|
Sida 14 av 15
|
|
|---|---|
|
Jocce. Trevlig, mycket trevligt att du lyckönskar SAAB. Oavsett vilket bilmärke man gillar så finns det väl ingen anledning att kasta skit på eller önska att SAAB eller något annat bilmärke dör. Dr Tinnitus |
|
|
Jag har länge gillat Saab, men på senare år har mitt "gillande" mattats lite... 9-3 Sportsedan har alltid sett tråkig ut. "Babianarslet" på nya cabben ser hemskt ut. 9-5 Facelift ser ut som ett skämt. Dock gillar jag 9-3 Sportcombin, ser riktigt bra ut än om den är lite hög i taket. Dock saknar interiören premiumkänsla och priset känns lite väl saftigt. Modellprogrammet känns inte fräscht och måste hålla ännu några år.... En omfattande facelift av 9-3 kommer tidigast 2007 och nästa 9-5 är knappt påbörjad, kommer absolut tidigast 2008. En breddning av modellprogrammet är verkligen nödvändigt och en ny SUV är på gång. Saab kommer med en SUV baserad på nya Opel Frontera (som visas i mars), enligt senaste Teknikens Värld. Denna bil ersätter det skrotade samarbetsprojektet med Subaru (på B9X Tribeca-basis). Jag tror inte Saab finns om fem år. GM:s kvartalsekonomi tillåter uppenbarligen inte en långsiktig planeringshorisont. Tre efterförljare till 9-5:an har skrotats inom loppet av några år och alla samarbeten som kunde gett liv åt det svenska bilmärket, har skrotats (Fiat/Alfa och Subaru). Hade samarbetet med Alfa fullföljts hade med all sannolikhet en helt ny 9-5:a (baserad på 159:an) med kalaschassi, nyutvecklade 4-, 5- och 6-cyl bensin- och dieselmotorer och 4wd som tillval, stått hos Saab-handlarna redan idag... Och en Subaru-baserad SUV hade nog också kunnat vara en verklighet idag... GM har kort sagt underminerat alla Saabs framtidschanser och verkar byta strategi varje månad. Kvartalsboksluten är det centrala i det amerikanska tänket... Antingen lägger GM ner eller säljer Saab, eller så rasar hela GM-koncernen innan dess. RenaultNissan borde ta över Saab. En koncern som är mycket duktiga på kvalitet, säkerhet, innovativ teknik, dieselmotorer, fyrhjulsdrift och dessutom duktiga på att sälja bilar med god lönsamhet. Dock saknas ett premiummärke i Europa. Saab passar perfekt in i bilden. Lek med tanken att få se följande modellprogram på några års sikt: - En "9-1" baserad på Mégane/Almera - En ny 9-3 på Laguna/Primera-bas - En ny bakhjulsdriven 9-5 baserad på Infiniti M - En sportvagn/roadster på 350z-bas - SUV:ar baserade på X-Trail och Murano - Moderna dCi-dieslar i samtliga modeller //Chrille |
|
|
Vad gäller skillnader i bullrighet bör det också påpekas att Saab överlag använder sig av turbofyror. Billiga och förhållandevis snåla kanske, men irriterande klent och "pipigt" motorljud. Detta kanske är en smaksak, men jag vågar gissa att majoriteten i detta forum hellre lyssnar till BMW-sexa än GM-fyra, även om decibeltalen är samma. Av denna högst subjektiva anledning kan en Saab lätt uppfattas som bullrig, även om decibeltalen inte visar på någon större skillnad. Dr Tinnitus: Inget skulle göra mig gladare än om Saab började tillverka snygga och prisvärda premiumbilar. Konkurrens är bra för alla inblandade, särskilt oss bilägare/köpare. Tyvärr ser jag inga sådana tendenser hos Saab idag. Wilhelm Svenselius |
|
|
bmw-chrille. Du är medveten om att GM Powertrain i Södertälje "SAAB" var de som höll på med utvecklingen av den turbomotor som skulle sitta i kommande Alfa Romeo!? W2k. Jag tycker att SAAB:s turbofyrors ljud och karraktär har en alldeles egen charm, men visst låter en muctig BMW-sexa skönare om man bara ser till ljudet. Men många gånger så finns det en "atmosfär" och kanske nostalgi i olika motorljud som stimulerar och förför. Ta t ex. de gamla boxersexorna från Porsche, som mest låter som de ska skramla i bitar vilken sekund som helst, men som låter som musik för en Porscheentusiast. Jag och många andra tycker att 9-5 är en mycket snygg bil, liksom 9-3 SS/SC. Däremot så ät gamla 900/9-3 lite för intetsägande för min smak, även om jag inte kan kalla den ful. Den gamla 900 (79-93 hade mer personlighet och utstrålning i sina tuffaste modeller. Ingen biltillverkare har modeller som alla är lika snygga, eller bara snygga bilar. Även BMW har modeller som inte är så himla snygga. Personligen så har jag lite svårt för 645i t ex. Dr Tinnitus |
|
|
Dr Tinnitus, visst kan man uppleva ljud på ett lite annorlunda sätt än vad decibelmätaren visar. Jag skulle gissa att decibelmätaren är kalibrerad i enlighet med risker för hörselskador, dvs olika frekvensområden är viktade olika med hänsyn till skaderisk. Troligen påminner dessa vägningar av olika frekvenser starkt om de kurvor över hörbarhet som Fletcher och Munson tog fram en gång i tiden. Buller i en bil kan ju vara störande på flera sätt. Dels är det i längden tröttande. Att sitta en hel dag i en bullrig bil gör att man blir ganska seg i skallen. Jag tror att det främst är mot detta som decibelmätningarna korrelerar. När man sätter sig och kör iväg i en bil får man ett ljudintryck som, skulle jag gissa, kan skilja sig lite mer från decibelmätarens resultat. Först av allt tror jag att man lättare reagerar för karaktärisktiska ljud. Exempelvis ett visslande ljud från fartvinden, eller ett entonigt ljud från motorn. Sådana ljud kan nog vara mer "iöronfallande" än vad mätaren visar. En annan sak som troligen är mer störande är ljud som varierar, exempelvis vägljud från beläggning som varierar i karaktär. I jämförelse kan en högre ljudnivå, men som har karaktären av en jämn smet av ljud, kanske framstå som mindre störande. Emellertid tror jag inte att dessa fenomen i längden är mer tröttande, men de är lättare att märka. Observera att huvuddelen av ovanstående inte är fakta, utan gissningar. |
|
|
Min nissan kubistar är tystare än vad 9-5: an jag hade var. Eftersom jag kör mycket lyssnar jag ofta på hör böcker i bilen och då man har parkerat och ska iväg igen märker man hur hög volym man haft i saaben dånade det. E61:an är den hitills klart lägsta i ljudnivå enligt mitt eget vetenskapliga test. Att den sen inte är så rolig är en annan femma. |
|
|
måste bara citera något jag läste förut, antagligen av någon här på forumet "Tyvärr så anser jag att Saab är felhjulsdriven med gummibandstransmission och leksaks chassie kryddat med skördetröske växellådor. I övrigt så gillar jag dom faktiskt. ;)" haha, jag säger bara det, klockrent ! =) MVH Micke |
|
| Saab har sedan länge byggt utmärkta folkracebilar. Sannolikt det enda sammanhang där det går att uppleva någon form av "körglädje" i dessa i övrigt genomtrista produkter./ FREUDE AM FAHREN. | |
|
Nej fy helvete för Saab, ska man ha någon som helst körglädje för ett pris lägre än en fin BMW betingar är det väl egentligen bara Volvo som kan vara ett alternativ. Jag kör faktiskt hellre Volvo än VW/Audi, då de senare två bygger något av det mest själlösa i världen av "premium"-bilar. Saabar är långsamma, fula, felhjulsdrivna, obekväma, bullriga, har trista motorer, håller låg kvalitet och saknar alla former av premiumkänsla. De är inte ensamma om detta, men Volvo är åtminstone bättre på flertalet punkter. Körde C30 T5 häromdagen och blev positivt överraskad. Wilhelm Svenselius |
|
|
Oj, nu såg jag att jag redan har svarat i den här tråden, för över ett år sedan... Lite onödigt att lyfta så gamla trådar kanske. Wilhelm Svenselius |
|
| W2k: Rent generellt skulle jag hålla med men nu när det gäller att såga Saab så får du lyfta tråden hur ofta du vill! ;) | |
|
En SAAB tar dig generellt alltid från punkt A till B på det billigaste sättet jämfört med BMW om man pratar om nya bilar. På det sättet är det ett bättre val. Det är egentligen synd att SAAB blivit fördärvat på något sett, tänker på de gamla 2-taktarna och Montecarlo Sport, Sonett, för de hade karaktärer och var faktiskt riktigt snygga. Som vi vet har ju SAAB oftast varit under- motoriserade speciellt innan turbogenerationen, men det är en annan historia. De har väl ingen egenutvecklad motor på mer än 2.3liter i standardbilar ?? |
|
|
SAAB är ett tragiskt kapitel, idag helt ointressant för mig. Jag kom att tänka på en kille jag snackade med på krogen för ett tag sedan. Han var kompis till en polares granne... hur som helst så sade han sig vara bilintresserad och vi började prata. När han berättade att han hade en SAAB 9-5 och dess trygga vägegenskaper var det som att släppa en isbit utmed ryggen på mig och jag ville bara gå därifrån... Jag vill inte att det ska vara så! Jag vill känna glädje och stolthet när SAAB kommer på tal (förutom "Päronhalvor" och Sonetter), inte kräkreflexer. /Fredrik |
|
|
..äntligen bytt bil. Var less skruva i gamla bettan. Vi är nu 4 i familjen o ryms inte i bmw-n med barnvagnen o sånt.. Kör nu en familjerääcer, kombi+dragkrok:D. En saab 9-5 aero sportkombi @250hk, 2005! Har all utrustning inkl färddator. Vilken underbar bil!! Köp saab Aero!! |
|
|
Köpare finns till de flesta bilar. En del har snöat in på SAAB, andra på Trabant och vissa t.om. på BMW. Köp och kör det du trivs mest med. Men varför försöka övertyga sin omgivning? Taskigt självförtroende?/Den övertygade. |
|
|
....kör vad du vill såklart... men många sågar SAAB utan att knappt testat dem... jag var själv en av dem :D Visst hade min gamla välskötta 525a sin charm, men till sist blir man spyless att skruva. Detta gäller såklart inte bara BMW utan alla gamla bilar. Jag är själv lite förvånad att jag som gammal BMW-fantast nu kör SAAB. Jag är helt enkelt en stolt nybliven 2 barnspappa som nyss fått en ny familjemedlem, en SAAB. Det är så kul att vi fått tag i en familjebil som inte är "bara" familjebil, utan också en räcer med kjolar o massa lull-lull som jag gillar :D Det finns många fina nya BMW men de är svindyra, OCH personligen tycker jag det är de gamla BMW-bilarna som har charm och tysk genuin kvalité med kassaskåpsdörrar. Nya BMW tycker jag är alldeles för dyra och inte bättre än nån annan bil. De är dyra för att de heter BMW, den gamla kvalitén som min 525a hade och din 750ia också säkerligen har tvivlar jag finns kvar i nya BMW. ..men visst.... den raka 6an i gamla bmwn var mkt svagare än SAAB motorn... men vilket ljud 6an gör i 5000rpm :D Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZaab? /L |
|
|
BMW525i, det kan säkert finnas BMW-ägare som såar Saab utan att ha testat dem, men det finns också många som har testat dem. Jag sågar inte Saab, men tycker inte heller att det är något särskilt med dem. Tämligen medelmåttiga bilar, i alla fall 9-3. )-5 är tio år gammal som konstruktion och det tycker jag märks väldigt tydligt. Det finns en sak jag har emot Saab. Det är inte egentligen bilarna som sådana, utan imagen. Försöken att framställa dem som sportiga framstår för mig som helt felriktad. 9-3 har ett chassi som är OK, inget märkvärdigt, men ingen flopp heller. Den håller en rätt normal standard. 9-5 däremot har inte något sportigt chassi. Gamla 9-3 var direkt osportig i fråga om väghållning. Jämfört med BMW:s väghållning spelar Saab i en lägre division. Däremot har Saab andra egenskaper som talar för modellerna och jag kan förstå varför folk hellre köper en Saab än en BMW och får pengar över till annat. Men det är resultatet av olika prioriteringar. Saab och BMW ser jag inte som direkta konkurrenter. |
|
|
Bilen ser ut exakt såhär, samma färg åxå, men det här är dock inte min bil. Jag tycker den är snygg, inte ser den väl så pjåkig ut ?? Länk |
|
Paap Reeder |
Nockenwelle! Bra inlägg tycker jag. Precis så anser jag. Jag har "i tjänsten" kört ett antal Saab av senaste modell och har aldrig förstått var det sportiga sitter ... däremot finns MÅNGA andra fördelar precis som du skriver. När kaffegänget gnäggar för mycket på mina BMW brukar jag säga att dessa Saabar tillhör kategorin "små 4-cylindriga familjebilar som har ett utvecklat chassie för att säkert åka ToR Konsum med familjen ... men därutöver är det intet". MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.