AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.136

Problem med tankmätaren

Lo
55
Lovan
525dA Touring -08
Hejsan.
Det hela började idag med att bilen började att hacka efter det att jag hämtat grabben på fritis.
Bilen startade men började gå illa och till slut stannade den. Tankmätaren stod på 15 litersmarkeringen.
Men i bakhuvudet hade jag att där hade den stått de senaste dagarna även att jag tagit en längre tripp på 12 mil.
Fyllde i 3 liter soppa. Bilen startade men gick taskigt och motorlampan tändes. För lite soppa tänkte jag, fixade 5 liter till men det hjälpte inte.
Jag lämnade bilen och återkom 3 timmar senare. Vred på och av tändningen kanske 10 gånger innan jag startade bilen och då gick den som en klocka igen.
Varför??? Problem med luftning eller?
Och har någon en aning om man kan fixa bensinmätaren så att den visar rätt igen?
/Peter Löfqvist
Vantage
Är det en diesel eller bensinare ??
På Diesel så sitter det en sk förpump i tanken som brukar börja läcka och mätaren får fnatt av detta.
Likaledes så suger en läckande pump in luft i ledningarna och får till följd att bilen stannar vid ca 15-20 lit soppa kvar i tanken.
Vet inte om det blir samma på en bensinare när den pumpen läcker oxå.
Sök på forumet om bränsle pumpar så kanske du hittar svaret

Vantage
co
54
compa76
528iA -99
Hade typ samma fel på min, då var det sugstrålepumpen som inte satt riktigt.
Lo
55
Lovan
525dA Touring -08
Jag glömde nog att nämna att det gäller en bensinare E39-525iat 2001
Lo
55
Lovan
525dA Touring -08
Och ytterligare en sak: tanken var snustorr för totalt fick jag i över 74 liter och tanken skall rymma 70 på den modellen.
co
54
compa76
528iA -99
kontrollmät tankarmaturerna
Tom tank ca 50-70Ohm full tank 401 -415 Ohm
(uppgifter från "gurun" hasso)
da
28
daniel.m
BMW 320d touring -17 x-drive
hej,,,,,,,,,,,,,
jag hade samma problem på min 39 att tankmätaren visade fel,,
men det hände endast ett par gånger sedan försvann problemet av sig själv,,,,,,,,,å mätaren visade rätt,, har inte visat fel nu på ca 1,5 år,,,,,,

Lo
55
Lovan
525dA Touring -08
Jag skall prova att mäta upp den men jag vill nog plocka ut tankarmaturen för att se hur den mår:skitig eller liknande.
Fr
2
Fredde_87
525i touring e39 02
Har nästan likvärdigt fenomen på min 525 touring e39.. Ny här på forumet och hittar inte svaren jag söker.. Tankar den fullt men ändå lämnar mätaren ca 10 liters utrymme.. Går inte ner på Max alltså.. Tips??

Burn rubber not your soul
Jag har haft samma problem länge med min e39 540, och kan nu äntligen skriva att problemet är löst.

Jag fick soppatorsk när mätaren visade 15 liter kvar.

Under baksätet sitter bensintanken, eller egentligen två större delar om 30 liter under varje sits i baksätet. Dessa två är förbundna av ett rör och en sugstrålepumo som ska se till att hålal samma nivå i delarna.

Lyft baksätet, det sitter klämt i en bygel i framkant på vardera sitsen. Sätt ett knä på sättet och tryck till för att lossa det. Lyft undan baksätessitsen.

Lyft på det två locken, de sitter fast med tre skruvar vardera. Under locket ser man den runda, gula överdelen av de två tankarmaturerna - en på vardera sida. De sitter fastgängade av en "kapsyl", lossa den och lyft armaturen i den gula plasten rakt upp. Det sitter även en gummipackning kring den gula plasten, för att hålla verkligt tätt.

Varje sida har också en elkontakt, för nivån på bränslet. Den vänstra har en ledning för returen FRÅN motorn och den högra har bensinpumpen och bränslslangen TILL motorn.

På bilar med bensinvärmare finns i den högra tankarmaturen en anslutning fasttryckt med en ca meterlång slang ner i tanken och ett bränslerör som försvinner under golvmattan bort till bensinvärmaren i vänster hjulhus.

Som hasso berättat tidigare: ohm-mät båda armaturerna. Skuva loss dem från tanken först, mät sedan på de två stiften i elanslutningen. ca 50 ohm vid tom tank, ca 400 ohm vid full tank.

Om man kikar på armaturen så består den av en flottör som sitter på en ledad arm. Fäst vid denna arm är en liten glidsko som löper i en ca 5 cm lång kontaktskena. När glidskon är nära kontakten är motståndet lågt, och ju längre ifrån strömmen måste löpa - desto högre motstånd.

Ett problem med glidskenan är att med åren slits de, och det blir glappkontakt. På min bil var den vänstra armaturen glapp, så mätaren fungerade inte längre.

Dessutom var sugstrålepumpen som ska hålla samma nivå i de två halvorna, ur funktion. Den ser ut som två meterlånga plastslangar med nipplar, och på min bil hade den av okänd anledning "vridits" i tanken, så att den ena slangen klämts - ungefär som en trädgårdsslang.

Armaturerna kostar ca 800 kr styck på BMW, och sugstrålepumpen ca 1100. I mitt fall behövdes den vänstra armaturen och sugstrålepumpen bytas - och nu fungerar ÄNTLIGEN tankmätaren som den ska igen.

Det som återstår på min bil är att koppla in bränsleslangen från bensinvärmaren till den högra armaturen. Någon tidigare ägare har gjort något "hemmafix" där som inte alls fungerar (oklart varför). Nippel kostar 350 kr, och sen behövs en meterlång slang som ska hänga ner i tanken. Fungerar säkert med vanlig akvarieslang, men jag köpte slangen på BMW för 140 kr.

Då har jag återställt bilens originalskick, återstår bara att lura igång själva värmaren, behöver nog ett nytt glödstift -- helt otroligt skönt med bensinvärmare på vintern! :)

I den högra armaturen finns även bränslepumpen. Den har gått sönder tidigare på min bil, livslängden är väl ca 25 - 30 000 mil, och en ny på BMW är sjukt dyr - kring 3000 har jag för mig. Men Schmiedmann säljer en för 850 kr - jag körde på den istället.

Är du medlem i BMW CS så får du 10% rabatt på reservdelar hos BMW (och även rabatt på BMW originalförsäkring)

Hoppas det här är till hjälp för någon stackare, som likt jag varit förbannad på sin tankmätare! :)
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Min tankmätare har nu samma symptom som rapporteras av Fredde_87 ovan och tänkte ge mig ut och felsöka ikväll.

Lasse, gjorde du nån typ av kalibrering efter att ha bytt ena armaturen?
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Nu har jag demonterat och återmontetat armaturerna. Hittade inga fel och enda åtgärd var att jag tvättade högra armaturens kretskort(glidskenan) lite grann. Efter montering åkte jag och tankade och plötsligt visar tankmäraren full tank som den ska igen. Tankmätaren visade även korrekt innan jag tankade så nu tycks det funka igen, återstår att se hur länge
Fredrik; har inte sett din fråga förrn nu. Nej, ingen kalibrering.

Och "naturligtvis" kom felet tillbaks för mig på hösten, mätaren visade plötsligt frl igen - den visade att det fanns 10 liter trots att tanken var tom.

Jag skruvade ur höger armatur igen, men den ser ut som ny. Ett jäkla pillande för att få tillbaks den. Är det det som är problemet -- att man inte får den på plats ordentligt? Själva armaturen har en 25 cm lång plastarm som ska bottna någonstans i ett fäste förmodligen. Jag tycker det är svårt att se var armaturen ska hakas på plats i botten av tanken, någon som vet?
Visa användare
51
Okke
E91 Bmw 320dAT Xdrive -11
Volkswagen Passat GTE -18
Hej, Hade nyss isär min högra tankmätare och hittade ett kabelbrott som jag reparerade.

Hade samma problem som dig innan jag förstod hur det fungera. Om du först stoppar i tätningen i tanken och sen för ner armaturen rakt rakt rakt ner mot tanken (alltså lite snett om man ser på verkligheten) så kommer den hamna rätt även om det känns som lite motstånd. Motståndet är själva fjädern och slangen till bränslepumpen som tar emot lite. Får du inte ner den rätt så går det inte att trycka ner hela i själva tanken. Va noga med att bränsleslangen inte böjer sig på ett konstigt sätt när du för ner den. Du kan lysa ner med en ficklampa sista centimetern för att kontrollera att den långa plastbiten går ner i ett hål i hållaren för bränslepumpen.

/Oscar
Bild på ena gamla armaturen: (har bytt båda)

Länk

Notera den vita runa ändan, det är den vi talar om : den måste komma på rätt plats i tanken, och det är förbannat svårt att se det.

Den svarta lilla boxen är flottören, och mitt på bilden syns där flottörens arm föster i den vita plasten; där fyns lite av den svarta motståndsmaterial som flottören vrider mot, beroende på hur mycket som finns i tanken.

Min andra armatur hade helt sönderfrätt yta som kolet kled emot (kanske tankat myvket etanol tidigare?), men denna ser helt frisk ut. Och den är helt frisk när jag mäter den med multimeter : den har 35 ohm vid tom tank och 360 ohm vid full tank.

DOCK! avläsningen är väldigt känslig. Om den hålls lite snett så hoppar ohm att bli oändligt, rör man lite på den så kommer plötsligt rätt ohm igen.

Tänkte bara påpeka det - den är väldigt känslig för hur den monteras - måste hamna rätt i tanken. Har fortfarande inte fått ordning på mina, trots att jag bytt båda armaturerna, sugstrålepumpen och bränslepumpen. Känns ju "sådär" robust.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.