AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.265

Hur fixar man nya hjulbultar om de gamla brutits av?

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Jag lyckades dra av 2 bultar på samma hjul när jag skulle av med fälgen, bultarna var tydligen svagare än mig ;) Hur fixar man det här problemet? och är det dyrt om man lämnar bort arbetet till verkstad?
Ci
531
CiM
325ciM-04
borra ut de. kör med en bra borrmaskin, ingen sladlös. först med en mindre borr, typ 5mm, och sedan med en större, sedan är det bara att gänga ut den med en mejsel eller nåt. lycka till!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
När bultarna går av så släpper spänningen på gängan och då skall de gå att gänga ur mer eller mindre för hand.
Ta hjälp av en mindre dorn eller mejsel och knacka så att resterna vrids ur.

Har du skadade gängor som kärvar så gäller CiM:s metod.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
kicken
kan bara säga att ovanstående tips är det som gäller, men om det är "styper" ..så är det bara att svetsa fast "nåt " i bultresterna man kan greppa med vanliga verktyg, ..typ en mindre skruv..(helst likvärdgt matereal)..men det kräver en viss svetskunskap och kännsla, :-) för det är millimeter att svetsa i, ..men går gör det ... "man är ju inte kokt i bara ett vatten" ..m.v.h kicken
Finns även speciella svetselektroder man helt enkelt bränner fast i bultresten och använder den till att gänga ur bulten.

Att de gick av när du skulle loss med dem indikerar ju skadad gänga eller skuren/fastrostad bult. Så spänningen lär ju knappast ha "släppt" det gäller ju bara om man drar av dem innåt.
borra upp några mm å andvänd en svinpitt( ser ut som en konad bult som är gängad åt fel håll). Gänga in den motsols i hålet så kommer bulten med tillslut om den inte är fastrostad lr nått kör med en massa rostlösare först. Men ta inte i för mycke me svinpitten för går den av så blire det jobbigt..
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Se upp med "svinpitten", det är världens mest misslyckade specialverktyg. Jag har faktiskt aldrig varit med om ett lyckat användande av en dylik!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.