AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
37.973

SAAB är ett bättre val

Sida 11 av 15
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Jovisst kan "de" det.
Jag har...............

Men har man något som heter självinsikt och distans, så klarar man av en sådan sak.

Å andra sidan baseras inte mitt livs identitet på vad för bilmärke jag kör.
Det innehåller, som tur är, lite mer ;)

Saab och BMW är bra på olika saker så är det bara.
Skillnaden är att BMW KAN erbjuda en högre nivå än Saab. (bara man betalar)

Å uppenbarligen fungerar ju den marknadsstrategien utmärkt!
Även en ägare av en gammal trött 325 ägare känner sig stolt eftersom märket har fräsiga modeller i programet, vilket smittar av lite prestige även på budgetversionerna.

Men varför ens debattera detta?

Köp å kör vad ni helst behagar, eller vad är problemet? Flockbeteende?
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
smaken är som baken.... delad... jag tycker att ska göra som du själv tycker!!! lite synd bara att du skrev det där med "snorungar" jag har alltid gillar BMW!!!! sen när man äntligen får råd ..då ska folk börja kalla mig snorunge....bara för att jag är ung
jag har lagt ner ett antal timmar bara för att få bmw:n beskitad...
Npe: Hur kunde du?? :)

Fast`n Loud Turbo Proud.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Jag är en "femte kolonnare". Ingen skam i kroppen ;)
Mäh var det värsta jag hört! :) Hoppas dock du är nöjd med din nuvarande turbo :P

Fast`n Loud Turbo Proud.
När man läser här blir man nästa lite mörkrädd för att byta till BMW från Saab.

Bilarna tycker jag inte går att jämföra i något perpektiv.

Delvis bilar riktade till olika köpare och förare.

Fördelen för Saab är helt klart pris kontra motor.

BMW har bakhjulsdrift och en mer redigen inredning och väghållning. Helst att det känns lite mer påkostat.

Men jag vet även att när jag byter från min trimmad 9-3 Aero så kommer jag inte ha råd att köpa en BMW (läs M-modell) som kan matcha motor effekten.

Men däremot får jag en bil som är roligare att köra när det svänger och man slipper vara lite rädd när det går iväg.

Jag har ägt BMW förut men då var det E36. Mycket trevlig bil men sålde den när man såg varenda konstig prick åka runt i bilar med M3 emblem när det ändå inte fanns något under huven.

Men nu som sagt letar jag efter en e46 för att jag vill ha något skönt att svänga med.

Men att sitta och säga att Saab är skit liksom de flesta andra bilmärken tycker jag visar på en omognad och blåögdhet som är tråkig. Detta märker man mest bland japs bilar och just BMW.

sk: Kan du inte kosta på en bättre väghållning på Saaben istället?

Fast`n Loud Turbo Proud.
Går inte att få bra väghållning i en Saab! Helt jäkla omöjligt. Helst när det är framhjulsdrift. Kommer ändå bara att spinna ut ur kurvorna.

Så därför blir det nog en BMW
sk det låter som om du bryr dig mkt om vad folk tycker om bmw.
Att sälja bilen bara för att folk dekaltrimmar låter konstigt.
Jag har haft en M5 och jag brydde mig inte om vilka eller hur
annat folk körde sina bmws jag köpte M5 eftersom det hade varit min drömbil i flera år, och jag saknar den nu oxå efter 3 härliga år med den.

Sen kan det bli svårt att matcha motoreffekten i aeron, om man inte siktar på minst 330.
MEN prestanda betyder inte grym motoreffekt, säker 50%
sitter i chassiet, chassiet bestämmer oftast vad en bil klarar
att prestera. om man inte enbart siktar på raksträckskörning.

Perran_ 9-3 har usel väghållning, har testat bilar med viggen
rescuekit och allt möjligt, enda skillnaden blev att den vart
stötig, väghållingen var fortfarande urdålig.
För att få bra väghållning på 9-3 får man nog offra enormt
med komfort skulle jag tro. dock så är 9-3 aero
en mycket fin vardagsbil med fina stolar och fin motor
men det finns inte ett uns sport i den.
Har själv jobbat som saab mek i 6 år så det har blivit många mil i alla aero modeller och det är väl bara ss aeron som har
bra prestanda i chassiet, 9000, 9-5 är sköna landsvägslok
med fina motorer. medans og 9-3 aero är steget under,
har kört långturer på ca 60 mil i 9-3 aero och den är tom otäck vid motorvägskörning tycker jag. inte alls kul att göra omkörningar med, eller ligga i högre än 110 känns ostabil
och mkt orolig vid nerväxlingar + gaspådrag klart
övermotoriserad bil.

Samma sak med min nuvarande V70, bekväm landsvägsbil
men det blir väldigt spännande om man måste svänga ngn gång.
Jag har dock inte köpt den i tron om att det är en
sportvagn utan för att det är en trygg allround bil som ska
brukas i ur och skur, på både bra och dåliga vägar.

Nä tyvärr har varken Volvo eller Saab nån överdrivet bra väghållning. Men man tycker ju att det ska kunna gå att ändra på.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Som sagt 9-3 sportsedan har ett bra chassie, som borde gå att utveckla en del. Har kört Volvo S60R och den hade ruggigt fin
väghållning.

Men gamla 9-3 skulle då inte jag ens orka försöka få till väghållning på. Skulle då hellre bara gå och köpa en e36 M3
för samma peng om inte billigare tom.
Ny på forumet här!
Jag kör i dagsläget SAAB 9000 2,3T/200hk´96 (original). Den här bilen är ingen direkt raket om man säger så. Väghållningen kunde likaså varit avsevärt mycket bättre, bromsar som hade matchat effekten hade också varit en punkt på önskelistan som inte skulle behövas kryssas för. Det skulle bara funnits där ifrån början.

Men tanken är nu att sälja SAABen och införskaffa en 535i från ´90. En bil som syrrans kille har för tillfället. Jag måste säga att förväntnigarna inte var på topp innan jag synade den här vagnen. Men med tanke på att jag är lite prylfantast så gillar jag ju när det finns så mycket "gimmics" som möjligt i en bil. Nu är ju denna förvisso inte så himla fullproppad som en NY bil, men det finns dock klimatanläggning som fungerar, elspeglar, stora färddatorn, skinnklädsel och taklucka. Och den gick ju, ens om inte lika bra som SAABen, väldigt fint. Den har ju trots allt 27000 mil på mätaren (svensksåld) mot min nuvarande 9000 med 22000 mil.

Men att sitta på ett forum och smutskasta olika fabrikat och dess ägare som i väldigt skiftande åldrar åker olika modeller ser jag som lite onödigt. Rätt och slätt kan man väl se det för vad det är?! Delade åsikter helt enkelt mellan olika människor! Jag får väl se mig själv som lite utav entusiast för fabrikatet SAAB, MEN. Jag tänker faktiskt prova att köra Bayerskt ett tag. Och jag finner E34:an, förvisso med en del år på nacken, att vara en riktigt snygg modell med lite av en "rå" attityd i designen.

Så jag tror att det kan bli en intressant erfarenhet. Sedan FINNS ju alltid möjligheten att jag kommer att sakna turbokaraktären med tanke på att jag har kört SAAB Turbo i ca 5 år. Men någon som tidigt skrev i den här tråden har inte kört turbomotorer. "Vänta bara tills den börjar ryka blått när turbon är slut". En turbomotor som körs vettigt och liksom alla andra motorer SERVAS vettigt, och framförallt kyls en stund efter hetsig körning, rullar ca 30 000 mil. Precis som vilken BMW, Volvo, Wolkswagen, Audi m.fl.

Så gott folk! Kör lungt och med sunt förnuft, så kan vi alla fortsätta att köra dom bilar vi behagar utan att så många måste vara oense om vilket som är bäst eller snabbast. Håll det till banorna istället!

God fortsättning och må våren komma snart!

Johan Persson, Skåneland
Har efter mycket möda (och besvär?) läst igenom alla sidorna i den här tråden.. JÖSSES måste ju dyka upp ändå i vokabulären. Att man bara orkar. Men det här är ett fenomen som lär finnas kvar i framtiden. Ta gärna en titt på andra entusiastforum så ser ni att det är likadant på många av dem. Själv är jag ju medlem i SAAB Turbo Club Of Sweden. Jag kan säga att det är likadant där när det dyker upp någon och påstår/ hävdar att VOLVO är mycket bättre än SAAB. Kaotiska konsekvenser kan man väl kalla det som efterföljer.

Men som så många i denna tråden har sagt; alla bilar och modeller har sina för- och nackdelar. Frågan är vad DU som konsument söker. Jag är ju helt klart öppen för andra förslag, så jag kommer att ge mig på en BMW oavsett vad andra SAAB entusiaster säger och tycker. Valet är MITT. Men som jag sa i föregående inlägg så FINNS det ju alltid en risk/ chans att jag kommer att skaffa ytterligare en SAAB i framtiden. Jag tycker ändå om att köra 9000 även om den har STORA fel och brister. Med det inte sagt att jag SKA köpa 9000 igen.

Väl mött på vägarna! Både SAAB, BMW och andra. Bar det är i NYKTERT tillstånd!

Johan
SAAB skär!
kovo: Jo, men det kan mig veterligen alla andra bilar också göra...
Fan vad fjantigt. Varför ska man gå in på ett bmw-forum och börja gnälla på bmw? Tycker man att saab är en bra bil å bmw är skit så kan man väl gå in på STCS å säga att man är väldigt nöjd med sin saab stället.

Kan bara finnas en anledning till att göra nåt sånt här, och det är för att man vill provocera. Jag har fasnat för bmw, jag skiter i om det är langare eller pizzabagare elle vapensmugglare eller snorungar som spinner i rödljusen som kör bmw, jag kör bmw för att jag tycker om min bil.
Jag skulle t.ex aldrig köpa en saab, men inte fan går jag in på STCS och idiotförklarar alla där.
-Hur i helvete kan dom köra saab? Det som är en så dålig bil!
Sånt gör man inte. Dom kör ju sina saabar för att dom tycker om sina bilar, precis som vi gillar bmw.

Vill inte klanka ner på nån. Man väljer sin bil efter sitt eget tycke å egna värderingar. Kan man inte acceptera andras bilval så har man grava problem. Huvudsaken är väl att man är nöjd med sin bil, oavsett om det är en bmw, saab opel, cheva, volvo, ford, fiat... Jaja, ni fattar säkert vad jag menar.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
DZL_PWR bra sagt håller med dig MVH Micke
Svenne540

Snygg hemsida:)

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
DZL_PWR Tackar MVH Micke
Vete fan om jag skulle bytt 96-as 9k Turbo mot en 6 år äldre BMW som rullat 5k mil mer.

kovo: Givande inlägg, har du något stöd för ditt påstående?

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.