|
|
|
|---|---|
| hej hej jag har ett klonkande ljud i framvagn när jag kör i nån liten kant typ eller på grusväg klonka det i framvagnen. nån som har haft samma syndrom? nyfiken på vad det kan vara. bilen är nybesiktad och jag frågade om det var nått dom såg när jag besiktigade, men det fanns inget som dom kunde märka. jklgt irriterande är detta klonklande ljud.det måste åtgärdas innan man blir galen haha. bilen 735 87a. | |
|
Kan vara glapp i stötdämparen, eller övre lagringen av den. /Mats J |
|
Paap Reeder |
Besiktade 2 ggr med särskild undersökning av framvagnen varvid jag och besiktningsmannen "rev och slet" ordentligt i grejorna och ruskade med "tryckluftplattorna". Två år i rad och hittade inget. Nya pendelstag hade jag. Sedan upptäckte jag att HF nedre casterstagsled var totalslut. Gick inte att hitta med bilen "stående" på kulan. Tror det beror på hur den är sliten. I mitt fasll var den helt ok att köra rakt fram på på asfalt men det minsta lilla hjulet hoppade ... exvis över en nylagd asfaltkant så klonkade det till. Kanske lägger in bild på min blogg. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Länk MVH /// Paap R |
|
Stabilisatorstagen är ju en klassiker när det gäller klonkande/kluckande ljud från framvagnen.... MVH Robban B |
|
|
Generellt kan man nog säga att det kan vara allt från pendelstag till styrstag, undre/främre bärarm, casterstag, övre fjäderbenslagring osv till i värsta fall stötdämpare. De flesta har nog blivit hjälpt vid byte av pendel- el. casterstag.. Men det är ju ingen garanti för att det är felet i ditt fall. Har du inte bytt pendelstag så skulle jag rekommendera att börja med det, kostar typ 250kr/st och bytes enkelt i garaget på 20-30 min. |
|
Paap Reeder |
... man kan ju för diagnoseringens underlättande helt enkelt bara lossa de undre fästena till pendelstagen och prova över ngn känd "klonkskarv" i vägen. MVH /// Paap R |
|
På min var det motorfästen . Kollade som en galning på allt i framvagenen, bytte stag, bussningar mm, det var motorfästena ändå. till slut.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.