys jeep |
|
|
Måste bara göra ett inlägg i diskussionen.. Jag har haft mycket erfarenheter av både BMW och SAAB, men att klaga på SAABs kvalité på turbomotorerna är lite lågt tycker jag.. Vinterbilen är för närvarande är en 9000T -85.. första årsmodellen.. ingen vattenkyld turbo.. Jag har nästan aldrig låtit den gå på tomgång efter stopp, (trots hårdkörning), bilen har gått över 30 000 mil, den är bromsad till över 240 hk, och turbon är inte bytt på över 10 000 mil.. (säkert mer). Enda problemet jag har erfarit efter många år är synkningen på 2:ans växel.. och det har till stor del att göra med mina våldsamma växlingar. Samt att turbobilar är tacksamma som få att trimma 20 - 60 hästar ur utan problem.. och då kan man inte lita på att en orginal växellåda håller heller.. Saaben kommer aldrig bli mer än en vinter/busbil, men ingen kan säga att det inte är välbyggda bilar i klass med BMW. Kan för övrigt tillägga att kamkedjan aldrig är bytt... hur ofta ska BMWs små gummisnören bytas ? =/ |
|
|
Håller med Johnny när det gäller SAABs motorer. Dom är väldigt slitstarka men det är också det enda som SAAB lyckats med i mina ögon....turbomotorerna. Jag tror inte att många har bytt kamkedja vid 30000 mil på en BMW heller. |
|
| Jo, en sak till. Dom är duktiga på passiv krocksäkerhet. Tyvärr så är det lättare att hitta negativa saker på SAABar. Ex. växellådsbyte ingår ju nästan i stora servicen. | |
| JohnnyB.. Hm 30000mil utan att byta kedja på en 9000 det låter lite väl saftigt det, undra hur den låter? SAAB kedjorna brukar vara långa efter ca 15k mil likaså balanskedjans drev brukar vara ett minne blott vid dom milen iaf på ng900, har även varit med om en 9-5 på 5000mil med lång kedja som vi blev tvungen att byta. BMW´s duplex kedjor är ljusår bättre än saab´s enkla kedjor för att inte tala om drivlinan. . Däremot tycker jag att dom senaste 9k bilarna är rätt välbyggda och felfria, vilket man inte kan beskylla tidigare 9-5 för att vara. kanske från mod -03 det återstår att se hur många uppgraderingar som kommer till dom förb****de vxl lådorna.. ng 900 finns inte ens tycker jag den har ju tom saab erkänt att är ett skämt, en av dom sämre bilarna på planeten tills og 9-3 kom då blev det lite bättre kvalite. | |
|
Jag är antagligen en sån där varvande icke bmw entusiast antar jag. Jag är ju bara 22 år och gillar att gå på lite bredställ och spinna. Men att jag inte kan vara en bmw entusiast för det var i SÄRKLASS det dummaste jag hört. Jag blev faktiskt lite upprörd. Så kan jag tillägga att jag jobbar på SAAB, och jag vet då inte vilket SUPEREX du köpt av 9-5 aero, men nån bmw blir det då aldrig. Så när jag ändå orkar svara på ett så urbota dumt inlägg så kan jag ju passa på att fråga. HUR ÄR EN SANN BMW ENTUSIAST???? Är det en grinig gubbe som vägrar utnyttja BMW:s körglädje och sportighet som bmw lägger ner såna stora pengar för att få fram, eller?????? Och jag anser ju då inte Saab vara ett billigt alternativ. Om jag säger att växellåds renoveringssatser finns på hyllan hos de flesta SAAB återförsäljare. Behöver jag säga mer då? Visst är saab en trevlig bil, men absolut inget för mig. Men då är ju jag bara en "varvande icke bmw entusiast" som man inte vill kategorisera sig med. Morgan. Länk |
|
|
Hade det tvivelaktiga nöjet att få köra en saab 9-5 kombi 2,3 t,med 690 mil på mätaren,efter att vår familjebil en vw caravelle hade havererat på väg till fjällen,på vår årliga påsksemester.Tyckte att det var skandal att dämparna fram var så mjuka att spoilern sprack i två delar,sedan tyckte jag att bilen var helt karaktärslös,motorn kändes tam och slö,skulle inte vilja byta mot bmw:ns v8,annars så tycker jag att den är ganska snyggt designad,men någon sportbil är det inte. |
|
|
Håller med om att en Saab 9-5 Aero är en bättre bil än ex en BMW 750il-E38, jag vet för jag bytte bort min 750il-95 års modell mot en 2001 Saab 9-5 Aero som var trimmad av Nordic Uhr (305Hkr) och den var underbar att köra och med en omkörnings acceleration som fick Min fd 750 att blekna och ställa sig i skamvrån. 9000 mil rullade min Saab med mig bakom ratten ,1 däckbyte+olja filter och stift inget annat på dessa mil, inte ett krångel, totalt hade Saaben gått 14000 mil när jag sålde den och enligt nuvarande ägare går den fortfarande som en klocka. Tilläggas ska att genomsnitts förbrukningen låg på 0,84 per mil och då snålade jag inte på gasen, ok trimmade turbobilar går alltid lite snålare än original ! Have a nice Day :) |
|
|
Ja alla har vi våra värderingar. BMW 7-serie och 9-5 är väl rätt långt ifrån klasskonkurenter? Kul att du var nöjd med din SAAB. Jag tycker personligen att chassit och bromsarna på 9-5 Aero inte klarar av orginal effekten, hur känns det med Nordic steg3? Mvh, /Wille |
|
|
Steg 3 är super med grymt vrid och sanslös acceleration, kan verkligen rekommendera detta till alla 9-5 Aero ägare.Nordic Uhr kan sin sak helt klart !!!! Have a nice day :) |
|
|
PS.Det var slitsade skivor monterade när jag köpte Saaben ,så bromsarna tyckte jag matchade effekten mkt bra. DS |
|
Nilssen |
BJOERCK: FINNS HUR MÅNGA IMPORTERADE E39 / E38 : OR SOM HELST HÄR I MALMÖ.SORRY,INTE BARA E34 / E36:OR! LÖJLIGT LÅGA PRISER PÅ E38:AN TEX. FINNS FR CIRKA 60K I TYSKLAND NU,94MOD / 95 MOD! E 39:AN HAR MIN VÄN PÅ BILFIRMAN VID KRONPRINSEN I MALMÖ KUNNAT FIXA FRAM FÖR CIRKA 75-80K,96MOD----523/528 OSV...SKANDALÖST!!! |
Oakman |
Visst är SAAB en bra kompromissbil, men som andra säger så kommer den inte upp i BMWs klass. SAAB är och förblir en typisk svensson-bil oavsett om SAAB sätter in en 300hk motor i den. BMW står för nåt annat och är nåt helt annat. Ditt resonemang om att SAAB skulle vara seriösare köper jag inte heller. Som Asken säger, idioter finns överallt bland alla bilmärken och man kan inte döma bilen efter detta. Jag vet inte vad du menar med "en annan sorts människor" men det låter i mina öron rätt löjligt. Måhända stylas dessa bilar ibland till rejäl överdrift, och det tycker även jag är hemskt men samtidigt kan man ju inte dra en hel grupp över en kam. Sen anser ju jag att oavsett om ägaren är rik/fattig så är BMW mycket mer KLASS och STIL än någon SAAB i världen! ----------------------- // Olof |
|
Ang." en annan sorts människor" tror jag han menar nyblivna "svenskar" för BMW och Merca verkar populärt bland dessa nyblivna "svenskar"! Vilka importerar dessa lyxbilar i parti och minut nu för tiden ? Rätt mycket importeras av nyblivna "svenskar och vilka importerade BMW har inte under sista 5 åren tagit rundan om Värmland (landat där först !! ) innan dom sålts vidare,till bilhandlare, privat personer, mm ......,och vilka export papper har inte balkan klingande namn på mottagaren ? ? Have a nice day :) |
|
dunstan |
yada yada yada Vem fan kör Saab? ;-) |
|
Jag tycker nya saab:ar är helt ok , skapligt pris och skapligt soppasnål , kvaliteten vet jag inget om och enda negativa är att de är något stötiga på vägen , stötighet kan accepteras om väggreppet är enormt men det är det ju inte. Skall man åka skapligt och billigt är ju saab riktigt gott. Men depressionsfaktorn är så pass otroligt stark att jag personligen hellre går eller tar bussen , sen är de ju plastiga i coupen ochså. Frågan är om inte nya saab:ar är tillockmed tråkigare och mer trist-korrekta än välvårdade volvo 740/940 ? "e32 annars är jag hellre utan" |
|
|
Jag har en M3-94 och polarn lånade sin farsas 9-5 Aero och han piskade mig rejält från 0-402 och sen drog vi 150- 250 och samma där!! hade inte en sula mot den.. och den är helt orginal! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.