AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.616

E34 har bättre kvalitet än E39!? Hur motiveras det påståendet?

Sida 2 av 3
Tror att det handlar om olika bilar också... Jag har haft vibrationer åtgärdade samt en kamaxelgivare... Bilen har inga fel förutom att det gnisslar lite när man bromsar vilket skall åtgärdas... Man kan liksom inte skita i fel efter fel och bara "samla"...Då blir det aldrig åtgärdat...

Jag skulle ALDRIG vilja ha tillbaks e34an igen... Den hade helt klart mer fel än vad min e39 har... Jag har ägt e39an i snart 2 år... E34an ägde jag i 1 år och gav upp med svansen mellan benen:P.

Well.. Tror att det är en tuff jämförelse... Går knappt att göra en rättvis...
Och rost föresten.. Har några småbubblor vid "fågelholken"... På e34an var det fanimej överallt...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det är oxå skilnad på modeller inom E34.
Hade en 525 90 o ju äldre bilen var ju mer bekymer det komm innan bilen passerat 20.000 mil!
Nuvarande 530 95 passerat 20.000 mil o det är bara lite rost här o där men inget stort.
O bromsar börjar ta slut men det kommer man inte ifrån.

BMW - Beroende Med Wilja!
hej. min e34 -94 körd 193mil. helt utan rost, Inte nå problem med nå allt i skick. Har ägt bilen i ett och halvt år bara bytt slit delar som stötdämpare plus fjädrar någon bussning och kulled och olja och filter förstås. Helt klart bästa bilen man kan tänka sig tycker jag.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Istället för att plocka ut 150.000 kr och köpa en E39 525 -03. utan motorgaranti med 10000 mil på mätaren, och begynnande rostproblem, tvekande ABS givare, vattenläckage i toppen, kamaxelgivare, LMM-problem, borttappad service-bok, mm.

Så tar vi 50.000 kr och inhandlar dels en -98 Volvo 944 LT-turbo
i kanon skick (att åka till jobbet med).

Sedan slår vi till på en 525 E34 från -96 för ytterligare 50.000 kr
i toppskick (att åka med på fredagar och lördagar)

Slutligen avslutar vi med att slå till på en pedantiskt välvårdad pensionärskörd MB E-320 aut -95 för 50.000 kr.
(att åka på söndagsutflykter till kyrkan med)

Skulle någon av 50.000 kr vagnarna mot förmodan gå sönder någon morgon så återstår ju två till att åka med... ;)

/L
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Är helt övertygad om att dom sena E34:orna av årsmodell 1994-1996 har bättre kvalitet på många av delarna än vad E39:an har. Jag skulle inte vilja ha varken en E39 eller E60, men den NYA 5-serien framöver är mycket lockande för ett byte :-) Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Den nya 5-serien ser faktiskt bättre ut än nuvarande, dom har äntligen rättat till den fula påklistrade bakluckan som E60 har. Rent karossmässigt är den snyggare.
Vad jag fortfarande har svårt med även på den nya 5:an är strålkastarna fram och bakljusen, dom ser konstiga ut, passar liksom inte in med övriga linjer.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Jag har aldrig ägt en E34:a så svårt att uttala sig om hurvida den är bättre eller sämre än E39:an. Att bara E39:an skulle lida av problem med rost och att E34:an skulle vara bättre på den punkten anser jag vara BS... Både E34:an samt E39:an drabbas av rost, precis som många andra bilar men det är oerhört tråkigt när det sker redan efter 2-3 år.E39:ans Baklucka i Touring utförande är felkonstruerad och känns lite fel att ta upp som ett rostproblem mer en självklarhet när den inte är optimal. På min E39:a har jag bytt lite av varje. De största enskilda kostnaden var faktiskt bakspegelglaset (electrochrome). Annars så är det kylaren som sprack, den övre kylslangen lossnade samt expansionskärlet delade sig. Jag lät dock byta vattenpump,termostat samt sammtliga slangar i förebyggande syfte då bilen rullat en del mil. Nu senast var det vattenventilen som sa upp sig.De 2 åren jag har haft bilen så har det faktiskt varit väldigt få problem.

Personligen tycker jag att E34:an ser ok ut, E39:an är Bmw:s vackraste bil hittills (snäppet över E38:an, men den är också vacker) E60 är jag tyvärr inte riktigt nöjd med. ser helt enkelt inte bra ut. Den nya 5-serien är betydligt snyggare men precis som Spider skriver, lycktorna fram samt bak passar inte på en Bmw. Bakluckanär dock ett stort lyft från E60 som är otroligt ful.

vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
E39 är en mycket trevlig bilmodell. Snygg som attan och dessutom mycket komfortabel och sportig på samma gång. Men det är ett obestrdidligt faktum att BMW har försökt pressa tillverkningskostnaderna när modellen lanserades. Bland annat genom att köpa billigare komponenter från underleverantörerna. Men det finns en baksida med att skära för mycket i kostnader, det leder tyvärr till sämre kvalitet och det är synd för E39 är i övrigt en mycket trevlig modell.

Nu är ju inte skillnaden i kvalitet enorm mellan E34 och E39, och en kvalitetsmässig katastrof tycker jag väl inte att man kan säga att E39 är.
Dock var modellen behäftad med mer barnsjukdomar än E34 hade på sin tid.(hade E34 några barnsjukdomar förresten? är det någon som minns?)

För att nämna en del svaga punkter på E39: bakhjulslager, vattenpumpar, kylare, absgivare, styrenhet för abs, pixelfel i instrumentpanel med mera.

Nu måste man väl i rättvisans namn säga att felfri är inte E34 heller, det finns bland annat ett fel som är en stor skandal att BMW inte vill kännas vid att det existerar. Nämligen oljepumpens bultar på V8 motorerna!
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
De lossnande oljepumpsbultarna är inte ett "e34-problem"... problemet finns kvar på e39 med V8.
Nu kom jag på ett fel till som E34:or ofta har. Vindrutetorkarmekanismen är felkonstruerad, den blir glapp och slår i motorhuven.

Är det någon som kommer ihåg om E34 hade barnsjukdomar när den lanserades?

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Angående oljepumpsbultarna på E39:an så verkar det som att man från och med årsmodell 2001 uppgraderat med låsbara muttrar. Det var det ialla fall på min -02:a och har för mig att Hasso även hade det på sin -01:a.

Henke lexus: På min modell så har inte Absgivare, styrenhet, pixelfel, vattenpump, termostat eller bakhjulslager gått sönder trots 15.000 mil. Vattenpump samt termostat bytte jag dock i förebyggande syfte men de såg båda fräscha ut samt fungerade felfritt. Dock har jag näst sista årsmodellen av E39:an så kvaliteén kanske var ngt bättre. Dock har min mekaniker berättat att E60, tydligen har ännu mer plast än metall på många av sina komponenter. Tråkigt att Bmw tydligen blir sämre än bättre :(

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
krångel med framvagnen på e39 är väl riktigt klassiskt, kanske samma med e34?
En barnsjukdom på e34 som många glömt idag är topplocksbultarna på 12 ventilarna.
Det satt 6kant istället för torx.
Många bmw annonser har man sett där det stod nyrenoverad topp.

Anledningen att jag kör e34 är att jag behöver något att åka runt i dock är e34 sedan och e39 sedan värdelösa som lastbil e 34 an har för lågt till tak i skuffen fick inte ens in en 20 tums tv fick ta skiten i baksätet.

Men kvalitetsmässigt är den en av dom bästa bilarna jag ägt den och min volvo 740 turbo.
Har inte bytt mycket på 3 år /4000 mil trots snart 30 000 mil.

Men byter jag ut den så blir det mindre bmw alternativt "blöjexpress" (stationsvagn).
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
En annan barnsjukdom på E34 va kupéfläkten, de ökända "svärdet" som fanns på 88-89 tror jag. 90 ersattes detta med ett fläktmotstånd som dock också går sönder på vissa men betydligt lättare och billigare att byta. Har kört E34 i 4-5 år (525i -89, 540iAT -94) och tycker att det är en mycket bra bil med hög kvallitet. Köpte mig en E39 528iAT -99 för 2 dagar sedan och är grymmt imponerad av bilen hittills, känns helt klart modernare, sedan är de ingen nackdel att den är välutrustad med elsäten, navi/tv, rattvärme mm. Har som sagt knappt känt på E39 än men får väl hoppas att det inte uppstår massa fel på den.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Saknar min E34a (535!) något fruktansvärt. Nuvarande bilen når inte upp i närheten på något sätt känner jag.

Det knirrar och knarrar, dörrstopp o näsor hitodit, pixlar här o där.

Nej den gamla gav inte ett ljud ifrån sig som den inte skulle.

Men det positiva är ju förbrukningen som gått ner en 2-3 dl milen:-)

Fast här Iran spelar det ingen roll:-) Man tankar fullt och sen tar man en fika och fikat kostar mer än tredubbelt vad soppan gör...

*BAWORAK*
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Visst lider både E34 och E39 av rostproblem, men glöm att detta började lika tidigt på E34 som E39 dvs redan efter 2-3 år, vilket är sämre enligt mig.
Båda vagnarna har barnsjukdomar/fel, men på E39 tenderar dem att vara lite dyrare att laga.

Just nu vill jag se en E39a efter 20års tjänstgöring, då är den garanterat i sämre skick än dagens tidiga E34or. Komfort, krocksäkerhet, bränsleförbrukning är generellt bättre hos E39, men det vete fasen om man inte hellre väljer att leva med en riktigt sen E34a pga mindre elektronik och värderas.

Runt 2000 när E39 kunde erbjudas med M-paketet blev den 100% snyggare så då finns det inte mycket att snacka om då det blev en helt ny bil.
Synd att dagens skapelser är så fula, speciellt E90 med de avskyvärda bakljusen som ser ut att komma från BILTEMA.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
e39 är den BMW jag ägt som krånglat mest.

-Elfel i styrningen till elhissarna
-Missljud från vattaenpumpen
-Vibrationer i framvagnen
-ABS givare

Dock ingen rost.

Sen får man tänka på att e39:an är en mer avacerad bil med mer finessen som är potentiella felkällor.

Men när man jämför rostproblem e34 vs e39 måste man tänka på att e34:an har fler år på nacken.

Möjligtvis kan man jämför sena e34:or med tidiga e39:or.
Det rullar faktist en hel del E34:or som förvisso inte ser ut som nya men inte superhäckiga heller med tanke på hur gamla dom nu har blivit. Statistiskt sätt så är väl en bils medellivslängd 13-14 år har jag för mig och åtskilliga E34:or är äldre än så and still kicking and screaming.

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
Visa användare
279
nyman88
1600-2 -68
1600-2 -70
2002 -70
2002 -72
2002 -73
1602 -75
2002Tii-72
2002Tii -73
2002Tii -74
320 -77
733ia -82
3,0s -77
3,0sa -75
jag måste säga att efter jag ägt 6 stycken e34or är jag inte ett dugg missnöjd med den komfort och kvalitet du får från en nästan 20 ÅR gamal bil !! sen att m20 motorerna suger är en annan sak dok..

Till och med en bmw 1602 känns mer stabil och mordern än tex en volvo 240 från 89e måste jag säga..

men det är ju min åsikt..

Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.