|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag äger en Bmw 528ia av 96-årsmodell som har kokat nu igen!? Jag har haft den knappt ett år nu och på den tiden så har det blivit några reparationer, dock inget dyrare. När jag köpte bilen så uppgav säljaren, att han haft problem med att bilen gick varm, så tillslut så bytte han kylare och termostat sedan dess gick den som en dröm igen så jag köpte bilen. Allt var frid och fröjd bilen gick och växlade hur bra som hellst, till en dag på väg till jobbet så kokade bilen igen. Jag var dum nog och köra den till verkstad ist för å bärga så sista biten ca 2 km så gick tempmätaren in i det röda fältet. Det som bytes då var vattenpump, termostat, kylvätskeslang, kylarvätska och div slangklämmor mm. Sedan dess så har bilen gått yterligare ca 800 problemfria mil ända tills igår. Jag stannade bilen på parkeringen gick ut å betalade, redan då tyckte jag att bilen luktade lite varmt och sött av glykol. Tänkte inte mer på det förens jag parkerat bilen och stängt av motorn å låst, då bolmade det fram ur grillen låste genast upp å öppnade huven men tyckte allt verkade normalt och hade inte märkt något på tempmätaren. Jag kollade till bilen några timmar senare då var det en jätte fläck under bilen, så jag öppnade huven igen men det fanns kylarvätska i expkärlet. Då tänkte jag att det var väl något tillfälligt. Men ack nej på vägen hem så höll jag örnkoll på tempmätaren, å precis när allt verkade som vanligt, så tog tempmätaren ett litet skutt över normaltemp så jag körde genast in till kanten öppnade huven å stängde av motorn. Jag kollade till i expkärlet det var vätska kvar men undertill i bakkant på motorn så fullkommligt forsade det vatten. Nu var jag så pass klok att jag ringde på bärgare. Så nu står bilen på Borgs Bil i Vällingby och väntar på reparation, vilket säkert dröjer några dagar. Har jag tur så har allt gått åt helvete, med tanke på hur kännsliga dessa motorer sägs vara så har säkert toppen mm gått åt vid det här laget, efter x antal varmgångar/kokningar. Om det är som jag befarar att allt har gått åt skogen, och kommer kosta bilens värde å reparera så blir det sorgligt men sant skrot. Har ni varit med om något liknande, att bilen bara kokar trots reparationer?? Har ni några tips å komma med, om det är värt å reparera?? Tack på förhand en hittils mycket stolt och nöjd ägare till Bmw. Beemer-Tompa | |
|
Troligen bakre kylarslang som har gått. Jag, och många med mig, kan intyga att på E39 är kylsystemet en riktig akilleshäl med många problem med kylare, pump, expansionskärl och slangar. Men jag kan trösta dig med att efter att ha bytt dessa så kommer troligen systemet att hålla många mil framöver. Du verkar ha bytt allt utan just bakre kylarslang. Ett tips är att byta expansionskärlet och temp-givaren som sitter i den när du ändå håller på om du inte bytt dem tidigare. De verkar som de delarna också är känsliga. har dock aldrig hört om någon som skadat motorn pga detta, så jag tror du kan vara lugn. Jag misstänker att du känner som jag gjorde vid samma tillfälle, att nu får det räcka och ev. sälja bilen. Men jag behöll min i alla fall och den har klarat sig bra i alla fall och kylsystemet har varit klanderfritt än så länge, sedan ca 2-3 år tillbaka. ;-) /Hammar |
|
|
Hej! Tack för svaret Hammar. Det är just det, tidigare ägare bytte kylare och termostat när bilen kokade/gick varm för honom. Det var vad han sa att han gjort åt problemet. Jag köpte bilen, hann väl köra 2-300mil innan den kokade för mig då kom det in ångor med glykol i kupen. När jag då lämnade in den på rep för detta så bytte de just bakre kylarslangen, vattenpump, termostat, kylarvätska och div klämmor. Visserligen en allbilverkstad men jag litade på honom men trots detta så verkar samma skit ha hänt igen ca 800 mil senare!? För att när jag lämnade in bilen nu på Borgs så sa jag att den kokat/gått varm tidigare. Sa även att det forsade fram vatten bakifrån motorn. Hans svar vart precis som ditt, att det är nog bakre kylarslangen som fördelar kylvätskan som gått sönder. Men om det är den igen så borde det väll föreligga något allvarligt fel?? Kul å höra att det gått bra för dig iaf. Visst är jag sugen på å behålla bilen men ekonomin tryter tyvärr, och i dagens läge när bilen inte är värd ett skit om man jämför med hur mycket bil man kan få om man kollar märkesoberoende. Nåja hoppas att det blir en "billig" reparation så jag har råd att unna mig annat och att bilen håller sedan, det börjar bli jobbigt med gliringarna från kollegorna på jobbet. Beemer-Tompa |
|
|
Det kostade mig 1500 att få det fixat på BMW, den bakre slangen, det var i juni 2003. Verkstaden du lämnade den till först som bytte den senast borde stå för kostnaden men det är kanske inte så lätt att begära det till en allbilverkstad, men har du kvitto kvar så borde de inse att det inte är rimligt att samma fel ska inträffa igen på så kort tid. De har troligen inte dragit åt slangen ordentligt gissar jag. Men hur som helst, på BMW-verkstad kostar det drygt 1'500 ink. moms på min 540. Hoppas det löser sig. Checklista: - Kylare - Vattenpump - Termostat - Bakre kylarslang - Expansionskärlet + givaren - Främre, övre kylarslang Jag skrev hela min historia för en tid sedan här: Länk /Hammar |
|
| är det någon som har en bild på denna bakre kylareslang vart den sitter är 95% säker på att min har släppt,står väldigt dumt till skulle behöva byta den på typ en parkeringsplats? går det.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.