AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.984

Knackljud under bilen

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har fått ett fruktansvärt jobbigt knackande under bilen,och de konstiga/svåra med de är att de inte alltid låter heller.
Först trodde ja att de va nåt med kardanen,men de låter även när man rullar med kopplingen intryckt.
Har vart under å knackat på en massa saker,dragit i dom osv men har inte blivit ett dugg klokare
Låter ungefär som att de ligger nån metallsak å slår mot avgassystemet...

Någon som har nån idé om vad de kan vara?

re
169
reference
330daT -02
Har du kollat så att avgassystemet sitter som det ska, å så att inte jud dämparen darrar mot bak ko fångaren? skräp mot mellanaxeln?

kör upp den på lyften på en gds-hall å kika
lycka till
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De där har jag kollat,hade lite darrljud från avgasrören vid bakaxeln,men de är fixat nu...
De där ljudet är nåt annat...typ som de är nåt som rullar och slår i nån sak vid nåt speciellt ställe,är rätt metalliskt ljud.
Ljudet följer inte med hastigheten,så nåt i bakaxelen kan man lägga lite åt sidan...

Åhhh!! så irriterande ljud...inge kul å åka förbi folksamlingar när alla kollar på bilen pga av de ljudet :)
Tjena Haas,
uppkommer ljudet när du står stilla och/eller vid rörelse?
Var någonstans hör du ljudet? Fram, bak, mitten?

Mvh
Stephan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tjena Stephan!
De låter bara vid rörelse..märkte även idag att de låter när man kör över ojämnheter,men de är inga bussningar lr upphängningar som låter är inte alls sånt ljud..
De låter från mitten nånstans...men har monterat sportsystem rätt nyligen,så de känns som de är nåt med de,men har inte hittat nåt när ja va under bilen.
De svåra med allt är ju att de låter lite hur som helst,ena stunden låter de ingenting,i bland bara lite då å då,och väldigt sällan hela tiden.
Du har inte glömt verktyg, typ hylsa eller muttrar motsvarande på värmeskölden eller i metallupphängninen till katten? Där händer det att jag placera nycklar
Det som skulle kunna skallra där skulle vara en värmesköld eller fäste, eller del av denna, upphängningar, bromsledningar.
Skulle kunna vara så att något ligger mellan värmesköldsplåtarna. Kanske skakat in sten eller liknande i någon hålighet och dansar omkring.

Mvh
Stephan
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
det är garanterat värmeplåtarna som sitter runt avgasrören som sitter löst o skallrar i vissa lägen då tex, motorn vibrerar... har haft så på alla mina bmw och även vänners. bara riva bort och köra! inga problem
kan man köra utan värmeskölden, för min är oxå lös,, väsnas som fan , pinsamt...

vad sitter under värmeplåten som skall skyddas?

MiN äLskLinG Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nja..vettifan om de kan vara värmeplåtarna alltså,de känns inte alls som ett sånt ljud,känns som att de klingar för rent om ljudet för att vara de...
Men men...ska inte säga nåt innan ja kollat upp de :)

kenzoo:
Hur låter de om din då? är de mer att den ligger å vibrerar?
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
värmeplåtarna sitter ju bara där för att skydda mot om man typ kör upp där det är långt gräs som kan börja brinna av värmen. det brukar vara någon typ ull eller vadd i mellan där. tror egentligen inte de har så mycket annan funktion. bara skit som tar onödig vikt ;)
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
Vild chansning men det kan inte va att ljuddämps innehållet har låsnat ellr liknande hade så på min förrut innan jag bytte ut den, lätt som att det låg lösa stenar o rassla runt i ljuddämpen.

mvh kim
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Drar upp denna tråd igen...
Har fortfarande inte fått någon ordning på detta fruktansvärt irriterande ljud:(
Ljudet uppkommer från vänster bak varje gång man kör över någon ojämnhet,och de måste va nåt som sitter väldigt löst eftersom de inte är mycket som behövs för att de ska låta.
I bland,men väldigt sällan kan de ligga å knacka ett tag efter man kör över en ojämnhet fast man kör på fin väg...
Någon som har nån mer idé?
De
163
Devva
520i -89 E34
Handbromsdetaljer som ligger löst i trumman?
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Har du tittat i koppen som bakfjädern sitter i? Jag misstänker att du har första eller sista varvet på fjädern liggandes där som hoppar och låter när du kör över ogämheter!
Jag var inte långt ifrån att bli tokig över oljudet innan jag hittade det!
Så hissa bilen och se efter!
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,,, det är inte ett helt ovanligt fel på bmw att fjädrarna går av. När du ser hur fjädern ser ut så förstår du kanske. Lycka till!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har också vart inne lite på att de kan va fjädern..har kollat lite snabbt där men inte sett nåt speciellt...tänkte inte göra några större ingrepp innan ja får min fruktansvärt försenade våghållningssats :(
Så nu hoppas man på att de är fjädern...är ju pinsamt att åka runt när de låter sädär :)
Tack för svaren!
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Är det klonkande ljud bak när du kör över ojämnheter?
På min E36 var en bärarmsbussning kass och det lät som något låg löst i bagageutrymmet och skrammlade när man körde i hålor eller över vägbulor. Dem går tydligen isönder på de flesta E36 förr eller senare...

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nja...de e inge sånt klonkande som brukar bli av dåliga bussningar,utan de låter typ mer som de är 2 metallsaker som slår ihop me varandra..svårt å förklara bättre...
Men just nu uteslutar ja ingenting,så alla ideér är ja tacksam för...men just nu hoppas ja på att de är en fjäder.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
de lät typ så på min bil, då hade bromsskölden bak rostat sönder sä handbromsvajern lossade å allt låg löst i trumman.....förra ägaren hade försökt fixa med något och tillverkar egna fjädrar å bajonetskuvarna som håller handbromsbackarna
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag hörde just det där metaliska ljudet (som två metaler som slår mot varandra) när jag åkte över "potthål" eller brunslock som hade någon cm kant. Hörde även ett vispande ljud ibland, så började tro att drivknut eller dyligt gått sönder, (kostar 3000kr för en ny sådan), så när jag tog av hjulet för att leta fel, så hittade jag inget. Fram med stora gummiklubban och smälla på för se vad det var. Först då såg jag att fjäderbiten låg och hoppade i koppen. Så ganska lättat att det inte var drivningen, utan "bara" fjädrarna. Nya m-chassie fjädrar kostade "bara" 2000kr paret.
(Det vispande ljudet var nog bara bromsskivorna).
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
ExHonda:
De låter väldigt likt de du hade,hoppas som sagt nu på att de är de som är boven i dramat då de ändå ska dit nya saker inom kort,och att de inte handlar om några sönderrostade saker nånstans,men de känns inte alls rostigt där...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.