|
|
|
|---|---|
|
Hallå jag undrar om det finns någon som skulle kunna ge ett tips? Ska fösöka mig på att byta bussningar i bakvagnsbryggan de yttre stora. Jag har hört att det inte ska vara det smidigaste att byta. Tack på förhand. Mvh Glenn_Bmw | |
Vantage |
Länk Vantage |
|
Om Du inte har verktyg och mycket tålamod rekommenderar jag att du lägger 1700-1900kr hos en verkstad för att få det gjort. Byta bakvagnsbussningarna (silentblocken) är nog dom värsta bussningarna att få loss på E34:an. Håller själv på och plockar loss dom och jag använder ett egentillverkat verktyg för att dra ut dom gamla bussningarna. Utan ett sådant verktyg måste Du såga sönder de gamla bussningarna försiktigt utan att skada bakvagnsbalken som dom sitter i vilket är ett hästjobb. |
|
|
"Fräsborr"(eller vad dom kallas) går oxå bra men då blir det mycket städning istället. ;) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| sök inlägg här på forumet om silenbussningar,där finns det lite läsning dom som har vågat sig på det... | |
|
tack för alla tips. Hör av mig imorgon så får ni se hur de gått. Ha de gott. Mvh Glenn_Bmw |
|
|
det gick fint att byta den har inte hunnit med det förrns nu. det va lite klurigt att få i den nya bussningen men det löste sig. ha de gott Mvh Glenn |
|
| med lite yes-diskmedel,så går det med handkraft i stort sätt... | |
Transocean |
Glenn BMW Hur gick det till när DU gjorde det? Har nämligen två stycken sprillans nya silentblock framför mig, ett projekt för nästa helg (med motto...om en mekaniker klarar av det så klarar jag av det). Sågade du sönder skiten eller hade du nån typ av avdragare? Undrar om en stor grispitt skulle funka bra när man ska dra ut dom? Vad med att kyla ner de nya med dry-ice för att underlätta isättandet? Diskmedel ja, men på en amerikansk site avrådde dom... Juha |
| ingen fara med diskmedel,det är inget utorkande..därimot automatolja som vissa har använt för likvärdiga ingrepp... | |
Transocean |
Tanken enligt denna site var att det inte skulle finnas nåt diskmedel där alls för den vidare väghållningens skull (annat än möjligtvis en mycket mild lösning) "We strongly recommend that you DO NOT lube the new bushing with undiluted detergent to aid the installation. Instead, we suggest only water or an extremely diluted detergent solution. Using too much detergent (lube) appears to cause the subframe to slip up the bushing when driving. The bushing / subframe connection appears to rely on friction and the detergent does not disipate enough leading to slippage. " Länk Juha |
![]() 13.450 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
dicka o : vad syftade du på när du skrev "därimot automatolja som vissa har använt för likvärdiga ingrepp"? |
| Juha. Jag började med att såga med sticksåg sönder gummit runt aluminumet i mitten vilket gjorde att bussningen blev ännu mjukare. Nu tryckte jag ner vaggan och lade emellan en träkloss mellan golv och vagga. .sen tog jag en kraftig skruvmejsel och slog upp mellan vaggan och bussningen. Sen böjde jag bussningen i mot centrum på två ställen gjorde jag så gärna mitt emot varandra sen var det bara att fösöka böja ut den. Använd gärna någon typ av olja när du har böjt in bussningen däår den har släppt. Så går de lättare att få ut den sen. Vid montering rengjör noga räcker med att ta en slålborste i vaggan. Jag la även på vaselin på den nya bussningen. det funkar bättre än diskmedel. Kom i håg att förstöra den gammla bussningen så mycket du kan för att underlätta urtagningen. Lycka till Mvh Glenn. | |
| vad jag syftar på bmw-slangen är att folk här på forumet och även privat använt automatolja på bussningar,för att få dit dom på plats.och det menar jag med att det är utorkande för bussningen... | |
![]() 13.450 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, anade det var det du syftade på. Men vad är då sanningen om ATF olja och gummi? Många (inklusive mig själv) går omkring övertygad om att ATF olja är "snällt" mot gummidetaljer medans tex vanlig motorolja är något aggresivare. Eller är det bara en myt? Eller är det att vi har generaliserat en tidigare ganska strikt regel och nu tänker gummi som gummi? Finns ju hundratals kemiska sammansättningar och alla med olika egenskaper. |
| jag vet bara utav min bilmekaniker sa att man icke skulle använda automatolja på bussningarna,utan diskmedel är bättre pga utorkning.varit bilmek i 20år har inte ifrågesatt honom.detta är inte den enda som har sakt detta till mig på det viset,så just därför... | |
|
Jag har en annan fråga som dök upp när jag höll på att byta mina bussningar. Kollade rakt upp bakom bakaxelklumpen och tror det är 1-4 på Länk Sitter det en bussning där eller vad är det för nått? Mvh |
|
|
Vad dum jag är, det står ju under att det är en "rubber mounting". Vad heter den bussningen så jag vet när jag ska köpa den? Mvh |
|
| Den heter som artikelnumret... hehe ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.