|
Sida 15 av 15
|
|
|---|---|
|
Nu finns ju faktiskt saab med biturbo V6:a med. Den motorn mäter sig utan problem med en rak 6 cyl 3 liters motor som exempelvis sitter i E90 om du frågar mig. Chassit i 9-3 SC är klart vassare än i en gammal E32 iaf :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Saabs V6 har jag aldrig kört, borde kanske prova den. Och visst håller jag med dig wendtan om att 9-3 är en roligare vägvagn än E32, men den har en bra bit kvar till E90. Förra veckan var jag på skoj inne och "Byggde min egen bil" på Saabs website. Det visade sig att en Saab 9-3 sedan med V6 kostade nästan 80000:- mindre än vad jag fick ge för min 330i, när bägge utrustats till likvärdig nivå. För mig framstår det inte som konstigt att människor kan föredra Saaben i den jämförelsen. |
|
|
Visst är det fördelar med en 6a, kan tänka mej att motorn t.ex. har bättre vridmoment. En fördel med turbomotorn, 4cyl som sitter i min Aero är att bränsleförbrukningen är låg(0,67landsväg, 0,9blandad), och utsläppen är också relativt låga. En sak är däremot säkert och det är att 6an är otroligt mycket härligare att lyssna på, 4an i saaben låter som vilken bil som helst, men måste ändå säga att det händer mycket då man gasar. |
|
| Så länge vi talar om nåorlunda vanliga bilmotorer har väl egentligen en sexa bara fördelar på gångkulturens område. Vackrare ljud, mjukare gång, osv. I fråga om effekt (på alla varvtal) och bränsleförbrukning kan en fyra väl mäta sig med en sexa (om inte slagvolymen är väldigt stor). | |
| Har en saab jag också , vill inget hellre än o bli av med skiten . Väghållningen känns som o ratta runt i en 2 plans villa. Och till råga på de så går skiten sönder hela tiden .. | |
|
Vad är det för mening med att jämföra chassie mellan en 9-3 o en E32? Kan ju inte göra sportbil av ett landsvägsåk heller... då tappar man ju istället stabilitet rakt fram o komfort o hela kittet. Är väl knappast lämplig trade off att göra i en sådan bil... En halvnervös bil som svänger bara man vrider på huvet är knappast nåt som kunder av 7 seriebilar är ute efter.. En sån bil har man till att åka skönt i.. o avkopplande, fort o långt. Som jag ser det. Vad ska man annars välja för bilar om man inte kan få de egenskaperna i en 7-serie? Då blir S-klass mer eller mindre ensam kvar i det segmentet o det tror jag inte BMW tillåter. En stor bil blir ändå aldrig sportig i min värld, så man kan lika gärna optimera den till vad den redan i grunden är bäst lämpad för. För övrigt känns diskussionen BMW vs Saab rätt onödig... är ju en fråga om vilka krav man har på grejerna helt enkelt... o hur mkt man vill betala för det extra. Sista förfiningen av nånting är ALDRIG proportionerlig prismässigt mot ökningen av priset. Så är det med allt. Är bara en fråga om var man drar gränsen för sin egen personliga del.. beroende på hur mkt pengar man har o vilka krav önskningar o behov man har. Är man ute efter så mkt som möjligt för pengarna så är det ju för det första en begagnad bil man ska köpa... o måste det ändå vara nya grejer (men redan där har man ju lämnat principen egentligen) så är tex en Skoda klart mer bil för pengarna än vad en Saab är.. Men det beror ju på som sagt vad det är värt för en att ha en bättre bil. En Skoda kanske inte duger helt enkelt.. då är den inget alternativ till en Saab... på samma sätt som en Saab inte alltid är ett alternativ för dem som vill ha ännu bättre grejer.. även om det kostar oproportionerligt mkt mer. Men det handlar aldrig om det. Det är ointressant.. iaf på den nivån det är nu.. Om bil/peng var det enda som spelade roll så skulle alla åka runt på en bräda med 4 hjul o en ratt.. för 1000kr nypris. |
|
kamelkungen |
Tjenare har haft 2 bmw före min 9-3 aero som jag kört 1600 problemfria mil vilket jag aldrig lyckats göra med mina bmw...dom hade en tendens att hela tiden falla sönder. ena problemet avlöste det andra. Saaben känns som att den skall falla i bitar men konstigtnog verkar den inte göra det ( ännu! ) . Försöker intala mig själv att köpa en bmw igen men ibland så undrar jag varför jag ska göra det ? |
| Framhjulsdrift är helt klart det tråkigaste man kan köra hade en v70 T5 for o fladdrade så fort man trykte på gaspedalen hade ca 280hk i den.har nu en 318 som är betydligt roligare pga av väghållningen och kvaliteten.En kompis köpte en ny saab och har fått byta motor 2 gånger o knappt kört 2000 mil är det kvalitet ?? | |
| hehe ne polare till mig har fått byta växellåada typ 7 gånger då det ej klarar av högre laddtryck. en nissan 200sx klarar ju mer än klen saab. i fall man ser till växellådan. men jag skulle aldrig välja framhjulsdrivet. | |
|
...överladdar man tycker jag inte man ska bli förvånad ifall grejjorna går sönder varken man kör Saab, BMW eller nåt annat, eftersom jag antar att växellåda mm är dimensionerade utifrån vilken kraft den kommer utsättas för(motorstyrkan). Jag kör en 05 Saab 9-5 Aero med 250HK och jag antar att delarna på bilen är dimensionerade för att hålla för en motor med just 250HK. Detsamma gäller alla bilmodeller med "större" motor orginal att t.ex. bromsar, drivning mm är anpassade utifrån motorstyrka. Trimmar man däremot bilen, t.ex. att man chippar en "vanlig" 9-5 2,3t ska man nog inte bli förvånad ifall saker går sönder. Detta är iaf min åsikt. (ps. kanske jag borde ändra min användarsignatur) Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
...oj.. hade visst redan ändrat signaturen, hade tidigare -En gång BMW, alltid BMW :D bjorkis jag håller med dig om att framhjulsdrift och 250HK inte är någon hit, bakhjulsdrift är definitivt bättre, men jag önskade saab hade 4-hjulsdrift :/ Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.