AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
864

Variabla stötdämpare - svindyra?

Pe
25
Per R
850iA -91
Ena stötdämparen fram på min 850 är helt slut o den andra i det närmaste helt slut - får byta båda - svindyrt!!! Vet någon om det finns alternativ till originaldämparna? Jag har ADC ( EDC? hette det det?), dvs kan ställa hårdheten på dämparna från kupen (i alla fall med nya dämparna...). 11 600:- styck för nya är ju en smärre investering.//per
EDC dämparna till din 850 är dyra eftersom dom är specifika för den modellen och i ditt fall bara mellan 07/90-09/91 alternativt 09/91-04/92. Inte direkt massproducerade mao. :) Men 11.600:- låter lite dyrt, de var typ 2000:- biligare styck när jag kollade sist (visserligen för annan årsmodell. Kolla med Perre på Larssons Bil & Motorteknik i Huddinge om inte han kan ge dig bättre pris alternativt gå med i BMW Club Schweden så får du upp till 12% rabatt. Ytterligare ett tips kan vara att kolla med Stockholms Stötdämparverkstad vad dom tar för att renovera originalen. Nödalternativet är ju att byta till Bilstein gasdämpare, men då missar du ju den fina funktion som EDC trots allt är.

/Fredrik
Pe
25
Per R
850iA -91
Tack för tips! Troligen ligger priset högt då, men det skadar ju aldrig att få det bekräftat. Nödalterantivet känns lite mindre lockande, som att ge upp bilen en liten bit - får leta upp den stora plånboken...//Per
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Är det märkbar skillnad på dessa två lägen. Jag har det i min bil men kan inte säga att jag känner nån skillnad på de olika lägena. Kanske är mina dämpare utbytta av tidigare ägare till några billigare? Kan man se om man har rätt dämpare utan att skruva loss dom?
84
27
840Milges
840 IA 1993
Har EDC på min 840 1993, det är ganska stor skillnad på komfort och sport läge. Testar man genom att köra ca 100 km och rattar lite fram och tillbaka så får man bilen i gungning då är det markant skillnad mellan sport och komfort, väldigt bra när det fungerar.
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Hej .. Jag har testat de olika lägena ordentligt på Kinnekulle ring.

Det var pinsamt att köra med komfort läge för bilen krängde och lät som amerikansk polisfilm plus att det var direkt livsfarligt svårt att hålla sig kvar på banan... ja om man kör som det ska gå att köra alltså.

Sen skiftade jag till sport och det var en helt annan kärra .. bara att gasa och le med hela ansiktet!!!

2 ton att gasa eller bromsa med på rak väg inga problem men 2 ton i sidled kräver bra stötdämpare !!

// Peter
Per R:
Om du kollar pris på renovering hos Stockholms Stötdämparverkstad så får du gärna återrapportera här. Det vore intressant att veta hur mycket det kostar.

/Fredrik
Pe
25
Per R
850iA -91
Jodå, jag återkommer. De har stängt måndagar, så jag får vänta in tisdagen. Även mina bakstötdämpare verkar lite ledsna, så ev. provar jag att renovera dem, blir en prisfråga. Fram blir det nytt i nästa vecka, tillsammans med lager o hydraulslang - ca 30´ mindre i semesterkassan...
Per R:
Vad blev priset för framdämparna till slut och var köpte du dom? Jag antar att dom ca 30' du pratar om ovan inkuderar övriga delar + arbete?

/Fredrik
Pe
25
Per R
850iA -91
Nuså, nu fick jag tag på dämparrenoverarna, och nej de kan inte renovera stötdämparna. Tydligen finns inga reservdelar, då fabriken inte släpper iväg några, de säljer bara hela, nya stötdämpare.

Fredrik, de 30´jag nämnde inkluderade även jobbet, byte av den tjockare hydraulslangen som går ner framför motorn på vänster sida och dämparna själva.

Nu blir det ju än mer intressant hur bra bakdämparna är, ska göra Peter "Airborns" test när jag får tillbaka bilen (ytterligare två nya lockar inte...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.