AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
37.981

SAAB är ett bättre val

Sida 8 av 15
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
JN: Jo det vet de flesta, problemet är bara att saab inte fattat det. Går man runt och säger som både saab och volvo att siktet är inställt på bmw 3ser så får man ju tåla en jämnförelse.
BBrahme
Det finns många bitar som tillsammans utgör helheten när det gäller bilmärke.
Visst är det tråkigt att kepspojkar kör om kring i halvrisiga BMW som dom i många fall inte verkar har råd att hålla i skick. Ett problem som skulle lösas enkelt om BMW bytte modeller oftare, för då hade inte en ny BMW kunnat dras över samma kam som en äldre som det är idag, vi hade fått en klar nivåskillnad. Men detta problem finns ju på olika sätt faktiskt också hos både Saab, Volvo och andra märken

Image: Den skapare både vi och kepspojkarna, kör man BMW ger man en signal till andra trafikanter att man tycker om att köra bil och därför har valt en bil som är just körglad. Nackdelen är att många känner sig kallade att utmana, vid rödljus, på småvägar etc.

BMW vs Saab går detta egentligen att jämföra jag tycker inte det Man köper dessa bilar på så olika grunder. BMW:en köper man nog mycket på känslan om körglädje medan Saab:en köper man på möjligen mera förnuftiga grunder som servictillgång, trygghet m.m. Båda bilarna har sina för och nackdelar så valet är nog mera just en känslosak. För visst kan man jämföra prestandar, kvalitet, vad man vill, men valet görs på olika sätt.......
At
1
Attila
540i -98,320hk
Jag har haft några BMW men alltid sneglat på SAAB 95 karossen, så plötsligt stod det en SAAB 95 griffin -99 (V6) i bilhallen. Jag slog till direkt, ljudet var överlägset (harman kardon) och bilen var pigg som 17. Jag har lite + och - vad gäller SAAB.

+ Bra ljud,
+ Väcker inte lika mycket avundsjuka
+ Överlägsen framkomlighet vid hårt vinterväglag

- Framhjulsdrift dödar ca 90% av körglädjen, tex vid kurvtagningar.
- Sämre kvalitetskänsla ,stänga dörrarna kändes som på min mammas mazda 121, här vill jag inte höra att BMW har lagt till tröga dörrar för att ge mer kvalitetskänsla för det skulle SAAB och Volvo också kunna göra.

- Man får hålla i ratten om man ska accelera för att inte bilen ska köra åt sidorna.

Jag tycker inte att man kan jämföra bilmärken som SAAB och BMW därför att det är som att jämföra äpplen med päron.

Ta "top of the line" bilen från båda märkena och jämför, (760 mot SAAB Aero) det går inte. Alltså BMW's erfarenheter av att bygga lyxbilar, som slår på alla modeller de tillverkar är 3 till 4 ljusår före SAAB och VOLVO, visst det är taskigt sagt MEN det är verkligheten.

Jag vill avsluta med att säga ett denna hemsida är fantastisk.

/Atila
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Enzzo: Grattis till ett bra bilval.

Jag som är född Saab älskare vet vad du föll för.
Det härliga vridmomentet i en Saab turbomotor är helt underbart.
Dock är jag en snorunge och föll för sexan och bakhjulsdriften.

Skulle jag ha råd att köpa en aero när den kommer med 4wd finns det inget annat val enligt min mening.

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Enzzo:

Visst, Saab är Idag en jävligt fin bil men att kalla den för seriösare än bmw är ju att ta i.
Tycker inte man får så seriöst intryck när man åker till en saabhandlare. Saabarna säljs i samma byggnad som sliskiga oplar och det är ju bara sorgligt.
Sen att många unga kör runt i gamla bmw,s är ju inte så konstigt. Billig bil med bra krut och väghållning.
Det är inget man kan koppla med gamla saabar direkt. Slöa skitbilar som vid det här laget är sönderrostade.
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Hej.

Min förra bil va en Saab 99 -83. Visst, en traktor men en bil som alldtid startade. Inget krångel förutom kärvande bromsar, vanligt på dessa bilar. Sen fanns det ju ingen som helst elektrisk extrautrustning på bilen som kunde krångla. Bra robust bil.

Sen blev det ju ett litet uppbyte. Och det ska erkännas att jag tittade på 9-3 Aero men man hade hört lite si och så om den bilen och jag tyckte inte det fanns nån annan Saab som passade mig. Fast i mitt undermedvetna visste jag nog att det skulle bli en bimer. Att farsan körde 320i -99 hade väl endel med saken att göra när jag sedan fastnade för BMW:n.

Lite dyrare är de ju men det är det helt klart värt eftersom jag är så jä*** nöjd med bilen.

Jag ville ha en bil med KÖRGLÄDJE, en bil som skall köras, inte bara ha som transport medel mellan punkt A och B.
MOTORN är underbar. En riktig körmaskin ska ha BAKHJULSDRIFT.
KVALITETEN är på topp. Å sen tycker jag i alla fall att bilen (E46:an) är SUPERSNYGG.

Klankar inte ner på dig Enzzo, alla har olika smak och man får helt klart mer prestanda per krona om man köper SAAB. En billigare bil. Och jag skulle nog kunna tänka mig en Saab igen.......som andrabil då alltså.......:).

Ok, blev nog nåra stavfel, sitter här mé en grogg och ska på krogen mé nåra polare.
Hare bra.

Mvh

/Petter
-ZodiaC-
Farsan körde alltid SAAB tills förra året han hade då haft många av dom "stora modellerna" tex. cd:n 9000 osv.. han var helnöjd..
MEN sen för ett par år sedan när saab 9-5 släpptes så skaffade han e sån. den va splitt. ny. han körde typ 2 månader så började problemen komma.. inom loppet av ett år så hade han haft bilen inlämnad 7ggr bytt huvuddator 3 GGR!! hur kul är det när man köper en ny bil? ..självklart så lessnade han tappade allt förtroende för saab han tog kontakt med en hög chef på saab talade om ett å annat (måste tillägga att jag hörde samtalet, måste jag säga mer? ;) hehe...
så bilen såldes för en strunt summa för vem vill ha en bil som "dog då en spekulant provkörde" ???
så det blev en Mercedes C200 K -01 visserligen inte BMW ;) men mkt pålitligare än SAAAAAAAB!
tack å hej!
hellonasty
SAAB 9-5 AERO verkar enligt mitt tycke vara mkt fin bil och snygg dessutom. Ändå att tänka på. Hur många SAAB taxibilar ser ni? En polare till mig frågade en taxichaffis vid ett tillfälle varför man ser så få just SAAB som taxibilar och hans svar blev: "De håller helt enkelt inte". ;)

he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
"hellonasty" - man ser inte så många BMW taxi heller...
hellonasty
I Uppsala där jag bor rullar många E39 Touring som taxi och fler än en körskola använder E46:or.
För övrigt är väl BMW lite väl dyra jämfört med VW och Volvo som annars är vanliga. Varför Mercan som också är en "dyrare" bil är så vanliga jämfört med BMW i "samma" prisklass har jag dock inget svar på men... kanske är Diesel-Mercans "internationella" etablering på taximarknaden svårslagen =)
Mercedes ligger oxå enligt min mening snäppet över BMW.

Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Måste bare skriva av mig lite.. Har aldrig kjört nåt annat enn BMW (eller farsans Opel), så SAAB's prestanda etc kan jag inte uttala mig om. Men, för å gämnföra SAAB o BMW. Du blir väl inte ihop men en riktigt ful tjej oavsätt hur bra hon e på innsidan? Det ytre räknas faktisk lite, och där har inte SAAB mycket å ställa upp me ;) Den är ful! Också dom nya..

En bil är mer änn en bil. Det handlar bla om livskvalitet. Och man får som regel vad man betalar för. Men, det konstiga i det tilfälle här e att jag väljer enn 10 år gammal BMW (som e 3 gånger billigare enn en -03 Ford, Opel, whatever..) Och jag är säker på att den "ger mig mer".. Det handlar om det vi har sagt tusen gånger: känsla! Är du totalt ointeriserat av bil, och ser denna endast som en transportmedel från A till B, behöver du ingen BMW. Det "lilla extra" får man i BMW..

Och på tal om snorungar.. En jag diskuterade BMW en gång sa "Jag skall aldrig ha BMW för det har alla blattar i Oslo". Det är väl mest E36 säger jag. Så då får du väl köpa en 7-serie.. Nej, dom har redan "tatt" den me! Okej..
Då måste man ha #¤"¤" dårligt självförtroende och ha svårt å tänka på egenhand. När man är mer upptagen av vad andra tycker om dig, enn vad du själv tycker om dig är det nåt allvarligt fel... Självklart vill man bli omtyckt, men jag tror det personen som startade det här innlägget, egentligen mest av allt vill va en vanlig svensson, och bara glida med dom andra.. En A4 med andra ord.

Det som jag tycker är bra, är att så många olika människor kan samla sig rundt ett märke. Här har vi allt från bilar mellan 5000 - 1mill, men ingen är ytlig (inte vad jag märkt) och skriker ut av min bil är bättre enn din. Vilket annat bilmärke har så stora olikheter i ägare, men samtidigt så "likt tänkande"? Ingen tror jag..

Vell, det här blev rätt långt. PS. du som startade det här inlägget har säkert enn saab du är jättenöjd med. bra för dig! vi är alla olika :)
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Roligt att läsa om alla upprörda BMW-ägare. Hur många av er som klankar ner på Saab har verkligen kört någon? Och då 9-5?
Själv har jag kört mest Saab i mina dagar och är mycket nöjd. Min familj har haft Saab så länge jag kan minnas och aldrig haft några större reparationer (inte ens en 900-växellåda har blivit bytt!).

Jag kan inte riktigt förstå den fanatism och trångsynthet som verkar finnas här. Får man inte lov att vara nöjd med ett annat bilmärke utan att man ska bli lynchad offentligt? Jag trivs jättebra med körglädjen i min gamla 320, men kan samtidigt uppskatta min pappas 9-5 Griffin med den komfort och den prestanda som motorn ger (som kuriosa kan jag ju nämna att den lätt Nordic-trimmade sexan rastar en 540 utan problem och är inte långt efter en M5a när det handlar om omkörningsprestanda - trots framhjulsdrift). Avgassystemet från Ferrita har fått mer än en inbiten BMW-ägare att kasta längtande öron (och blickar för den delen) efter bilen, trots att motorn inte är en rak sexa...

När det gäller verkstäder: Alla märkesverkstäder har nog sett lite mer än vad vi bilägare skulle önska. Jag kan ju dra en parallell till ett tidigare jobb på ett bageri - jag äter inte gärna bröd längre om man säger så...
EnZzo:

Ska försöka mig på ett nyanserat inlägg i debatten och vill först och främst gratulera dig till ditt köp av bil. När man läser många inlägg verkar det finnas en väldig protektionism gentemot BMW, vilket tyvärr skapar en tråkig stämning. Är aktiv på ett flertal amerikanska forum och där existerar överhuvudtaget inte det här fenomenet. Man gläds åt varandra och om man har kritik så är den saklig och skriven i en trevlig ton.

Kan instämma i att det idag rullar lite för många bmw:s på våra gator för att de alla skall kunan vara körda av entusiaster och allt för ofta ser man bilar som hanteras vårdslöst och körs både provocerande och utan respekt.

Jag är övertygad om att SAABs framtid ser ljus ut, och förutsatt att de får bibehålla sin särprägel och fokuserar på den tror jag vi kan vänta oss att flera av framtidens mest unika och spännande bilar kan komma ifrån just SAAB. 93x och 9x är prototyper som har framtiden för sig tror jag, och jag hoppas på flera i produktion i framtiden. Att BMW bygger mycket bra bilar verkar ju du om någon vara medveten om sedan tidigare och säkerligen representerar SAAB:en även den ett mycket bra val. Bara att gratulera.

Om vi BMW förare anammade en vänligare ton både här på forumet och i trafiken kanske vi kunde bibehålla den profil som entusiaster och genuina bilintressade jag tror vi alla skulle vilja visa. Det handlar inte om hur fort man kör, utan hur man kör fort, eller hur?

Hehe, snacka om stormiga känslor... :-)

Nä, allvarligt talat, jag säger som så många andra här: Kör det du gillar! Det finns flera olika tillverkare för att man ska kunna välja just den sorts bil som passar en själv!

Personligen ger jag f-n i BMW:s beryktade "körglädje", vill jag ha körglädje så tar jag fram Yamaha R1:an!!!

Men vissa krav har man ju på en bil, lite känsla vill man ju ha och det är bara BMW och MB som ger det idag (min ödmjuka åsikt).
Sen är det väl synd med den "Bangleistiska Eran" men även han måste ju gå i pension någon gång så det blir väl bättring om man bara väntar... :-)

När det gäller "snorungar" så kan man inte göra så mycket åt det, när ett märke blir så sönderimporterat som BMW så sjunker priserna och voilá: det är en "Svensson-bil", (där är fortfarande MB bättre, där ser man skillnad på klientelet mellan klasserna), det är bara synd om det ska få bestämma vilken sorts bil man köper...

Deta är bara mina personliga reflektioner men ALLA bilar har såväl plus som minus;
BMW är en "snorunge-" och "Svensson-bil" och många modeller har blivit fula som stryk, MEN å andra sidan är det en pålitlig bil som enligt många har en enorm körglädje (även om det är subjektivt) och som dessutom är extremt prisvärd om man ser till standardutrustning och jämför med konkurrenten MB...

Man kommer att hitta liknande för- och nackdelar oavstt vilken bil man än väljer, det handlar ju bara om att bestämma sig för vad som är viktigt och vad man kan leva med för brister på en bil.
Ei
656
Eivind
Vad betecknar ni som en "Svensson-bil".. ?? Alla det finns mer enn 5 av i Sverige eller? Eftersom inte BMW ligger på "topp 10" av vad som rullar här, kan man omöljligt kalla det en "svensson-bil".. Audi och Mercedes ligger blant dom 10e första för dom som inte vet ;)
hellonasty
Eivind: En vacker dag när jag körde genom Uppsala försökte jag mig på skoj på att räkna hur många Volvo det gick på varje BMW jag mötte... Kom fram till att det gick mellan 20 och 30 Volvo på varje BMW! (Måste ha varit de där hämta-barnen-på-dagid-tiden på eftermiddagen eller nåt jag vet inte =)

En SAAB 9-5:a är en av de snyggaste bilarna just nu tycker jag...tillsammans med BMW (många modeller), Volvo s60 och mercedes C-klass. Även Audi A4 har ju sin charm.

Ei
656
Eivind
Haha! Vet at ungefär 25% av alla personbilar i Sverige är Volvo. Nån annan här sa att det bara var 2,5% av alla bilar som var BMW. Om detta stämmer är det låååångt ifrån en Svensson-bil..
Har diskuterad just detta tidligare.. Och det är ofta så att "man ser det man vill se". Har du en BMW och är interesserad av just BMW lägger du mycket mer märke till just den bilen. Så e det bara.. Mercedes CL 55 och Audi RS6 är väl andra bilar som e snygga, när man inte pratar BMW. Och självklart alla sportiga bilar som man inte ser varje dag :)
Hur många % av Sveriges befolkning heter Svensson? Det låter ju som att några här inne borde veta det.

Om jag reser till ex.Norge med en "Svenssonbil" så är det ju inte en Svenssonbil i Norge, trots att det är exakt samma bil.

Slutsaten man kan dra av det är att det inte finns något samband mellan frekvensen bland personers efternamn och en bils egenskaper. Jag tror samma sak gäller för hundraser och tvåbarnsmödrar i rosa mysbyxor.

Alltså. Lägg ner skitsnacket och belys saklighet!
Ei
656
Eivind
Det finns 115188 personer som har efternamnet Svensson...
Ei
656
Eivind
Det är ingen här som har sagt att det är ett samband mellan efternavn och bil. En svensson är den vanliga, tråkiga volvo-voffe-villa typen.. (nu blir jag säkert hängt av någon eftersom jag inte är svensk :-) .. en "gjenomsnitt-svensk" är väl ett mer korrekt ord om man vill tjata om just det här..

Btw. Volksvagen och Toyota är det mest populära i Norge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.