AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
37.972

SAAB är ett bättre val

Sida 2 av 15
Jorma Tiainen
Ennzo: Hej. Tur att man kan ha en anledning att tycka bra eller dåligt om nått. Men som så många gånger förr e smaken som baken... Kan hålla med dig om att 9/5 aero e fin att köra å så, hade jag haft 300.000:- hade jag nog valt mellan en 9/5 aero kombi eller en bmw Touring... Stämningen här på forumet slipper du ju nu..

så varför klaga??
Men jag vill inte bli ovän med nån, men om de e en ny 9/5 dvs en 02, skulle jag ju snabbt byta... Ska jag tala om varför??? Jag vet så mycket fel på den modellen som du inte kan ha en susning om DESSUTOM har jag vart med på några av dom bilarna vid byggandet på fabrik så hoppas nu på turen att inte jag byggt den :)
Grattis till ett fint ex, snart dags att åka in på SAAB ANA å byta turbo??!! Den ska ju bytas på 4500 mil eller nått när den e slut ;) håller ju inte mera .. DET KAN MAN KALLA KVALITE.. Dessutom bor jag där saabar e en dussinbil.. Tacka vet jag bmw!! Men valet e ju ditt.. Tack för mig.
järnet
Hur kan du påstå att SAAB är en dussinbil?

Har du en aning om hur många SAAB:ar det tillverkas i förhållande till antalet tillverkade BMW?

Dessutom tycker jag att det är lite beklämmande att läsa hur ni gnäller och rackar ner på våra f.d. Svenska bilmärken. Om det inte hade varit för Volvo och Saab samt en mängd andra Svenska framgångsrika företag så hade ni, som nu kostar på er att häckla dessa bilar, inte ens haft råd att drömma om en BMW.

I takt med att Svenska företag säljs till utländska intressenter så märker nog de flesta av oss att kronan minskar i värde. Nu har vi inte längre några Svenska bilmärken och vi får väl se hur länge som svenskar kan kosta på sig dyra Tyska lyxbilar.

Visst, BMW är bättre i många avseenden. Framför allt är det bra för alla feta Tyskar som får en tjockare plånbok när de skall åka till Sverige och köpa ett sommarställe.

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Lustigt det där med bilar.
Finns inte många andra områden där så många förutfattade meningar omhuldas så varmt.
När jag berättade för farsan att jag köpt BMW skakade han på huvet, ajajaj, kassa växellådor, ajajaj.
Jaså? Jo, han hade för trettio år sedan en 1600 som synkringarna till tvåan gett upp på. Snacka om generalisering...
Bortsett från ett fåtal punkter så tycker jag inte att det är så mycket som skiljer dagens nya bilar åt, körmässigt. Jag brukar köpa 1-2 år gamla bilar och sen ha dem i ett par år, och har en hel del hyrbilar i jobbet så jag har nog kört de flesta vanliga bilar från mellanklassen o uppåt. Det är alltid småsaker som man stör sig på eller imponeras av, men annars tycker jag att de flesta är tysta, bekväma och hyfsat pigga.

När det gäller min 318 så är det som förvånat mig mest hur bilen upplevs av andra, själv tycker jag att den har sina både bra och dåliga sidor. Folk tror dels att man kör som ett svin och dels att bilen kostat en förmögenhet. (och att den går som en M3...) Inte en käft på jobbet reagerade när man körde Toyota Avensis, Audi A6 eller VW Passat, trots att dessa bilar är klart jämförbara. Kul i och för sig, men vafan, det är ju bara en bil, om än med ett ovanligt trevligt och informativt forum. Sammanfattningsvis, vem bryr sig om nån "lämnar den rätta tron" och köper ett annat märke?

Ostrukturerat inlägg, men nu är jag trött, lång dag idag.
Det e lite typiskt att så fort någon skriver något positivt på ett bilforum så ska alla klaga å klanka, inte allt för ofta personangrepp. T.ex driftskvalite, nån sa att saabarna inte höll, jag hade en 900T utan vätskekylt turboaggregat höll 20 000mil, polarn med vätskekylt höll minst 32 000Mil, sen sålde han bilen. Farsans jobbarkompis har en 9-5 Turbo, 20 000 mil smärtfritt, tror inte kvaliten är kass iaf känner 3 st som har 90-tals BMW där växellådan har rasat efter 6000 respektive 12 och 13 000 mil. Alla bilar har ju för och nackdelar, alla sitter inte bra i BMW vissa sitter bra i saab osv.

-ridern-

525i 1990 24V
netsix
Jaha, nu är man en snorunge, jag som fyllde 30 för 2 veckor sen.

Skulle SAAB vara en seriösare bil? hihihi

/netsix

Länk

järnet:
Jorma skriver att SAAB är en dussinbil "där han" bor! Och det kan jag bekräfta. jag tror att 50% av alla bilar här omkring är SAAB.

ridern:
Håller med fullkomligt. Betänk att SAAB och BMW båda ligger i topp i de allra flesta kvalitetsundersökningar som görs. Däremot Volvo har sjunkit rejält på samma listor med åren.

mvh
Berg

Rädda djurens mat - Bli Antivegan!
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
johan b: det var ingen aero som testades utan en helt vanlig 9-5 med den näst största motorn.

jocce: och vad grundar du dina på påstående om att det är dålig kvalité på?

enzo; Grattis till en fin bil! Min far äger en likadan som nu har gått 9000 mil. det enda som gått sönder sen han köpte den ny är en halvljuslampa.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

ridern,
Är konstigt att det blir debatt när man bland annat skriver:

"Sen kom importen och då började en annan sorts människor köra BMW.
Nej, jag vill inte kategorisera mig med dessa människor längre!"

Själv har jag inte sämre självförtroende än att jag kör den bil jag gillar bäst, oavsett vad jag tror grannen tänker ;-)

P.s
Undrar vilken kategori han tycker sig tillhöra nu då??

Mvh
Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rantzow, du sparkar in en öppen dörr! Läs mitt andra inlägg. Dock är det ingen vanlig 9-5 utan lyxvarianten med den största motorn (volym) vilken är prestigemodellen i 9-5modellprogrammet, som testades. Faktum kvarstår: Den kom tvärsist i testet, det gick inte att få färre poäng!

Mvh
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
johan b: jag missade det, men faktum kvarstår; aeron är ofrånkomligen dyrast av alla 9-5;or fullsmetad.. griffin är komfortvarianten, fullsmetad från början..
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vad vill man uppnå med ett inlägg om hur dåliga BMW och BMW-ägare är på ett BMW-forum?

Personligen tycker jag det vore skönt att slippa denna typ inlägg. Gillar man SAAB så skriv gärna det på ett SAAB-forum.

Sen väljer iaf jag bilar som jag själv tycker om istället för att välja bil utifrån hur andra uppfattar bilmärken och dess ägare
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Jag håller fulständigt med Johann! gillar man SAAB så gillar man SAAB! Gillar man BMW så gillar man BMW! så en enkel är det! Jag har köpt BMW för jag tycker om BMW! och inte för något annat! Jag skiter i om det är snorungar eller direktörer som kör BMW!
jag tycker det är helt onödigt att diskutera sån här på ett BMW forum! tycker också att alla här på forumet skulle komma överens att sluta besvara dessa inlägg! och att prata skit om andra bilmärken!

TACK FÖR MEJ!
johann:
Synnerligen bra inlägg!
Håller med dig helt och hållet!
Li
22
Limpan
325 coupe -93
Ber tusen gånger om ursäkt för att jag "snorunge"=24 år, har förstört ryktet på detta "ädla" bilmärke. Jag antar att jag tillhör kategorin "en annan sorts människor". Jag gissar att du med detta menar vanligt hårt arbetande folk, och inte den mörkblåa överklassen som du uppenbarligen tillhör. Du nämmner "sann BMW-entusiast", en kategori du inte tillhör eftersom du nu rattar SAAB(tvi). Kom ner från dina höga hästar och lukta på verkligheten.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rantzow, du får nog uppdatera dig lite. Griffin-modellen finns inte längre! Arc 3,0t som testades är dyrast i grundutförandet (nästan 20 000kr mer än aero). Jag vet dock inte om den har en himla massa mer utrustning än aeron som standard.

Mvh
Air
Forum är enna nåt nytt för en som jag men jag försöker.
Ok, Wallace>> "Dim-ljusen tända"?? Jag är ledsen att dra det här men jag har svårt att erinra mig en enda BMW från 3serie till 7serie jag mött på sistone UTAN dimljusen tända, men det är kanske bara i Götaland det ser ut så.Med eller utan halvljus.
MatteL> "Turbo är fusk" Det kan jag köpa eftersom det är din värdering, men jag har då aldrig haft så kul i en BMW som i en 2002turbo, men smaken är som baken.
Johan B och Rantzow>> Griffin må ha störst motor men inte har den mest effekt.. Griffin har en V6 på 3liter matad med ett litet turboagg. som sitter på ena cylinderraden.. märklig konsturkion, som för övrigt inte är en saabkonstruktion utan är enna opel.
Aero har en 2,3liters rak 4:a.

Vill slutligen ge en ELOGE till johann för ett förnuftigt inlägg, men kanske bara jag som blivit gammal på senare år.

BMW 320iS, 192hk på en 2liters 4:a, trevligt!
BMW E39
Läs här!

Länk

Första inlägget räcker hehe!
Ps. nog lite fler snorungar i saab än i BMW!

Mvh
Matteus
Kvalitetskänsla skrev jag, Tro mig när jag säger att jag har åkt mycket Aero eftersom jag jobbar på SAAB,jag har inte kört en SAAB som känns distinkt och precis i vxl lådan, inte heller kännt ett chassie som är nåt att ha, 9-3 Aero tex är ett skämt när det kommer till väghållning, självklart känns en 9-5 betydligt modernare än en M5-92 men det är oxå det enda tycker jag, vi fick in en fullsmetad BMW 740 -94 på 9000mil för ca 1 år sen och efter en provtur i den märkte man att där BMW var för 8 år sedan kommer inte Saab att vara förrän 10 år till, så känns det i alla fall. Tycker oxå att det är FÖR mycket FEL på 9-5orna
,sett massor med vxl låds haverier ,turbo ras, sluta stötdämpare,skurna vevlager,lång kamkedja på bilar med automat efter 5000mil,elfel,oljeläckage you name it listan kan göras lång.. Kom oxå ihåg att jag sa att 9-5:an är en fin bil sköna stolar och bra drag men jag litar inte på dom bilarna än det har varit för mycket ..Ta t,e,x 900 från 94-98 den är under all kritik vad gäller kvalité orkar inte ens diskutera den skulle inte ta i en sån med en tång ens om jag nu inte vore SAAB mek=(, men 9-3 håller rätt bra faktiskt, men den är ju en helt annan bil förutom utseendet.. Jag tycker inte att SAAB är skit men kvalitén känns bättre i BMW för att inte tala om körglädjen.
Soton
Gillar man att åka jordfräs så...
Det funkar helt enkelt inte med starka motorer och framhjulsdrift. Annars så är Aeron en trevlig bil även om det inte verkade som drivlinan pallade för alla hästkrafter på dom jag provat.

Be
24
Belker
M340i -21
Jocce:> Det är ju väldigt märkligt att Saab ligger i toppskiktet i kvalitèts undersökningar och nöjda kunder. 9-5:an är bland de nya bilar som står minst tid på verkstan. I flera av undersökningarna placerar sig Saab bättre än BMW.
Att turboras skulle vara ett problem är helt fel, de är mycket driftssäkra och håller hela bilens livslängd såvida man inte slarvar med oljebytena.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.