AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
37.979

SAAB är ett bättre val

Sida 4 av 15
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
bjoerk: Så länge sedan är det inte och det var inte frågan om Triumph då så klart,men det var inte igår heller,det var 9000 som på tal sista gången jag hade
funderingar,glöm heller inte att V4 var en väl fungerande Fordmotor)9000 var en bil som saab släppte ut för tidigt med massor av barnsjukdomar synd för det är en fin bil, de blev ju bra mot slutet.

MVH
Hasso
ja säj bara I tvivel

go for 540 manuell
Steffe
de va då f-n va långlivat det här blev.
För det första: vi skall inte jämföra äpplen o päron, utan vi kan väl ta 530n mot kombiaeron. I vårt fall, när vi valde, så vann bara BMWn på komfort. Saaben är inte bättre på en massa punkter men klart jämförbar. Den har bättre vinteregenskaper o ekonomi.
Jag har provat att pressa 530T men jag tycker att 9-5A hade betydande bättre chassi. Nu är det inte den typen av bilarman åker fort med på slingrig väg. Men -02an är bättre än dom tidigare. Och tro mig, du kör hellre Saaben än 5ser T om du är jagad av ragge blå.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Du skrev ju så här "Sen kan jag tala om för herrarna att med en 3,0 M3 skakar ni inte av er Saaben förren det blir riktigt krokigt....."

Så jag jämför inte äpplen och päron utan referar till din egen jämförelse. ;)

Om Saaben eller BMWn är den bättre bilen är väl upp till var och en att bedöma. Om du ätr nöjd med ditt val så är det väl bra. Det innebär dock inte att den är bättre för alla andra.

Steffe
Ja..! Du skakar inte av dig Aeron så lätt. Sen tycker jag det är fånigt att påstå att touringen försetts med ett så pass relevant chassi att man "hellre åker 530T när det blir krokigt". Helt befängt. < ;)>

Håller med dig om att olika bilar passar olika människor - genom olika värderingar.

Syns på söndag! (28:de)
20
78
2002
2002tii -73
Det är absolut inget fel på SAAB eller Volvo. Men idag är det ju inga svenska bilar längre. När det gäller kvalité; Hur många BMW modeller har blivit återkallade pga. fabrikationsfel? Hur många SAAB? Hur många Volvo?
Fö. anser jag att SAAB slutade tillverkas när V4:an kom -67. Blåryk och putter ska det vara, det är SAAB för mig. Och hur kunde man kalla SAAB för SAAB när det 1967 stod skrivet FORD på allt under huven!!?? Å´ andra sidan så försvann charmen från BMW när 02:orna fick 14":s TV liknande baklysen och kromen försvann -74.
Vad gäller prestanda så får 9-5:an se sig frånåkt av min gamla 02:a. En AERO ville köra om mig i en lång uppförsbacke häromdagen. Han blev nog förvånad när jag lämnade honom långt efter mig med strax under 8000v/m på mätaren. Och jag har ingen stressfläkt som hjälper till.

"en snorunge på 43år"

Ynf!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Och nu är det min tur.......!
BMW = bra bakhjulsdriven bil.
SAAB = bra framhjulsdriven bil.

Men så var det det här med den höga komforten i SAAB! Man sitter mycket bra men "flygstol"?? Har aldrig suttit lika skönt i ett flygplan och jag har suttit i många flygplan!!

/Kristian
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Kul att diskutera med ngn som slänger ur sig saker som "helt befängt".....
Richie L
Enzzo

Patetiskt inlägg. Varför jämföra sig med andra
hela tiden. Jag tänker fortsätta köra bmw oavsett
"snorungar". Räknas väl antagligen som snorunge
i dina ögon. (23 år)

Visst kan det finnas alternativ till bmw men en
9-5:a. Herregud! Har kört aero-modellen och visst
var det en komfortabel och trevlig bil med ett gott
kvalitetsintryck men vad har en framhjulsdriven turbobil att sätta emot en bmw med rak sexa och bakhjulsdrift??

Är man en sann entusiast så kör man dem bilar man
uppskattar istället för att byta bara för att andra
tycker annorlunda.

Så länge som jag har varit bmw ägare så har jag nästan utslutande träffat på trevliga seriösa människor som
brinner för sina bilar. Träffa lite fler likasinnade
bmw entusiaster så ska du se att du snart byter bort saaben igen.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!

BMWCS #04797
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Richie L// har du en rak sexa i din 540??

/Kristian
Steffe
Ingen som har sakt att diskusionen måste vara kul. Vad som inte är kul är att "någon" bara kan sända men inte ta emot...

Förutom inköpspris, driftskostnad, vinteregenskaper så är bakvagnskonstruktionen på 5 ser touring ett starkt minus. Och således till Saabens fördel. Min erfarenhet är 200 mil 530T och 1500 mil 9-5A kombi. Båda -02.

Härmed avslutar jag min del av debatten.
Richie L
Kristian Larsson

Nej ingen rak sexa i 540. En v8:a om du inte visste
det. I min 328:a har jag däremot en RAK sexa.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!

BMWCS #04797
netsix
Ang SAAB förare så hamnade jag bakom en riktig stjärna imorse.
Låg i ytterfilen i köerna på nynan imorse och hade ca en billängd till bilen framför. Kommer halvvägs upp till en SAAB 9-5 kombi som låg i innerfilen, gubben (ursäkta uttrycket) börjar svänga för att pressa sig in mellan mej och bilen framför, tror ni han använder blinkers, NEJ. Av ren jävelskap tänkte jag att jag släpper inte in honom bara för att inte vet vad blinkersen är till för. Men avbryter han,NEJ, utan jag fick bromsa och släppa in honom. Efter ca 100 meter så ser jag hur han börjar bolma i bilen, ser ut som han har fjuttat eld i bilen. Kör ca 50 meter till då det kommer ett tillknycklat ciggpaket farandes ut genom fönstret. Efter ytterligare 100 meter så kommer det en glödandes cigg flygandes ur bilen, jag menar skall man röka i bilen så kan man väl lika gärna använda askkoppen till vad den är till för. Han bytte fil ett par ggr till utan att ens blinka en enda gång.
Vill du förknippas med såna "seriösa och respektabla" SAAB ägare, so fine för mig.

Richie L

Har du bytt bil?

/netsix

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Röka i bilen!!! SKUNK kallas sånt.Mår illa.
Och en bil förstörd.

MVH
Hasso
netsix
Jag är själv rökare (började igen efter 3 års uppehåll, fy mej), men att röka i bilen är för mig ofattbart, röker inte heller inne i hemmet.

/netsix

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Netsix:som "bilskojare" så vet du att rökning i bil
förstör bilen,finns inget 100% sätt att få bort den,
och det mer än halverar kundintresset kan jag tänka mig.Visst rökte jag i bilen för 20 år sedan men på den tiden var det mera rökare än icke tror jag för du spelade det ingen roll vid en försäljning.Inskräker mina laster till det motsatta könet och nån påse godis.
(inte i bilen) förstod nog vad du tänkte:))

MVH
Hasso
netsix
Ja, du har rätt. Bilar som är rökta i är mycket svårsålda, går inte att få bort lukten på lång sikt. Kommer tillbaka efter ett tag hur man än gör.
Klart man kan ha trevligt med någon från det motsatta könet i bilen :)
Förr i världen när du var ung och viril :)) så var det inte lika mycket textil i bilarna som lukten kunde fastna i heller så bilarna luktade väl inte lika mycket.

/netsix

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Netsix din slyngel det var inte den lukten jag tänkte på mera risken för fläckar på den ljusa skinnklädseln.
Och gubben är gammal och stel både här och där:))
baksätet var oanvänt när jag köpte bilen så det är jag extra rädd om :)
Har du nått kaffe på ditt bilnaseri?? Skulle kanske lyssna av hur din 740 låter.Kollade av M5 sidan de hade en film där där de spelat en en fullgaskörning med
E39M5 med modifierad avgas, i ett parkeringshus inte illa.Snygga polerade dämpare var det också.

MVH
Hasso
netsix
Jajamensan, visst har vi kaffe. Är det vätskor som fräter på skinnet bör du nog kolla upp både dig och ditt sällskap :))
I parkeringsgarage låter det väldans gött kan jag meddela. Brukar köra ner rutan och bara njuta när man varvar lite i garage'n :)

/netsix

Länk

betriebsanleitung
Putsa bilen hela dagarna,spraya däcken med vinylglans och stanna på parkeringar för att röka.Då hade jag hellre cyklat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.