|
Sida 7 av 15
|
|
|---|---|
|
Säkerhetsaspekten på framhjulsdrift ligger i att när bilen släpper understyr den. Att häva sladden innebär ju som bekant att släppa gasen vilket är en naturlig reaktion hos normalbilisten. Jag personligen hatar understyrning då jag trivs bäst med att ha koll på vad som händer med bilen jag kör. BMWCS # 2358 BMWCS Syd HMS |
|
|
He,He...jag undrar vad t.ex husvagnsdragare o släpvagnskuskare runt om i landet säger om kombinationen blött underlag o att då komma iväg med hedern i behåll med framhjulsdrift ;) Ta blött gräs,backe el. dyl. som exempel... Mvh Janne. |
|
|
Eddie, släppa gasen vid sladd???? Nu har jag trots allt inte kört BMW vintertid, men det ska bli spännande att se hur den beter sig, på grusväg är det bara att hålla i så kommer bakändan snällt tillbaka. släpper man gasen brukar det ju bli retur som heter duga om det är en rejäl sladd... Nu har jag ioförsig hållit på med lite rally i min ungdom (läs 12-8 år sen) och då släppte jag inte gasen alls...o inte gör jag det på halkigt väglag heller, har hellre en kontrollerad sladd än en okontrollerad retur. #232 i E28 registret Länk |
|
|
Måste bara kommentera de där naiva påståendena att "SAAB har ju flygplansstolar och bäst komfort." Visst, SAAB har kanonsköna stolar men det är inte några flygstolar och det skall alla vara dj-gt glada för. Flyger en hel del själv i jobbet och har så gjort i 10 år. Måste säga att stolarna i SAAB´s flygplan är hemskt obekväma så även om jag inte kör SAAB privat är jag glad att bilstolarna är 100 resor bättre (oj vad roligt det blev). SAAB bygger sin image på bl a sin historia i flygplanstillverkning och flyg är "sexigt och hightech" precis som nostalgin kring motorsporthistorien som bl a BMW bygger en del av sin image på. Smart sätt att linda in varumärket på men här kanske det blev för bra för SAAB med stolarna. Hur många tror att BMW har F1-stolar som standard? PS. Var glada att inte alla kör BMW, det skulle vara riktigt trist om det bara rullade BMW på vägarna, bara lastbilarna kvar att köra om!!!!!!!!!! Stefan |
|
| SAAB automobil vill gärna dra paralleller till flygtillverkaren med samma namn i sin marknadsföring. I själva verket existerar inte något samarbete mellan de båda företagen. Jag kan lova att det finns inte en enda komponent som härstamar från flyget i bilarna från Trollhättan. | |
mikkke |
Jag håller inte med dig. Jag har själv köer saab och provat 95 aero en del mil. Jag anser att bmw är en komfortablare bil. Den är tystare, lika bra säten. Bättre kvalitet och vad gäller materialval och passform ljusår bättre än saabs hemslöjd. Motorer och väghållning behöver vi inte nämna där ÄR bmw överlägsna. Sammanfattningsvis är bmw dyra och saab är en mkt bra bil men ser man till enbart bilens kvaliteter och inte väger in pris då är bmw långt bättre på de flesta punkter. M |
|
Saab är ett märke som alltid har hyllats av ingengörer och tekniker som har facinerats av den avancerade tekniken. Målgruppen som kör BMW är i många fall inte intreserade av Saab. De slynglar och busar som kör BMW som beskrivs här är många gånger av utländsk härkomst (inget rasistisk i det), och dessa har nog aldrig velat köpa en Saab. Personligen skulle jag aldrig köpa en Saab eller för alldel Volvo, tycker att alla Saab har en inbyggd känsla som jag inte alls gillar! Tyska bilar är helt annorlunda! Om man sedan tror att Saab skulle vara en mer ekonomisk bil än BMW har man fel, i alla fall gäller detta de mer häftiga modellerna. Min far har precis köpt en Saab 900 Turbo Cabriolet -95 och den hade varit lagad för 81.000 kr på 7 år och 8.000 mil! Saab har i alla fall inte uppfunnit kvalitet, vad än amerikanska undersökningar säger. Detta inlägg kanske blev lite för långt, men jag vile bara ge min syn i debatten om vilket märke som är bättre än något annat. |
|
|
Hej, Jag har inte läst igenom hela tråden för den är otroligt lång, men det verkar som om trådens skapare uppnått sitt troliga syfte: att skapa irritation. Jag skummade igenom hela tråden och tittade efter vilka användare som gjort inlägg. Det jag kommer fram till är att "mr Enzzo" (trådens skapare) endast gjort ett enda inlägg i tråden (som nu är på hela 7 sidor!), och det var det första!! (Såvida han nu inte bytt smeknamn..) Vad säger man om det.. Mvh Gunnar. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
Peter bmw325 cab |
hur ser saabkarosser ut *skratt* har haft en saab 99ems med turbo den gick som fan, bättre än min bmw ,understyrd ööö fy fan va trist,oavsett hur bra motorn än är så e det trist Då är volvo 240 roligare ps lossnar innertaket fortfarande på saab ? |
jp montoya |
>>>"mr Enzzo" "p.s. Kan bara tillägga att jag slipper inte BMW helt, frugan tänkte köpa en 328 E46 nu till sommaren! :) " undrar om han kommer att skippa Saaben nån dag och ta frugans leksak, får att få tillbax sportkänslan !? |
|
Hej på er! Jag är väl en av dom här "snorungarna" som är ute och tok-kör och varvar och bara pratar farter eller vad det nu skrevs!? Okej, och vems problem är det? Näe, alltså måste skriva några punkter. 1. Bättre komfort i en saab än i en bmw, jo kan tänkas, men beror helt på vad man söker när man köper bil, gämför man (när kom 9-5 aero? 00?) en saab med en 330 sedan så kan ja inte påstå att ja åker bättre i sabben, smaksak. 2. Att den är billigare är en sak, det är mycket möjligt, en Standard 330 går loss på 351000:-, för min del skulle utrustningen räcka långt, sen är det en fråga om kvalite, vet inte om man ska jämföra Volvo med Saab, men om ja jämför min fars V70 med min gamla 320-e36 från -92, så har volvon varit på verkstad ca 20 gånger mer för (bromsfel/startar ej m.m m.m) medans jag själv (snorunge som kör fort/varvar och är 30 år yngre) bara har bytt bromsklossar och olja. 3. Det där med Seriösare tänker ja inte yttra mig om, vad är det vi förstört? eller är det andra som fått en dålig uppfattning om oss? vilka ger oss förebilder, dom yngre eller äldre? Sen tycker ja ifs att det är upp till var och en att bestämma själv vad dom vill åka runt i, kanske vill ha en bil som man "gillar" eller vara en i mängden, inte för att ja kan säga att det finns lite BMW i landet, men vilket märke finns det dåligt om? dom som inte är så reko/billiga kan vara ett alternativ. 4. Prestand alltså, jo kanske är billigare, men om man vill ha en bil med bakhjulsdrift utan turbo vad köper man då? Mercedes, jo visst men nu kan vi börja snacka pris skillnader, vad kostar en MB med ca 300hk från det senare 90-talet? Och när gjorde Saab/volvo senaste bakhjulsdrivna utan turbo? Sen är det väl inte just prestand det handlar om helt heller, jämför man prestanda mellan en bil med turbo och en utan med samma vrid/hk efter 20 000mil, vilken går bäst och har slitits minst? Vilken annons hittar du utan att det står ("ny turbo") i? 5. Billigare i drift, ja det är möjligt, åker ca 0,8-0,9 per mil om ja kör laglig hastighet, försäkring jo kanske billigare så länge man inte är under 24'a (snorunge, eller när går gränsen). Slitage, behöver ja nog inte upprepa mig om igen, bytte skivor på 320'en innan ja ställde den för försäljning, var billigare än till en Volvo 240. Skatten, tja..typ den samma eller? Nej nu orkar ja inte mer..hoppas att saaben går bra iaf!! För min del, hel-nöjd BMW ägare som aldrig kommer att köpa en turbo, vill man få en spark i ryggen varje gång vid 4000 varv kan man lika gärna be kompisen slå ett slag i magen varje gång man paserar varvtalet. Tack å hej /snorungen |
|
skucku |
Sluta genast och med omedelbar verkan att knarka... det är bara gamla gubbar som kös SAAB! //David |
|
Ganska kul grej som står att läsa i tidningarna. Volvo S60 är en sämre kopia av en BMW 3ser, nya saab 9-3 är en sämre kopia av en Volvo S60 :) |
|
|
acey: enligt teknikens värld så är nya 9-3 bättre än såväl S60, BMW 3-serie, Audi A4, Alfa 156, Mazda6, MB C-klasse osv. Den är iaf väldigt rolig att köra, för att vara framhjulsdriven! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Enligt AMS, som jag håller som en bättre tidning, så är BMW 3ser fortfarande bäst och även volvon rankas högre. Har inte läst TV (slutade någon gång -98) Men bara faktumet att Robert Colin har skrivit detta om saaben säger ju en hel del. Jag tycker inte den är roligare att köra än någon BMW varken e36 eller e46. Dock är den iaf snyggare / roligare än gamla 9-3. När ska tillverkare fatta att det inte finns plats för hur många "premium quality" märken som helst? |
|
|
Acey: Jag anser att TV är en bra biltidning, även i en jämförelse med svenska AMS. Tyska AMS och exempelvis AutoBild spelar däremot i en helt annan division...en fröjd att läsa, nog om detta. vad Robert Collin (kolli?) har att säga ger jag inte många slantar för, och det misstänker jag att du håller med mig om. Men denna gången verkar han för omväxlings skull ha varit vettig nog att inse att SVENSKA BILAR ÄR INTE ALLTID BÄST PÅ ALLT! Håller med dig om det sista du skriver, snart kommer det väl en Lada/Vaz med V8, mugghållare, kromade mätarringar och läderklädsel=äkta premiumkänsla.... |
|
|
Vad framhjulsdrift=säkerhet anbelangar: Vi var under Allahelgona-helgen i tjeckien med fars Saab 9000CDE. Ganska trevlig vagn att köra autobahn med: bekväma stolar, ganska tyst, bra stabilitet och på autobahn går det som bekant mest rakt fram. Inga problem altså. När vi däremot skulle hem, bilen fullastad med öl+mat och dylikt. Minsta lilla uppförslut vid start=hjulspinn! Mycket obehagligt och osäkert. |
|
|
Nofx: Jo håller med dig. Av någon anledning får jag alltid en "gubbkänsla" när jag läser TV. Sen att en hel del är stulet från tyska AMS i svenska AMS är en fördel :) Alla 3 bilar är bra bilar men tycker nog att volvo, och även saab, har prissatt sina bilar för högt. Jo har inte Skoda någon "phantom kopia" i sitt modellprogram? Hehe japps. Vill du ha premium är det mugghållare, kromade mätarringar och schinn som gäller. Å andra sidan köp sportpaketet med lite fake aluminium och 17" fälgar så har du en sportbil! Körglädje osv... |
|
|
Saab det är ju kärring bilar för kärringar som inte klarar av att hantera en bil som driver på rätt hjul!! :) Ok Saab har ju rätt så skaplig komfort men driver i fel ände= Tråkigt OBS Min mening Länk |
|
|
Att jämföra bmw o saab är ganska ointressant. Båda är bra bilar men på olika sätt. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.