AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
37.968

SAAB är ett bättre val

Sida 3 av 15
ul
94
ulw
745iA Executive -85
3,0si -75
Provkörde en ny (500 mil) SAAB 9-5 Aero Combi under en förmiddag för några veckor sedan. Mina reflektioner var följande:
Högt vägljud (dubbfria vinterdäck).
Högt vindbrus vid sidorutor, redan vid laglig motorvägsfart.
Kändes t.o.m. mycket slöare än min gamla 745:a.
Smutsade dessutom ner byxorna på lådan som stack ut under dörren
Kan ej förlika mig med ryckandet i ratt/framvagn vid gaspådrag. Framhjulsdrift passar nog inte på bilar över 150 hk.

Kör nästan dagligen i tjänsten en 9-5 SE Combi av första årsmodellen som nu gått drygt 15.000 mil.
Den är väl OK att transportera sig från A till B men annars är den mest bara trist och tråkig.

Aldrig en framhjuldriven bil för mig.

Ulf W.
Steffe
Fram å tillbaka, fram å tillbaka...

Med min erfarenhet som måttstock för mitt inlägg, så tycker jag visst man kan jämföra BMW mot Saab.
Man bör då jämföra något så när samma bilar. Inte M3 mot 9-3 osv.

Jag valde Saaben framför BMWn för den var helt enkelt överlägsen på dom flesta punkter.
Nu har jag (+ sambon) kört 1500 mil. Och vi skulle välja samma bil idag om vi stod onför samma val som då i November.

Sen kan jag tala om för herrarna att med en 3,0 M3 skakar ni inte av er Saaben förren det blir riktigt krokigt.....
(man skall som sagt hoppa över bäcken först..)
E39: Volvos turboklubb. Suck. Ett inverterat Mensa...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Så vilka Saab kan man jämföra med vilka BMW?

Ärligt talat så behöver det inte svänag speciellt mkt för att man skall skaka av en 9-5 Aero vare sig man har en M3 3.0 eller inte, eller hur? ;)
Belker! ja det är märkligt jag läser dessa undersökningar jag oxå...Och jag vet att det inte riktigt stämmer är det verkligen nå´n som tror att SAAB har bäst kvalité.
Steffe
Tex 9-5 kombi mot 5 ser touring, då med samma utrustning o lika effekt.

Betr din sista mening så trodde dina erfarenheter var större Johann ;)
Du i std 3,0 och jag i min Aero -02...jag sitter som ett klister i din backspegel..! ;)
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Steffe: håller med! skiljde 1.2 sekunder eller något liknande i superstage. Detta var den gamla aeron som kom -00, -02:an bör vara lite snabbare..

Johan B: ok, jag ska vara tyst! vad jag ville få fram var egentligen att alla 9-5:or borde ha aerochassiet då det är en väldigt bra kombination mellan sport och komfort.. standardchassiet är lite vekt..

Jocce: Det är klart att man ser många fel som SAAB-mek. Jag jobbar själv på multiQ som gör LCD-skärmar. Jag har nog inte sett en enda hel multiQ-skärm. Ändå är detta den mest högkvalitativa skärmen som säljs idag. vad jag menar är att om du hade jobbar på bmw hade du också sett en massa fel.. alla produkter felar..
rsarits
Förstår inte vad ni bråkar om, SAAB:en har säkert sina förtjänster, BMW:n sina, personligen åker jag bakhjulsdrivet för att: bättre viktfördelning, bättre svängradie, längre livsländ på drivaxlar, bättre väghållning på asfalt (titta på F1-bilarna), mycket roligare på vintern, bättre plats i motorutrymmet.
SAAB:en är snygg och går säkert bra, men jag vill inte ha den! Skulle vara en gammal tvåtaktare då i så fall, häftigt ljud!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jocce:Din insideuppfattnig stämmer bra med vad min
kollega ,saabmek sedan 72 också sagt till mig under alla år han "hindrat"mej från att köpa SAAB.
Men jag tror att de blivt ngt bättre numera.
Sedan är de ju knappt gjorda för att meka med utan
träkil, spett, och bakvänt yxa som jag sett används när jag har hälsat på min kollega.Byte aggregatrem har jag för det var han höll på med, ingen av de senaste modellerna ska tillägas 9000?? man kan ju hålla sig för skratt:))

MVH
Hasso
Jorma Tiainen
*skrattar åt hasso* Min kompis jobbar också med saab å opel å han bara skakar på huvudet... Men man ska vääl få ha vilken bil man vill... DEn här tråden kommer alltid att dyka upp här.. Här i vänersborg å trollhättan e man tydligen en gud om man vågar trotsa lagarna å inte ha en saab.. Å här e verkligen saar en dussinbil.. Fråga BERG 35.. Han verkar bo här...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jorma: T. Träkilen användes för att kila motorn mot torpedväggen för att flytta den 1cm framåt yxan användes för att knacka nér kilen med.Spettet håll en annan anställd för att ytterligare trycka på med.
Tur inte kunden ser sånt:)Inte lätta att hålla sig för skratt som sagt.

MVH
Hasso
e-b
Ha!
Jag har jobbat på BMW som mek i 8 år (slutade i fjol) och inte är det någon större skillnad på hur vi beter oss med dom bilarna. Vi hade både träkil o spett i våran verkstad också.
Så tro inte att vi/ni åker något helt lysande tillverkningsmässigt jämfört med andra märken. Har inte mekat med Saab förutom efter kontorstid, men motorn är det inget fel på. Går som ett troll och länge. Däremot vxllådan är väl inte det första Saab skryter med. Men det är en aning svårmekat med tanke på platsbrist...
Jorma T:
Enligt profilgubben till vänster så bor jag i Vänersborg. =)

Förrövrig så håller jag med e-b fullständigt. Tro fasen att en SAAB-mek ser mycket konstiga fel på SAAB:arna, det är ju hans jobb att laga dem. Jag skulle också tro att en BMW-mek har samma uppfattning om sitt märke, han ser ju också massa konstiga fel dagarna i ända.

mvh
Berg

Rädda djurens mat - Bli Antivegan!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Jag menade naturligtvis inte på en rak motorväg utan på en väg där det finns kurvor, tror du överskattar Saaben lite och det är nog du som saknar erfarenhet där. Har du verkligen försökt pressa Saaben i kurvor borde du hålla med mig. Tycker den påminner mkt om att köra BMW med dubbdäck och utan sportfjädring.

Men visst är den bra för att vara Saab. ;)

Antar att du jämför med en 530i Touring och då är en 9-5 Aero överlägsen på tåv punkter, inköpspris och utrymme. Vad mer menar du är bättre på Saaben?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe glömde bort etn sak,

Jag i en M3 3,0 du i min backspegel vid sidan av vägen. ;)

Jorma Tiainen
Berg 35:okkis!! viste inte att man kunde göra det men tack..
Rantzow! du har så rätt jag tänkte skriva det i sista inlägget att det kanske skulle vara tvärt om jag jobbade med BMW men jag var så jäkla trött så jag orkade inte, Bästa polaren är hemmainstruktör på SAAB och han har en M3 e30 och en Alpina B12,och förra helgen stod han på jobbet och bytte ventiltätningar på Alpinan,och då tänkte man TUR att jag inte jobbar med BMW,för saab är ju lättskruvat. jag tycker SAAB har gått framåt otroligt mycket och har otroligt fina bilar 9-5 Aero kombi är en tokfin bil om inte den snyggaste kombin rent av.Men jag tycker inte att grejerna håller måttet helt enkelt det borde bli bättre kvalité i stället för sämre, så upplever jag det i alla fall...Men främst är det framhjulsdriften som gör att det är helt oaktuellt med en SAAB för min del,men det ska bli mycket intressant nu när 9-3:an kommer med fyrhjulsdrift, SAAB har lovat massor med nya modeller inom en snar framtid och det tycker jag ska bli spännande, och en sak har dom gemensamt med BMW och det är att dom ska börja rikta in sig mot en annan mål grupp nämligen dom sport/prestanda inriktade förarna och det är bra tycker jag.
Hasso: Klart att din vän saabmekanikern inte tyckte Du skulle köpa en SAAB eftersom de då använde sig av Lucas tändsystem och triumphmotorer! Idag ser det annourlunda ut men ryktet verkar bestå. SAAB 9-5 har tagit prestigefyllda priser i USA tack vare sin höga kvalitet. Att säga att SAAB idag bygger kvalitetsmässigt värdelösa bilar är det samma som att säga att BMW har problem med blårykande motorer, som faktiskt fanns för femton år sedan. Jag tycker det kastas mycket sten i glashus här! BMW:ar är inte heller några felfria bilar. Vill fel undvikas rekommenderar jag en Toyota eller dylikt som är erkänt driftsäkra. Jag tror många här är bittra bara för att SAAB idag bygger bilar som får oss BMW-ägare att undra varför våra bilar inte är lika snabba...
Steffe
ok Johann,
vill du battla om vem som har mest erfarenhet...?

Vem har snackat om rak väg. Att pressa en 530T ger inte mer. Aerons väghållning är faktiskt bättre. (touringens bakvagn är ingen lyckad lösning) Överlag kan man väl säga att BMW är alltid BMW, den där härliga kvallites känslan finns där, och gör sig trevligt påminnd.
Åter igen, med den efrarenhet jag har (liten eller större) så är Saaben väl framme på samtliga punkter. Tar vi bort ekonomi är BMWn en vinnare.

Nu skall jag mont R-däcken.
See you on the track.

ps. det skilljer mellan gamla o nya Aeron Johann.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Du vet lika väl som jag att en 9-5 Aero inte är ett kurvmonster, det är inte M3 3.0 heller om man jämför med nyare M3, Porschar eller M Coupé för den delen.
Så visa mig den kurviga väg där en orginal Saab 9-5 Aero hänger på en orginal M3 3.0!

Att 530T (och alla andra T) inte har en helt lyckat bakvagn råder inget tvivel om. Framförallt visar det sig vid undanmanöverprov. Hur det ser ut på en kurvig väg vet jag inte, men den känslan jag upplevt med 9-5 Aero är att jag hellre kör fort med en E39 T när det svänger. Dessutom tycker jag bromsarna på BMW inger mkt mer förtroende än ngn Aero även om de kunde varit bättre på BMW också. Allt detta kan dock vara en känsla coh det kan i verkligheten visa sig att Saaben har både bättre bromsar och väghållning om man tittar på rena fakta såsom testsiffror

Att du säger Saaben är väl framme på samtliga punkter tolkar jag som ett steg tillbaka från ditt första påstående att Saaben var överlägsen på de flesta punkter.

R-däcken är redan på! :)

Gamla och nya Aeron, är det 2001 och tidigare resp. 2002? Jag har iaf kört båda dessa varianter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.