|
|
|
|---|---|
|
Nu är det så att jag har en 540 e39 96a som inte går som det ska. Det började med att jag blev tvungen att köra bilen rätt hårt i en c:a 10 mil (fram och tillbaks till stugan) sen dagen efter när vi skulle åka hem så märkte jag att bilen gick dåligt, och inte gick på alla cylindrar och knackade lite, (trodde att jag bränt ett stift eller en spole) men vi va ju tvungen att åka hem så tog det rätt lugnt hem då. bytte stift då vi hade tänkt serva den lite iaf, då lät den bättre men gick fortfarande på sju cylindrar, cylindern närmast föraren hade ingen komp (där såg stiftet väldigt konstigt ut också, och en liten del längst fram saknades), min mekanikervän misstänkte att det är en en ventil som gått sönder där. Tänkte bara höra lite här om ni har några funderingar kring detta. | |
| Nån som vet nån mekaniker i gävleområdet som kanske skulle ta på sig att byta ventilen ev lite mer grejjer på den här kanske? | |
|
Om det saknas en bit av ditt tändstift finns väl risken att den lilla delen nu far runt någonstans i motorn och därmed ställer till trubbel. Lösa delar i förbränningsrummet är normalt mindre lämpligt. När jag läste om tändstift till min gamla Chrysler utombordare -76 snappade jag upp att tändstiften måste ha rätt värmetal för att inte smälta/gå sönder. Har du rätt tändstift i spisen? En teori bara... |
|
| stiften som satt i va nå championstift, vet inte riktigt, nu sitter det bra stift i i alla fall. | |
Ug-Lee |
Om det är en liten bit. så kanske den kom ut den normala vägen, isåfall har en av katalysatorerna fångat den, inte mycket som får plats att passera dom. kan ju oxå vara så att den lilla biten sitter fast i ventilen/sätet, så pass att ventilen inte kan stänga helt, därav kompförlust samt skrammel från onormalt stort ventilspel. det borde isåfall gå att se om spelet är stort. |
| På ngk.se finns omvanlingstabeller mellan tändstift typer. Där står också beskrivet om värmetal. Kanske tycker nån det är kul :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.