AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.434

Automatlådan växlar hårt E39

li
139
linoll
528IA steptronic -97
Om man lägger i tex backen från stillastående så bankar det till i hela bilen även vid körning så dunkas växlarna i dvs inte mjukt som det borde vara .
Nån som vet om det finns några åtgärder eller är lådan slut?!
Lådan har 17200 mil på nacken.

BMW is the choosen one
Det låter allvarligt. Men vad menas med bankar till? Jag har noterat att många ägare till 540iA har en hård, lite ryckig växling när växellådan är kall och backen läggs i, vilket inte tycks vara katastrofalt. Du drabbas dock av det även vid körning (framåt antar jag) så det kanske är lite allvarligare.

Mvh
Mikael
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Det känns som en meknisk stöt i hela bilen när backen kommer i.
Sen vid körning så växlar den inte sömlöst utan det känns som ett rejält hack emellanåt speciellt i låga farter . ibland när man ligger mellan två växlar och den precis växlat ner och man trycker till gasen så hackar det till i bilen precis som när man gasar till på för låg växel med en manuell låda

BMW is the choosen one
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
prova med olje/filterbyte..

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Undrar också vad detta är för fel. Har testat flera bilar (både bmw-7 och mb w124) som haft ungefär problemet du skriver. Speciellt vid kallstart slog dem riktigt i växlarna. Räcker det med en vanlig service för att bli av med det?

Jakob
se
661
seb_540
328i M F30
vid 21000 mil, när jag köpte min bil, så fick lådan för sig att ibland slira litet, hacka i växlar med ett "thomp" ljud. Kostade på det dyra oljebytet, och sen dess har den gått 99% perfekt, ibland kan dunket kännas när man är litet för snabb mellan drive och backläget...
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Tack för tipset! tur att ATF olja är så pass billigt hehe

BMW is the choosen one
linoll:
Glöm nu inte att det finns olika ATF (Automatic Transmission Fluid) oljor!
Min automatlåda 5hp18 har den svarta labeln och körs därför på DEXRON III.
Har du däremot den gröna labeln på din låda (se undertill) så har du en "livstidsolja" och den kostar inte under 100 kr/litern!

Sök på forumet, bl a på "automat*" AND "byt*" !

Mvh
Stephan
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Tack för tipset NahpetS! Sitter just nu i värmland och får sänksatsen monterad + inspektion 2 , mecken ska även kolla växelådan.
Enligt honom kan det ha att göra med att parametrarna vart återställda i samband med att bilen var strömlös nån timme när jag bytte bensinpump .
se
661
seb_540
328i M F30
Som sagt, är visserligen osäker på 97 års modell, men på min 99a så är det i alla fall specialolja som tydligen innehåller additiv som behövs för lockupfunktionen - slår man i vanlig ATF kan det nog gå riktigt illa. Den är dyr, och det blir ännu dyrare när man byter eftersom tråget måste ner och bytet ske i flera omgångar (1.tömma, 2.fylla, 3köra, gör om 1-3 3st ggr.) Men det löste iaf problemet på min bil.

Tror inte på att lådan är nollställd, den "lär" sig snabbt igen.
Bra att ha!
Länk
Och så denna:
Länk
Har du bytt olja i lådan någon gång? om inte gör det omgående!
Min låda hade precis samma syntom, plus att den kort därefter började slira på backen .. Tyvärr va de för sent så den lådan gick inte att rädda!

Oljan är troligen bränd o skitig! Esso ATF LT 71 är den enda olja du kan använda.. svindyr, men du har tyvärr inget val!

JAg gjorde en ordenklig efterforskning om den oljan när ja höll på med min o kom fram till att det va lika bra o köpa på Bmw då de inte lönade sig o beställa från någon annan!

HP
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Tycker även att pappas gör ganska hårda ryck när man lägger i backen (540ia 93-) Dock har vi även ett problem till att när man gör kickdown och den ska växla så smäller den riktigt i nästa växel och man får upp något felmeddelande på tyska. Och efter att de meddelandet har kommit upp så går bilen in i något safe mode eller nåt den går mycket tamt då.. Ingen som känner igen sig?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.