AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.209

Köpråd: Mer motor äldre mod?, mindre motor nyare mod?

st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Jag står inför ett litet dilemma, egentligen är jag ganska så säker på vad jag vill ha men inte riktigt. På grund av ökning i famlijen har vi fått oss en anledning till att köpa en ny bil, en kombi. Jag och sambon var på en bilfirma idag där vi kollade på lite olika bilar och konstaterade att 5-serien skulle bli lagom. Vi tittade lite på 3-serien men tyckte den kanske blir för liten? Med tanke på barnvagn och allt därtill...

Har en 316 sedan nu och den är inte direkt något nöje att köra med i uppförsbackar... jag vill altså ha en modell med lite mer klös i och då har jag tittat på 525 & 523. Vad tror ni, skulle det vara vettigt att köpa en av dom två men istället få en lite äldre bil? Eller är det mer förnuftigt att lägga dom surt besparade och belånade pengarna på en nyare bil, men med segare motor (typ 318, eller 518 om dom finns..)?

Hur resonerar du ang detta ?

Ni bör veta att jag är Norsk, och bor i Norge. Priserna är "lite" högre här ... ;)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
3:an o barnvagn låter så trångt! Den kanske är bra när barnvagnen behövs inte längre.

Jag skulle satsa på 525 istället för 523. Några kusar mer o drar lika mycket men det kanske kan skilja något i försäkringsbeloppet...

BMW - Beroende Med Wilja!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Äldre bil med mer motor är mycket roligare men större ekonomisk risk. Som ägare till halvgammal lyxbil kan jag varmt rekommendera dig att ha en slant över för diverse reparationer som kommer som "glada" överraskningar med jämna mellanrum.

Barnvagn i 3-serien låter som sagt var trångt, kanske inte om det är en nyare Touring.

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Transocean
Köp dig en 520i touring bensinare. Norge kryllar av sådana och dom är inte direkt lättsålda nu när alla skall ha en dieselbil. Du kan pruta i princip hur mycket som helst tror jag. Om det sedan blir en bil för livet är en annan femma. Har tittat lite på den gamla 7-serien själv och både de privata och handlare på finn.no vill ha ca 150 000 -250 000 nok för 98:or 99:or med minsta motorn (en 728). Det är många som sitter i sjön nu med den gamla bensinbilen när dom köpt sig en diesel. Så har du kontanter i fickan är det köpslage nu i Norge. Glöm förhandlarna om du nu inte skall köpa dig en nybil.

Mer eller mindre motor? Hmm, en 520i har väl mera motor än en 316?

Juha
st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Ny bil är inte ett tema. Det är visserligen en fin känsla men värdeminskningen blir alldeles för stor för att kunna försvara köpet. Iallafall i dagsläget, men om 5 - 10 år kanske...

Tanken var att ha bilen ett tag också, det var därför jag funderade på om det var så smart att köpa en äldre bil. Typ 98 - 01 och inte byta efter ett år. I annat fall skulle nog sambon bli galen, nu när hon väl tillät mig att köpa en BMW.

Jag har nog mer eller mindre bestämt mig för 5-serien kan vi säga... kanske :)

Nu undrar jag, är det något speciellt man skall kolla efter innan köpet, på just 5-serien, tänkte på detaljer som kan gå åt pipan, delar, ljud?, vad som helst bortsett från det som gäller för alla bilar.
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
vet inte om du läst detta! Länk men kan vara bra att börja med...kanske låter som många konstigheter kan hända med e39, men kolla främst efter rost bubblor under lacken längstner på dörrarna samt bagage lucka... lättast är att öppna dörren o dra fingret längst kanten.. btw så hadde jag iaf köpt den från privat person, bilhandlare är ett fult släkte! ;)

Ge han olja Bara!!
Struktina: Jag åker ju själv runt i en 523 touring och vi har följande... En emmaljunga duo (Den fälls ihop och går in där bak utan problem..)

Sedan har vi barnet i mitten av baksätet i en akta-barnstol utav dyrare modell... Men detta gör att vi får väldigt bra med plats på båda två sidorna av baksätet... Sedan underlättar ju det kontakten med barnet också...

Jag tycker nog att 523 räcker till och blir över som motor... Har inget behov av större motor...Det enda vore om vi skulle byta till något nyare... Då hade det ju givetvis blivit en 525 istället... Då 523 utgick år 2001 och blev 525 istället.

Jag tror att en tvillingvagn går in där bak också... Har även testat att få in två vagnar samtidigt... men då är det ju givetvis isärtagning som gäller på bägge vagnarna (Läs: Ta bort hjul osv.... och fälla ihop så mkt det går)..

Har ju haft min i snart 2 år och det som har hänt är väl egentligen bara att jag har rättat till ett par bussningar som gav vibrationer (visste om vid köp)...

Sedan gick bilen dåligt för ett tag sedan vilket var en kamaxelgivare som byttes på bmw... Den notan slutade på 1800:-

Det är således ingen jätte-dyr affär att äga en bmw 5 serie om man inte har världens otur...

Leta efter en välutrustad bil med läder...(Blir mer lättsålt den dagen du vill byta).

Sköter man dom så verkar dom dessutom gå hur långt som helst... Jobbarkompisens 523 -97 har gått 38000 mil nu.
Vi har ju alla behov. Men jag skulle hellre köpa en något äldre bil med en större motor allt annat lika. Själv har jag blivit hk-tokig och testade att gå ned 20 hk från 170 till 150 hk. Det kändes trist så jag ökade till 192 med nästa bil och 286 med den nuvarande. Gud vet vad nästa blir. :)
Om du studerar modellguiden på denna sajt kan du se att bla bensinförbrukningen inte skiljer sig mycket åt mellan de motorsvagare modellerna, däremot prestandan och därmed priset.

Mvh
Mikael
st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Tack så mycket för alla era svar, det underlättar faktiskt mycket. Jag var inställd på att köpa en bil hos en återförsäljare men det kanske blir för dyrt, och en onödig investering. Finns NAF här i norge som man kan lämna in bilen hos, som kollar upp skicket för en liten summa. Tror det liknar M-test som det heter i Sverige ?

Ungen har inte kommit ut än, men det är nära! Börjar att titta efter bilar sen en vecka tillbaka, det känns rätt skönt, vi har inte så brottom och då kan vi ta oss god tid att hitta den schyssta bilen. Jag kommer uppdatera tråden men info på vad det blir. Det är ni verkligen värda. Det kan dock vara ett tag tills dess, en månad eller så.

Om det finns något mer att tillägga var inte rädd för att skrika ut.

Tänk på att en nyare bil är alltid en nyare bil. Visst nyare bilar kan gå sönder med men de äldre bilarna är ju av naturliga skäl mer slitna

Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Varför inte en 530 diesel 01-03? Drar 0.7l/mil, 0-100 under 8 sekunder samt det stora plusset att alla E39ans barnsjukdomar är åtgärdade.

Som gämförelse drar en 525 bensin runt 0.9-1.0l/mil, och gör 0-100 på över 8 sekunder.

Ni har väl inte samma höga dieselskatt som vi har här i Sverige?
Hade jag inte haft barn så hade jag åkt e30 fortfarande... Men det fungerar inte... Man måste tänka på säkerheten och driftsäkerheten nu
st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Då kanske det är värt att lägga i lite pengar och satsa på en 2001+. Får fundera lite på det då det blir snack om lite mer pengar än beräknat, har inte så extremt stor lust att ha ett billån längre än nödvändigt.

Är osäker på diesel. Jag har fått för mig att man köper dieselbil om man skall köra mycket med bilen. Men det kanske är en myt? Är inte reparationer dyrare med diselbilar?. Det vore rätt kul visserligen, jag har en WV Caddy som firmabil på jobbet. Pizzabil ni vet... inte så rolig att köra men det märks att den har ett trevligare drag på låga varv jämfört med bensinare...

Hmmm.....svårt detta. I-lands problem ;)
st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Det tog sin tid! Men jag lovade att berätta för er vad det blev för bil, och det kan ni få veta.

Det blev en BMW 520 iA, Bensin, 2002mod. Skal hämta den snart, längtar som en liten unge på julafton.

Här har ni några bilder på den:
Länk
Länk
Länk

;)
Gemini__
Ser riktigt fin ut, grattis!

Mvh:
Thomas
Den ser mycket fin ut och med tanke på tillökningen har du det viktigaste i bilen - skinn. :) Grattis till köpet och lycka till med tillökningen och bilägandet.

Mvh
Mikael
Ett bra val...lite nyare och lite svagare borgar för ett tryggt bilägande.
Då man tittar på anmärkningar som bilar har fått på Bilprovningen så ser man tydligt att "felen" blir mindre på nyare bilar.
Statistiken grundar sig inte på motorstyrka utan enbart på 5-serien.
En -02:a kan ju ha gått längre än en -99 eller äldre men den är ändå nyare.
Bmw klarar sig för övrigt mycket bra hos SBP och har enligt dem väldigt nöjda ägare.

Stort grattis till nya bilen!!
st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Ja det är nog inte så konstigt att BMW har nöjda ägare, personerna som äger BMW vet oftast vad det är för bil man vil ha. Det värsta måste nog vara att inte alls veta vilken bil man vill ha när det är dags för byte...

Nu sitter jag här i stugan, med en macbook och en GPRS upkoppling. Resan hit gick hur bra som helst, bilen är skön att köra, det var knappt att sambon fick sätta sig bak ratten men hon fick sin vilja fram till slut. Hennes kommentar: "vad skön den var att köra, det känns som att man faktiskt KÖR denhär bilen jämfört med andra bilar" Var ju inte helt fel sagt.

Jämfört med min gamla 316iA -96 så är detta en stor uppgradering för oss, det känns nästan som att man kör nybil.

Jag är riktigt glad att vi valde en 2002 med lite svagare motor, försäkringen blev ju inte så farlig heller då.

Tack för hjälpen folket, jag återkommer om det blir några problem ;)
To
60
Torby
Tesla Model Y Performance-25
BMW S100R-11
Golf 1.6-08
har en 528iT-99 Rikligt utrustad bra skick. kan bara rek skick på bilen = pedanta ägare. om det är en 528 eller en 520 spelar ingen roll. Köp efter skick om inga pengar finns till rep
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.