AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
37.969

SAAB är ett bättre val

Sida 1 av 15
enZzo
Hej alla glada,
nu vet jag att jag kommer att möta en mängd kritik men det är så här att jag har köpt en SAAB 9-5 Aero efter en längre tid letande. Jag har kört BMW i snart 10 år och ägt många exemplar av dessa fantastiska skapelser MEN tycker faktiskt att Saab har gått om lite grann. Varför? Jo:
1.Bättre komfort än de flesta BMW (flygplansstolar:) )
2.Bättre utrustad för mindre pengar
3.Seriösare (jag ska förklara varför)
4.Bättre prestanda för mindre pengar
5.Billigare i drift (den är svensk inom "")

Punkt 3 har varit en väldigt viktig del av mitt val. Om man kollar lite och tänker efter, vilka är det som kör BMW idag? SNORUNGAR i de flesta fall. De har förstört ryktet på detta fina ädla märket. Fram till -96 så var BMW en respekterad bil. Sen kom importen och då började en annan sorts människor köra BMW.
Nej, jag vill inte kategorisera mig med dessa människor längre! Så nu kör jag SAAB 9-5 Aero. Och alla ni som bara skriver om fart och varvning av motorer, ni vet ju inte vad detta handlar om att vara en sann BMW entusiast. Gud bevare den som köper era bilar.

Mvh
Enzzo

p.s. Kan bara tillägga att jag slipper inte BMW helt, frugan tänkte köpa en 328 E46 nu till sommaren! :)
Visa användare
181
Bemari
BMW 728iA -99
Tur att din bättre hälft iaf har vettet i behåll.. =)

Nä, men skämt åsido..

Visst, ja håller med om att BMW inte är ett bra val om man vill ha valuta för pengarna, men d e inte d d handlar om!
Du säger att "vi" "snorungar" inte är riktiga BMW-fanatikers. D kan ja väl ändå inte hålla med om..
Ja menar, de flesta av oss skulle knappast kunna tänka sig något annat! (personligen e SAAB sist på listan iaf)
Va vi gör med våra BMW´s e väl upp till oss själva, vi gör d för att de är just av märket BMW och vi är frälsta i BMW.

Skulle kunna hålla på hur länge som helst, men d får räcka nu..

Råd: Ta ett alvarlit snack me din fru om att hon kanshe borde bli enväldig härskare i ert hem!? =)

Bemari
Bilen före bruden..!!!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Enzzo: mentaliteten på tex 3-serieforumet är annorlunda än på 5-serie mm. SAAB är väl verkligen ingen direkt jämförelse med BMW? Helt olika uppträdande och aktivitet. du har uppenbart fastnat för SAAB. So be. Jag provade 9-5 Aero auto ett dygn från Akkal innan jag köpte min 540. Tyckte bensinförbrukningen var lika 1.4 blandad. Saaben gav ratten pulseringar när man använde grejorna samt att den inte var mer bil för pengarna. Lite skrammel från paneler och detaljkvalitet som inte var BMw när var det den föll på.
Nötter finns nog som köper alla typer av bilar, även BMW:) så jag köper inte riktigt ditt resonemang om du förstår men det är ju kul att du är nöjd!:)
Undras bara hur länge det dröjer innan du längtar så mycket att SAABen är såld hehe, vet av egen erfarenhet.
Ha en stabil dag!

Asken
sebbe_bmw
Kan hålla med om att det blivit lite många BMW ute på vägarna nu... Men bättre komfort kan jag inte hålla med om direkt..

Sebbe
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Åker man ett visst fabrikat för att det är "en respekterad bil"??

Jag hade nog glömt det :-=

Stackare...
Skaffa dig bättre självtroende genom att köpa en SAAB, poor fellow!

Mvh
Anders S.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
SAAB:s motsvarighet till M3 är....?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
mosse: kanske JA 35D Draken? :D

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Jag håller med om att 9-5Aeron är en fin bil, det är lite synd bara att dom är framhjulsdrivna och har en tendens att inte hålla om man gillar att trycka på gasen ofta.. vänta tills det börjar bålma blått bakom när turbon havererar,eller tills vxl lådan ger upp om den inte är uppgraderad redan förstås det beror på om det är en ny bil du köpt eller om det är en tidig Aero.
Stötdämpare bak håller ca 7000mil sen blir det gunghäst. Bromsskivor som inte tål att bromsas.. Är det en tidig Aero så finns det massor med barnsjukdomar som du bör se till att dom är fixade annars finns det risk för en hel del obehagliga överaskningar.. Annars är det en fin bil men personligen skulle jag aldrig köpa en bil för dyra pengar som ger en betydligt sämre kvalitetskänsla än min gammla M5,och med kvalitetskänsla menar jag inte typ "omodern blinkersspak" utan det maskinella och körkänslan samspelet mellan förare och bil motor/vxllåda/chassie..
Lycka till med din 9-5:a! SAAB bygger bra bilar med erkänt hög kvalite numera. Att BMW:s status dragits ned i takt med den ökade privatimporten är sant. De bilarna som körs av slynglar är i regel E36 och E34:or. Bilar med många år på nacken som blivit möjliga att köpa även för unga grabbar. Därmed inte sagt att alla dessa bilar ägs av busfrön!
Ma
7
Matte L
518i -91
Min uppfattning om BMW, väldigt enkelt.

BMW = Kvalitet!
Ta en titt på dagens Saabar, finns ju inte en jäkel utan turbo, och för mej är turbo lika med fusk.
Men visst är det så att det finns många "rötägg" till bilar där ute, och då pratar jag om BMW. Tycker det är synd att allt handlar om att dra skiten ur bilen och se hur fort den går i dessa dagar.
Visst är det kul när det går undan, men som tur är så har man vuxit upp.
Tänk efter själva... vad är det man vinner på detta? En kick? Självförtroende? Nej, Hög bensinräkning, och dyra reparationer.

Min nya filosofi är att ta det lungt, man kommer fram iallafall, Var brinner det?

Mvh. Matte
Bra SAABar försvann när V4 lades ner......
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Okey, Saab en bra bil jovisst är den det, måste man vara BMW fanatiker för att uppskatta en BMW knappast
det är en BIL det också,men jag hade köpt en JAGGA i stället,då hade nog resomnemanget hållt om att var någotlunda repektabel om man är ute efter det,
Jag har ägt en SAAB en 900 cc mina föräldrar en 99-74
som kördes 7300 mil på 20 år då duger det med SAAB.
Varför jag bara ägt en SAAB men 7 VOLVO 3 MB osv beror på att en kompis som jobbat på SAAB sedan 1972 avrått mig,han har själv inte köpt någon förrän på senare år.
De går jämnt sönder alltid nått skit som krånglar var han ord,en av Sveriges absolut bästa SAABmekar nr 3 i den interna tävling som de haft.Hans ord vägde tungt därför avstod jag länge tills jag fick en i byte.
SAAB är ingen dålig bil roligare än Volvo körmässigt och en 9-5 combi är riktigt snygg. Men att jämnföra den med en BMW är inte rättvist mot SAABen då den spelar i en lägre div utan tvekan.Men för den som saknar bilintresse så duger ju en SAAB som fortskaffningsmedel.Sedan är den framhjuldriven inget som jag någonsin uppskattat trots en 5-6 sådana bilar också.Jag är knappasst någon BMW fanatiker utan ser den
både med skepsis och kritik för den har tydligen sina fel den också fast jag klarat mig med 2 glödlampsbyten.
Men visst en härlig bil är det, som saknar motstycke
i komfort prestanda och körglädje ingan annan bil har ASWD inbyggt, även om man får 2 st SAAB eller Volvo
i motsvarande årsm./mil.SÅ blev mitt val en BMW
iallafall .Jag tittade på JAGGA ROVER 75 FORD COUGAR
MMMM.MEn lycka till med SAABen det är en snygg och fin bil som går tio på dussinet och låt bli att fingra på gummans bil. " S älg A set A nnars B yt"
Ha det.

MVH
Hasso
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag säger bara: Läs senaste nummret av Auto und Motorsport (svenska). Där kom SAB Aero toksist i ett test mellan Mercedes, BMW, Volvo och Saab. BMW är inte billigast men den är en väldigt angenäm kompromiss mellan sport, komfort, kvalitet mm.

Mvh
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Punkt 3 var viktig skrevs det (seriösare). "vill inte bli katalogiserad med dessa människor"....nu förstår jag inte riktigt.....

Vad blir man katalogiserad med för människor när man då åker Saab? enligt min mening GUBBAR med dim-ljusen tända i sina 9-5 or med original fälgar samt en handsfree snäcka i ena örat....pricken över i:et är en bakåtvänd barnstol som egentligen borde få dem att köra litet lugnare.....nu för jag väl på nöten men det struntar jag i..... ser allt för många Saab ägare som kör ovårdat utan finess....en Saab måste alltid köra om verkar det som.......oavsett vad det är för bil framför eller bakom.

Tack för ordet / Wallace
Jag har kört saab turbo och var jävligt nöjd, roligare än BMW:n faktiskt...

-ridern-

525i 1990 24V
si
64
simca
3,0SA -76
Tja

Bara att jämföra SAAAAAB o BMW funkar liksom inte
det är en helt annan värld, bara det att drivningen inte är separerad från styrningen räcker för mig, sen
att det finns en del drägg som åker bayerskt är väl för helv inte bilens fel och alla SAAB ägare är väl förstås jätteduktiga o präktiga som en 900c -87...
Sen om man ser historiskt så haltar det ännu mer SAAB gjorde v4 or 1980 öhhhh ok say no more.

hej o hå
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såg att jag läste lite fel i tidningen. Det var Saab Arc, inte Aero som kom sist. Men mer sist gick inte att komma i testet. Den fick minsta möjliga poäng!

Mvh
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Punkt 3: Får jag välja mellan en ny tygsoffa från IKEA som är svensk billig & seriös... Som iofs är klart godkänd, faller jag ändå för en exklusivare skinnsoffa från ett annat möbelhus! P.s man får vad man betalar för! P.s igen... Inte F-N slutar jag nyttja något jag älskar, för att en annan kategori människor nyttjar samma sak, för att byta till något "sämre! Basta! //HenriK

//Kungen Af Malmö
Jag håller med enzzo om att prestigen i BMW sänkts sen alla importbilar vällt in.
Men som sagt Saab lirar i en lägre division, det kan man inte komma ifrån.
järnet
Jag hade en Volvo 745 (1990) som jag körde i nio år och 12.000 mil sedan jag köpte den ny.

Inte ett (1) enda fel under hela denna tid. Inte en gång under nio år var det något som krånglade, förutom några glödlampsbyten.

Det är kvalité!
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Hej!
Kul med en som kört BMW i många år som sticker ut hakan HÄR!
Måste kännas som att heja på Djurgården i AIKs avbytarbås ungefär!
:)
Vad har du för årsmodell?

Jag gillar själv SAAB och skulle INTE ha ngt emot en SAAB 9-5 Aero. Tvärt om. Vore rätt kul att chippa den med!
Precis som en Volvo s80 T6 med chip... hmmm otrogna tankar, vik hädan! ;)

1.Bättre komfort än de flesta BMW (flygplansstolar:) )
Jag kan hålla med dig att SAABen är skön att sitta i, en fråga, hur känns det efter 35-50 sträckmil?
I BMW, även de äldre känns det knappt att man kört.
Sitter man (äntligen) rakt i en SAAB nu?

2.Bättre utrustad för mindre pengar
Stämmer detta? Någon som har gjort jämförelser? Vore kul att se!

3.Seriösare (jag ska förklara varför)
Ja, och NEJ.... både ock tycker jag, finns många "snorvalpar" som "racar" saab 9000 turbo med mera också.... För en så pass ny BMW, som ju 9-5 ändå är, har få "snorvalpar" råd med, eller?

4.Bättre prestanda för mindre pengar
Mmmmm Många häst är det i 9-5 Aero.... Hur många standard?

5.Billigare i drift (den är svensk inom "")
Hmmm, vete sjutton.... faktiskt... eller, ja billigare då alltså....?

Framhjulsdrivet är för mig inte så farligt, inte när det går så bra som en saab normalt gör. Däremot Golf, Mitsubishi o liknande tycker jag är för känsliga i framdelen pga framhjulsdriften.

[ www.tocnet.nu ]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.