AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.617

E34 har bättre kvalitet än E39!? Hur motiveras det påståendet?

Sida 1 av 3
Xy
252
Xyris
520i -93
Har märkt att det finns en allmän uppfattning på forumet att den nyare 5-serien skulle ha sämre teknisk kvalite och driftsäkerhet än den äldre? Även på beg. guiden står det om e39: "Mycket hög komfort men kvalitetsmässigt ett steg tillbaka gentemot föregångaren." Men stämmer verkligen detta? Bilprovningens statestik och "kundundersökning" är snarare till e39:ans fördel.

Länk
pe
22
pepspeps
335d ix 2018
Hej Xyris,

Jag bytte upp? mig från 540-93 till 540-00.....

-Håller på med abs- sensorerna, antiskid/abs funkar inte,
-kylarn spruckit en gång,
-fläkte i kupen funkar bara ibland,
-vibrationer....
-mm.....

Bara några saker jag kommer på nu...

Hälsn/ Peter.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det motiveras med att skruvarna är åtdragna ordentligt på E34.
Inte till hälften som i E39, om man bortser från topplocket då i E39, där drog
man åt bultarna så topparna spricker. ;)

/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
En pedantiskt skött E34 från sent 95-96 måste vara än
av världens bästa bilar.

Bara en sen Mercedes W124 i motsvarande skick kan mäta sig.
Möjligen också Volvo 940 S2,3 -98. (Har du sett rost på en sådan?)

Sådana bilar görs inte längre.

/L
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
E34 är väl knappast helt problemfri heller. Se bara på detta forumet....:-)
Tycker kvaliten på bmw i allmänhet är ngt överskattad. Har haft en hel del problem med min, trots att jag köpte (vad jag ansåg var) den finaste som då var till salu!

Jakob
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Alla bilar slits och åldras och sköts inte bilarna så går de sönder, gäller alla bilar.

E34 har bättre kvalitet eftersom BMW på den tiden kostade på sig lite dyrare komponenter. Dyrare komponenter är nästan alltid lika med bättre kvalitet.

Det många inte tänker på är att E34 var betydligt dyrare än E39! Det var inte lätt att köpa en E34 när den var ny. En 525i - 96 kostade ca 350 000 kr medan en 523i - 96 kostade 285 000 kr.

Tar man med i beräkningen att E39 är betydligt komplexare i sin konstruktion än vad en E34 är så är det inte konstigt att BMW blir tvungen till att pressa priserna på sina komponenter. Hade man haft lika dyra komponenter i en E39 som i en E34 så hade man haft svårt att erbjuda bilen till det priset.

Titta på instrumenteringen på en E34 eller E32, hur många av de drabbas av dåliga pixlar i sina displayer? Hur många E39 eller E38 har drabbats av dåliga pixlar? Intressant med tanke på att det är äldre teknik i E34/E32.

Sen har man ju rosten, E39/E46 rostar lika bra som japanska bilar gjorde i mitten av 80 talet, (sanning med modifikation), många bilar från 03 och 04 får sina bagageluckor och motorhuvar bytta på rostskyddsgarantin.

Här handlar det dock inte om att BMW börjat snåla, utan det är så att det inte längre tillåts att använda färg/lack med samma kvalitet som tidigare p.g.a. hänsyn till miljö och utsläpp med mera. Där var det bättre förr! Inga problem att göra hållbara bilar om man kan skita i hur det påverkar miljön, svårare att göra miljövänliga bilar som håller. Sen kan man ju tycka att BMW tillhör de som lyckats mindre bra men det är en annan diskussion.

________
Bilblogg:
Länk
Det roliga är att fransmännen har lyckats med rostskydd på deras bilar trots miljökrav.
Att bara skylla på miljökrav är att ta i, mycket ligger nog i slarv hos bmw.
Xy
252
Xyris
520i -93
Dyrare komponenter, ok jag fattar. Typ svagare plast i kylare och termostat vilket gör att dem lättare går sönder. Men i övrigt då? Motor, drivlina, chassi, fram och bakvagnsdetaljer, där kan jag inte tänka mig att e39 är ett steg tillbaka. Sen är det ett faktum att e39 har färre fel än e34 på besiktningen. Plus att användarna anser dem vara mer driftsäkra.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Tveksamt att en E34 årsmod. -96 har mer fel än en E39 -97 med likamånga mil..

BMW fûr allè
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hmmm...jag har ägt både e34:or och nu en e39:a och måste nog säga att e39:an är mycket modernare och båttre än dom andra.
Kvaliteten är nog skit samma men efter att ha kört e39:an känns e34:an otroligt gammal och tråkig...åtminstone interiörmässigt....fast jag kan ju ha fel...

Frasse
Ja E34 känns gammal för det är en gammal bil, men kvaliteten är det faktiskt inget fel på.
Hur många andra bilar än BMW känns fortfarande fräscha efter 12-17 år på vägarna. Att man behöver byta en del slitdetaljer på en gammal bil blir väl ingen förvånad över, men det betyder ju inte att kvaliten är dålig. Att en del detaljer slits med tiden är ju trots allt ganska normalt.

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
sämre kvalitet på e39 kan jag inte hålla med,snarare bättre.enda som är dårligt är att den är så känslig för vibbar.ska vi prata rost,så är e34 som leder där.talar om egen erfarenhet...
Nja rostproblem är nog större på E39 än E34. Hur många bakluckor har inte BMW behövt byta pga av rost på en E39 touring exempelvis. Och att en E34 rostar är ganska mycket för att åldern börjar ta ut sin rätt, E34 är mellan 12-19 år gamla. Plus att rosten är mest estetiskt störande dvs nederkant på dörrar och framskärmar är mest drabbade, inget som bilprovningen brukar klaga på. Detsamma gäller iofs E39 också, bakluckor och motorhuvar och tankpåfyllningen är där rosten brukar finnas.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
E34:Bättre E39:Sämre E60:?
Som jag skrev till någon, min fars E39: a har haft nästan lika många fel som mina 540i/6 E34(6st) tillsammans, ingen som ägt båda två har sagt annat än E34 var bättre/mycket bättre än deras nuvarande E39, jag kände inte till det när jag köpte min första E34: a den E32-87 jag hade innan var rackig MÄRKBART sämre kvalitet likadant med tidiga E34: or så nämn hur gammal er E34 var.

Det är dyra mekaniska fel på E39 som E34 slipper undan, antingen på grund av att felet inte uppkommer eller så är delar betydligt billigare så när min chef (som äger en 523i-99) frågar när jag ska byta upp mig till E39, tittar jag bara förundrad på honom och säger inget=) Synd för M5 E39 är fortfarande den vackraste yngre BMW: n i mina ögon, under många år min absoluta drömbil nu kommer jag köra vidare med enbart E34 (OBS jag har mycket höga krav) och komplettera med lämplig miljöbil en fin 518g Touring E34 vore perfekt men mer troligt en Honda Civic Hybrid 04-05.

Angående interiören min kusin åkte i min fars E39 hon sa direkt, interiören är gammalmodig den ser ut som BMW alltid har gjort, inte alls som en 01: a borde göra, Audi av samma årsmodell ser mycket modernare ut.

Mugge; Volvo hade samma lackkrav som BMW deras bilar rostar inte, den 5år gamla V70: in på jobbet är rostfri så jag köper inte att miljökraven är boven, tror snarare det var snålhet/dumhet.

Stephan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Frassemannen: Det var inte moderniteten som var frågan!
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hewi skrev:
>E34:Bättre E39:Sämre E60:?

En sak som är säker är i alla fall denna:

E34:Übersnygg E39:Alldaglig E60:Apful
Kan inte annat än hålla med enor.
Jag tycker att E34 är den absolut snyggaste 4 dörrars sedan BMW designat.
E60 är den absolut fulaste.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Lite reflektioner ang. E34 VS E39
Utseendet lämnar vi,då det är väldigt subjektivt!

Det första jag märkte när jag bytte från min E34 540iA till E39 528iA Touring är stolarna.Känslan är att stolarna i min 540 var av högre kvalitet i skinnet.Har Montanaskinn i E39an.

Inställningsmässigt vinner E39an då jag har elstolar och har lättare för att finna rätt körställning.Spårkänligheten var det andra jag märkte skillnad på.Har i princip samma bredd på däcken,men E34an var märkbart känsligare !Rostmässigt verkar E39an känsligare,har upptäckt en liiiten fläck rost på insidan av bagageluckan,på E34an kunde jag minsann inte hitta tillstymmelse till rost trots en hel del stenskott i huven.
Rent mekaniskt verkar E34an vara snäppet bättre än E39an.Dock hade jag 4 liters V8an som jag måste säga var en fröjd att köra.

Kommer jag att köpa en E39 igen?
HELL YEAH! En E39 med kjolpaket och fullutrustad är oslagbar.Kvalitetskänslan är inte HELT i linje med E34an,men jämnfört med likvärdiga bilar i samma årsmodeller finns enligt mig inget som kommer i närheten av vad jag vill ha av en bil.

Var jag nöjd med min(a) E34a?
Absolut!!Men det var nog tack vare V8an i 540in.Trevligare motor blir svårt att finna.Det var med ett leende jag startade upp henne på morgonen när jag skulle till jobb.

BMW fûr allè
Xy
252
Xyris
520i -93
"Det är dyra mekaniska fel på E39 som E34 slipper undan" =växelådestrul, motorhaveri, fjädrar som går av? Det är iaf vad jag tänker på när jag hör "dyra mekaniska fel" Men det enda konkreta exemplet någon har nämt är att kylarn kan spricka. Vilket inte är särskilt dyrt eller svårt att fixa. Tack för alla svar hitills, men nämn gärna konkreta exempel!
Xy
252
Xyris
520i -93
Ok, pepspeps nämde problem med abs och fläkten också.. Och det låter faktiskt ganska dyrt. Och sen vet jag att fler har haft problem med vibbar. Detta troligtvis pga. den känsliga bakvagnen i aluminium.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.