|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har fått ett mycket irriterande gnissel från ett av de små plasthjulen som snurrar med hjälp av drivremmen. Genom att spraya in silikonspray runt axeln har jag lyckats få tyst på det, men tyvärr bara tillfälligt. Efter ett par dagar kommer ljudet tillbaka. Fråga 1: Använder jag fel smörjmedel och vad ska jag i så fall använda istället? Fråga 2: Vilka delar bör jag byta för en mer permanent lösning på problemet? Räcker det med bara själva hjulet? Del 14 på bilden: Länk Fråga 3: Är det en stor operation att byta hjulet? Är det många delar som måste demonteras? Mvh Johan | |
| Bara att byta hjulet, det kommer komplett med lager bara att byta ut. Mycket lätt gjorde detta på min för någon vecka sedan.. Bara lossa remmen och sedan hjulet och byta det. Kostar ca 250kr på BMW | |
|
Ok, tackar. Då är det bara att dra iväg till BMW och införskaffa hjulet. Mvh Johan |
|
|
Hej! Du kan förlänga livslängden med att demontera hjulen, försiktigt med en liten skruvmejsel lyfta av dammskyddet (gummitätningen) mot lagret och fylla på med nytt kullagerfett. Mvh Jonas |
|
|
Nu håller jag på med bytet men problem har uppstått. Jag får nämligen inte loss bulten som hjulet sitter fast med. Ska denna sitta så förbaskat hårt eller är den rent av vänstergängad? Jag har förstås lossat på remmen så den inte ligger och håller emot. Mvh Johan |
|
|
Nu är det klart. Det krävdes bara ytterligare lite mer våld så lossnade bulten. Mycket trevligt med en tyst bil igen. Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.