|
Sida 13 av 15
|
|
|---|---|
|
hampe4pet:tyvärr känns det som du är på fel forum för sådana frågeställningar. Stcs finns också,mitt inlägg raderades innan jag försöker igen... Sen den om mjölken är ett tappert försök,funkar dock inte kan jag tänka mig.Men svensk mjölk är helt klart godast :-) men bygga bilar är en annan sak.Eftersom du är ny här kan jag tipsa dig om reportage och ovanliga bilar till vänster här!!Bmw B7 turbo borde vara något för dig som gillar det :-) sen går den också bra ju. |
|
|
Kan tänka mig att det är en hyffsad bil, har lite erfarenhet av SS själv. Men kan inte begripa att de inte levererar SC med 4wd. 250hk och fwd tycker jag är slöseri på resurserna, annars är ju en Ng 9-3 en helt ok bil men jag vet inte om den når hela vägen fram om man ska jämföra med de som rör sig längst upp i segmentet. Men är säkert rätt prisvärd ändå, däremot tycker jag inte SS Aero med 4cyl är värd slantarna.Väldigt lite bang for the buck. |
|
|
"1 Liter svensk standard mjölk VS Lidels import mjölk från tyskland" Hahahaha, det var nog den sämsta, mest desperata liknelse jag någonsin läst. Hellre parerar jag sladden snyggt än understyr rakt in i ett träd :) MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Denna trådstartare är inte ens värd att bli jämförd "med snorungar och dessa människor". Vilka människor är det?Svenskar, invandrare, flyktingar, norrmän, vita, svarta, röda, bruna, solbrända, dumma, smarta, gamla eler unga??? Ojoj. Han är i sin egen liga... SAAB är en riktigt bra bil dock. Länk |
|
|
Jag tror att jag utan vidare omsvep kan säga att Saab nog är det enda av de på svenska marknaden etablerade bilmärkena jag absolut inte skulle vilja köra eller bli sedd i. Kör fanimej hellre KIA än Saab! Varför då detta kan man fråga sig? Saab har, under alla sina år, misslyckats med att ta fram ett konkurrenskraftigt och vinstbringande koncept utan istället nedgraderats till ren dekaltrimning av lågbudgetmodeller från Opel, Cheverolet och Subaru (ett samarbete som lyckligtvis inte varade särskilt länge). Och bilarna? Överprisade, dyrare än t o m Volvo som redan i sig är ganska dyra; Uppenbara lågbudgetkonstruktioner, en Opel med Saablogga blir inte premium hur gärna man än vill; fula, Saab ska visserligen ha lite cred för att man inte bara rapade efter Volvo, men resultatet blev knappast bra (9-3SC, uuurk. 9-5 fl, uuuuuurk. Snott baklysena från fyndkorgen på Audi?); Ständiga kvalitetsproblem och korkad marknadsföring som desperat strävar efter kopplingar till stridsflyg. Det enda som är likt mellan ett jetplan och en Saab är det outhärdliga oväsendet i cockpit... Lägg till detta att märket troligen har försvunnit inom fem år i samband med att GM slutligen kollapsar så har man ett ganska sammanhängande och rationellt argument mot att köpa eller köra Saab. Att Saabförare ute på vägarna i större utsträckning än andra - jag vill inte generalisera över alla Saabförare, de flesta är säkert schyssta, men detta händer OFTA - hamnar i ett tillstånd av akut p****avund så fort en lite finare BMW visar sig hjälper knappast heller upp märkets anseende i mina ögon. Mindrevärdeskomplex någon? Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k. "Saab är det outhärdliga oväsendet i cockpit..." Skitsnack! Dr Tinnitus |
|
|
W2k "Det enda som är likt mellan ett jetplan och en Saab är det outhärdliga oväsendet i cockpit..." Skitsnack! Så skulle det vara... Dr Tinnitus |
|
|
Det stämmer Dr Tinnitus. Det är skitsnack. Inget är likt ett jetplan i en SAAB. Bilar och stridsflyg är två totalt olika saker, utan kopplingar i mina ögon. Måhända har de båda hjul.:) Länk |
|
|
Ja, dessa kopplingar mellan flyg och bilar är minst sagt krystade. Om vi går tillbaka till trådens första inlägg antyds att Saab skulle ha bra komfort tack vare flygplansstolar. Nu har jag i och för sig inte provsuttit alla världens flygpansstolar, men mitt intryck är att både Saabs och BMWs bilstolar är bättre än stolarna i de allra flesta passagerarplan. Det finns många floskler i marknadsföringen av bilar. BMW kör ju gärna med 50-50 viktfördelning, vilket hävdas vara optimalt. Snicksnack skulle jag säga. På vilket sätt skulle det vara optimalt, och i vilka situationer då? |
|
|
Bayerisch... Korrekt, fast nu var det i första hand påståendet om ljudnivån jag opponerade mig emot. Däremot så finns det en viss koppling till flygsidan, men det handlar mer om layouten på instrumenten och då mer hur det var i bilar och flygplan på den tiden då SAAB föddes. Men givetvis så har detta påstående används väl frikostigt och krystat av marknasdföringsavdelningarna som Nocken skriver. Sådana flosker finns och används av alla biltillverkare. Dr Tinnitus |
|
|
viktfödelning på verkar ju hela bilens sätt att uppträda på vägen Nockenwelle, hur blir en bil med all tyngd bara fram eller bak tror du? håller med om det där att saab spinner på om jetplan är rätt löjligt, hoppas verkligen dom går lite tystare iaf än i reklamen för 9_3 sportkombi ;-) Lelle BMWCS 03900 |
|
|
Dr Tinnitus: Jag medger att jämförelsen var överdriven, men det var liksom meningen. Ingen sågning är komplett utan humor. Vidhåller dock att Saab har väldigt bullriga kupéer generellt, vilket inte lämpar sig för ett "premium"-märke. Wilhelm Svenselius |
|
|
Lelle, det finns ju fler alternativ än 0-100, 50-50 och 100-0, eller hur. Om jag skulle välja bil utan att behöva ta hänsyn till ekonomi, utrymmen, komfort och en del andra egenskaper skulle jag inte välja en bil med 50-50 viktfördelning. Mitt val skulle bli en baktung bil. I mitt tycke är moderna Porschar vassare vägvagnar än BMW, likaså Lotus Elise för att ta ett annat exempel. Ingen av dem har 50-50. Inte heller brukar racerbilar byggas med 50-50 viktfördelning (såvida inte bestämmelser i reglementet tvingar fram detta). Utan tvekan föredrar jag 50-50 framför den framtunghet som majoriteten av bilarna på marknaden dras med, men idealt tycker jag inte att det är. Emellertid är det ju så att den som förfäktar 50-50 borde kunna motivera varför detta är idealiskt. Det har jag ännu inte sett göras på något hållbart sätt. Självklart påverkas bilens uppträdande i stor grad av viktfördelningen, men därav följer inte per automatik att 50-50 är optimalt. |
|
|
Vad man än tycker om andra märken än BMW så känns det oerhört oseriöst att slänga ur sig en massa påståenden (ibland direkt felaktiga) som inte tillför något värde i debatten utan endast är till för att smutskasta ett annat märke. Dessutom tycker jag att det tyder på en låg kunskapsnivå. Diskussionen blir mycket trevligare om man framhäver det positiva med en bil och på ett sakligt sätt framlägger nackdelarna. Jag åker som bekant själv inte BMW men jag tycker ändå att dom gör jäkligt fina bilar och är helt övertygad om att jag kommer äga minst en BMW igen. Även dom har sina nackdelar precis som alla andra bilar. Flåklypa |
|
|
Jag kan underbygga allt jag skrivit ovan med fakta, givet en viss marginal för överdrifter (oväsendet) och subjektivitet (utseendet). Dock vet jag inte om forumet är rätt, så jag uppmanar den som vill diskutera mitt inlägg ovan i detalj att maila mig. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k: Tog du åt dig? :-) Detta var inte direkt riktat mot dig eller någon annan utan generellt. Det "spottas" mycket i onödan på andra märken av många användare här och jag tycker det är lite tråkigt/synd. Sedan kan man förstås ifrågasätta hurvida andra märken skall diskuteras på ett BMW-forum men jag tycker det är bra. På så sätt får man en referens till BMW-ägandet och minimerar riskerna att man "snöar in". :-) Flåklypa |
|
|
W2k. Det finns faktiskt rätt många bullermätningar på olika SAAB-modeller i div. biltester och de brukar inte klaga att de är anmärkningsvärt bullrigare än andra bilar i samma storleksklass eller prisklass. De brukar få omdömmet att de är väldigt tysta ofta helt i klass med de flesta andra om än inte alltid tystast. Jag har själv kört/åkt många olika SAAB:ar av olika modeller och även BMW Audi Merca, och inte tycker jag att SAAB behöver skämmas jämfört med dem. Alla dessa är som de flesta andra moderna bilar väldigt tysta, några lite tystare än andra men ingen kan kallas bullrig. T ex. så upplever jag inte en E46 330i som avsevärt tystare än en 9-3/9-5 utan de är ungefär lika tysta men med lite olika karraktär på ljudmiljön i bilarna. Dr Tinnitus |
|
|
Jag upplever definitivt 330i E46 som mer lågmäld än 9-3. Det var länge sedan jag åkte i 9-5, men jag minns den inte som imponerande i fråga om ljudnivå. I vilket fall kan jag inte dra mig till minnes att ha sett någon bullermätning där en Saab i samma test som en BMW varit lika tyst. Det helt dominerande resultatet i de tester jag sett har varit att BMW är tystare än Saab, vilket i och för sig inte bör tolkas som att Saabarna är bullerburkar. Två exempel: Nya 330i touring mot nya Saab 9-3 SportCombi aero: 50 km/h: BMW 60 dB vs Saab 63 dB 80 km/h: BMW 64 dB vs Saab 68 dB 100 km/h: BMW 67 dB vs Saab 70 dB 120 km/h: BMW 69 dB vs Saab 73 dB 140 km/h: BMW 71 dB vs Saab 74 dB 523i touring (E61) mot Saab 9-5 SportCombi 2,0T Biopower: 50 km/h: BMW 59 dB vs Saab 64 dB 80 km/h: BMW 64 dB vs Saab 68 dB 100 km/h: BMW 66 dB vs Saab 70 dB 120 km/h: BMW 67 dB vs Saab 72 dB 140 km/h: BMW 71 dB vs Saab 74 dB Säkert har det någon gång hänt att man noterat lägre bullernivå för en Saab i test mot en BMW, men jag har ingen anledning att tro att det hör till vanligheterna. Men det finns helt klart ingen anledning att utmåla Saab som tillverkare av olidligt bullriga bilar. Så värst svårt att hitta mer högljudda är det inte. Framför allt bör man komma ihåg att det kan räcka med ett däckbyte för att kullkasta ljudkomforten hos en bil. |
|
|
Både BMW och saab är tysta, det är iaf inget argument mot saab. Jag hoppas på en ljus framtid för saab, trots att jag favoriserar BMW. |
|
|
Nocken. Ja det var väl ungefär så jag menade, att det fanns skillnader mellan dem men att det inte känns särskilt stora i praktiken. Sen ska man minnas att den upplevda ljudnivån inte alltid är densamma som den mätta. Alltså att en bil som är mätt till lite högre värden ändå kan upplevas som lika tyst eller tystare än den med bättre mätvärden. Detta beror på att det är svårt att mäta hur vi uppfattar olika ljud i förhållande till deras mätta ljudnivå. Dr Tinnitus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.