AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
14.683

"knarrande" koppling

Ma
72
Magnus_Cab
Bmw 328 cab
Har en Z3 2,8L -97 om har en liten fråga!

När jag kopplar på kopplingen så knarrar det både upp och ner och även under bilen..någon som har varit med om samma sak eller vet vad det kan vara!??

"BMW Z3 2.8 .97"
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Smörj upp länkaget till pedalen så blir det tyst. Använd silikonfett så behöver du inte smörja på ett tag. Detta är ett känt skönhetsfel.

Mvh Henrik
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Magnus Cab
jag köpte min bil förra våren med samma knarrande, fick tipset här på forumet att smörja lagringarna för pedalens rörelse, men det var svårt att komma åt rätt ställe till slut blev allt bättre och till hösten blev det riktigt bra men nu har knarret börjat igen, har tittat medelst en spegel hur och var det ska smörjas få se om det lyckas bättre för mig den här säsongen
mvh Uffe/bildock
Visa användare
886
bildock
Magnus Cab

har du lyckats få bort knarret i kopplingspedalen? jag har fortsatt att smeta smörjolja på vänsterhandens fingertoppar och upp med handen och stryka av oljan på pedalarmens högsta punkt och låta oljan leta sig ner själv och det lilla som kan följa armen ner till pedalen torkar jag bort, så nu igen efter enträget smörjande har det blivit tyst likaså under bilen då ljudet även letat sig ner mot kopplingen, och trodde jag att det också var där som smörjning behövdes men icke, hör gärna av dig hur det har blivit för dig
mvh Uffe/bildock
Visa användare
17
Patrik z3 2.8
Z3 2.8 -98
När jag köpte min pärla så fick jag oxå det ljudet efter ett tag köpte då silikonfett/spray lossade kåpan vid pedalerna för att lättare komma åt sprayade på siliconet samtidigt som jag tryckte in och släppte efter koplingspedalen. Har inte hört ett ljud sen dess.

Hoppas det har löst sig. Man vill ju inte att den lille tysken skall gnälla som en gammal dörr.

mi
3
mikaelforsman0702
320 Touring -02
Har liknande problem med min Z4 3.0i-03. Knarrar i kopplingen när man går från friläge till 1:a. Detta händer bara när motorn är varm. Vad kan detta bero på?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Har märkt att problemet uppstår på min då det är varmt ute...under våren lät det ingenting utan det kom under sommaren...

Irriterande är det iallafall.

Bilen =)
Länk
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Hade samma på min, inte kul alls!
Jag körde med CRC krypsmörjmedel, appliceras med ett decimeterlångt rör som medföljer. Tyst sen dess!
Ma
72
Magnus_Cab
Bmw 328 cab
bildock

Nej ljudet är kvar ännu, blir som sagt värre när det e varmt ute!
hoppas det försvinner snart eller jag får kanske smörja där igen!

kör lugnt

"BMW Z3 2.8 .97"
Visa användare
886
bildock
frågan är om det verkligen är pedalen för oss båda, jag har smörjt så förskräckligt mycket under två säsonger nu, visst det är bättre nu men inte borta och det blir sämre då det är varmt hos mig med under tiden då jag kör hörs det men hemma i garaget då bilen är kall bara lite jag undrar om det inte är i kopplingen låter nästan som jag tänker mig om det finns något som heter solfjäder som spännes eller släpps då man trampar på kopplingen något ditåt iallafall eller finns det andra rörliga delar som borde smörjas mellan pedal och kopplingens rörlighet?
mvh Uffe/bildock
Visa användare
886
bildock
Min koppling har knarrat mer eller mindre hela tiden och nu kan jag återge vad problemet har varit för nu är den så tyst som det ska vara.

Naturligtvis tror man att det är vid pedalens lagring som knarret bildas och det kanske det var lite därmed så om du har knarr i kopplingen som är ett "generalfel" på många BMW så börja att smörja pedalens lagring.

Hade t.o.m. bilen på verkstad och där sade man att knarret kommer från slavcylinderns "pinne" som trycker på kopplingsarmen och det behövdes lite fett där, javisst tyst ett tag men sedan var det dags igen men hela tiden för varje gång något gjordes så blev knarret mindre men ej till min belåtenhet.

Tittade hur kopplingen såg ut på en uttagen växellåda och läste några andra inlägg om samma problem och då talades om kopplingsarmens infästning i sprängkåpan, där förekommer en rörelse som kanske behövde en smörjning, självklart att alla rörliga delar behöver ha någon form av en smörjande film, så jag hissade upp bilen, plockade bort muttrarna vid slavcylindern och tog ut den och sprayade in CRC lithium fett men var väldigt försiktig så att jag inte nådde fram mot lamellen utan jag trädde på ett rör i vinkel på sprayburkens plaströr för att hålla det i rät vinkel vid hålet där kopplingscylindern var borttagen och sprayade på i olika rörelser och och i bästa tro att jag nådde bort till andra sidan av sprängkåpan där kopplingsgaffeln var lagrad, och tyst blev det och mjukt går kopplingen så det har nog inte varit så smort vid dessa rörliga delar, men jag tycker nog att BMW verkstaden kunde använda den här metoden men då ska väl hela lådan plockas ner för ett sådant jobb
mvh Uffe/bildock
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Got a BMW with a squeaky clutch pedal arm driving you insane? Is it also sloppy, and slipping to the side? Quite simply, it is well-known that BMW's original clutch arm bushings are the culprit for these annoying problems. You can lubricate, replace, curse, even murmur obscure voodoo prayers - but none of that will work. The Solution: By simply replacing the stock bushings with the UUC Motorwerks Clutch Arm Bushings (made from self-lubricating UHMW*) you can permanently get rid of that annoying squeak and the side-slop. $20 per set is an inexpensive way to keep your sanity

Länk

Mmm Coupe
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Ledsen för att jag lyfter en gammal tråd men jag måste ändå buga och tacka ödmjukast bildock, för ditt tips med att spraya in lithiumfett på splinsen till kopplings lamell samt gaffel!!

Jag hade ett kraftigt knarr och knakande på min 330CI E46 utifrån när jag trampade på kopplingen och det blev bara värre med tiden och tillslut så blev kopplingen mkt trög att trampa ur.

Jag gjorde precis som bildock förklarade med en vinklad böj samt förlängningsrör och försökte spraya vad jag gissade mig till splinsen, den gaffellagring längst bort och monterade slavcylindern igen och vips vilken skíllnad det blev! Nu går kopplingen mjukt och är mer exakt än tidigare.

Tack igen bildock för ditt tips!!

/Scnitzermann
Visa användare
886
bildock
Scnitzermann
Hejsan
vad trevligt att du blev hjälpt med mitt tidigare inlägg, och ännu trevligare att du hörde av dig med några rader, oftast hör man ingenting efter ett "bra" inlägg och då vederbörande förmodligen blivit hjälpt, lite tråkig stil, vilket gör att man tröttnar i längden, men tack själv för ditt trevliga svarsinlägg det uppskattas!!!!!!!
mvh Uffe/bildock
sh
3
shifty85
320ci e46 2003
detta måste jag prova på, var på god väg att montera ner hela paketet bara för att bli kvitt problemet, imorn skall det prövas :P tackar för ett bra inlägg...
sh
3
shifty85
320ci e46 2003
gick inge vidare det där. hade sönder slavcylindern och blev stående i GDS hallen. När jag hade monterat den så var pedalen stum, så jag klev på lite på pedalen med då gick den ner i golvet och var helt lealös. sen kikade jag under och såg oljan rann ur. kan själva "pinnen" hamnat ur den lilla kupningen den skall sitta i och fastnat? Någon som känner igen sig ?
Hade dock tur att ingenting ramlade ner in i kopplingen bara oljan då.

Är det någon som provat reparations-sats till den ?
hittade en för 340:- på mekonomen.
någon som har några värdefulla tips vid montering av den renoverade slavcylindern?

Tacksam för svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.