AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
424

akut HJÄLP med vipparm!!!!

RS
15
RS-bObO
316/325i bauer cabriolet 85/88.
jga fick min vipparm idag och vill ha dit den men måste jag ha bort hela toppen suck lr? jag blir ledsen nu :( 325 -88
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
På min 318 så behövs inte toppen tas bort. Tycker inte att det ska behövas på någon bil.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Ärligt talat så har jag inte full koll på vilken motor du har men nedan beskriver jag M20(320I-86).

När jag renoverade toppen till en M20 och skulle plocka ihop vippor kamaxel vipparmsaxlar så passade jag på att kolla efter ett idealläge för kamaxeln kontra alla vippor. Har för mig att sexans utblåsventil var den enda som stod under press av nockarna när jag var nöjd. Vrid, leta och klura så tror jag att du ska kunna se vad jag pratar om. Först måste ju dock ventiljusteringen släppas upp och ev. kammen förskjutas lite framåt.

Eftersom jag hade toppen löst behövda jag inte ta hänsyn till fronten(kylare etc.) plus att jag kunde knacka ut vipparmsaxlarna bakifrån. Men det är väl inte ett olöslgt problem det heller ;)

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hejs! RS: du behöver inte ta bort toppen för vipparmsbyte...då går att "lirka" ut axlarna framåt..däremot beroende på vilken vipparm du ska byta,så kan det hända att du får ta loss kylaren...

7900rpm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.