AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.360

Räcker angel eyes som belysning dagtid?

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Räcker det med att använda angel eyes som belysning dagtid? Läste någonstans att det är OK att använda dimljus och angel eyes dagtid. I så fall är angel eyes inte att betrakta som belysning och kan ju inte användas ensamt.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
angeleyes är väl motsvarande parkeringsljus/varselljus vilket ska räcka för dagskörning! Jag tycker viserligen bilar med vanliga parkeringsljus är alldeles för svaga! Men iaf så ska det räcka om dem är e-godkända.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Dimljus + angeleyes ska vara ok.

Man ska sikta på att vara bra!
Enbart positionsljus (parkeringsljus) räcker inte. Angel eyes är samma sak som positionsljus. Som varselljus under dagtid duger halvljus eller dimljus eller speciell varsellykta som är godkänd för detta, de har oftast en 21W lampa. Att positionsljusen lyser samtidigt spelar ingen roll och är helt OK.

FP
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Vägverket har en enkel instruktion :-)
Länk

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
sebbe_bmw
Vet att nya 3-serie coupén har Angeleyes som "varselljus"

Detta borde då vara lagligt med tanke på att dom är utrustade för Sverige!?

Kanske är strakare ljuskälla på den modellen?!

Sebbe
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
sebbe_bmw:

Stämmer! På faceliftade E60/61, faceliftade 1-serien och på nya 3-serien coupén, används de nya "corona" ringarna som "daytime running lights". Dessa lyser starkt dagtid, svagt vid påslaget parkeringsljus eller halvljus :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det är dessutom bara dom inre ringarna som används som varseljus.

BMW CS #5206
kicken
jah! man blir så trött , på dessa "pärmbärare" som ständigt ska fåna sig bostavligt talat, (för det finns väl ingen normalt skapt människa) med lite mil bakom sig som kör i mörker eller skymning utan lyse? , .deras fåniga jobb försvinner snart , för bilarna sköter snart det själva...så det är bara en tidsfråga ..sen rullar det på , och då är det inte "mer att rota i det" om ett år kanske inte ordet "varselljus" existerar i lag texten.. ( för det är ju så) onödiga människor ska bort ! och därav föddes fartkameran...,haha!
Svårt att följa ditt inlägg där Kicken. Vilka vänder du dig egentligen imot, VV eller vad?

FP
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Bra svar sim.

Då kan man alltså använda autoläget på sin faceliftade E61 så har man Angel eyes på dagen och Xenon på kvällen. Perfekt.

På min 116i som inte är facelift så får jag köra vidare med mina xenon. Min fru kör med angel eyes och dimljus ibland vilket får till följd att när jag tar bilen så är endast angel eyes på och folk blinkar åt mig.
kicken
folke: kanske var jag för trött inatt , men det känns lite overkill att staten har annställda som står på vägens kant för att se vad folk har för slags ljuskombination tänd på fordon som passerar? ,de allra flesta kör nog lagligt , så både vv, och trafikpolisen borde väl kunna informera istället för bötfälla , om nån stoppas och råkar ha fel belysning..men som sagt finns det maktmissbrukare..(det är ju mänskligt att göra fel) ..m.v.h
Ja, jo. Personligen skulle jag välkomna flera riktiga poliser och mindre antal plåtpoliser. Då kan man ju observera och kontrollera en massa annat än bara hastighet. Fel typ av ljus dagtid är säkert ett litet problem i sammanhanget, jämfört med t.ex fyllekörning, ren buskörning, och allmänfarlig vårdslöshet osv.

FP
kicken
folke: jag kan inte annat göra änn hålla med , men idag läste jag den lokala pressen till min lunch ...och läser (i en liten spalt ) att polisen stoppat en bil med 2 narkotikaberusade KVINNOR? , den ena 40år den andra 49år ?..vidare beslutade polisen att göra "husransakan" i bilen ...och det fanns mängder av stöldgods i fordonet..och en BÅTMOTOR..va f-n...det är ju sanslöst vad som rör sig i trafiken, + att det med tanke på ålder skulle kunna vara dotterns farmor?? , känns kusligt att läsa sånt samtidigt som man äter rostat /marmelad med en 2-åring , ...det är tragiskt att man inte kan göra så mycket för att påverka hela sammhället...man liksom funderar hur det är om 15 år ?.. och just därför retar jag mig på vissa önödiga saker och böter och skit ..okej om dom kör ett race i en viss period i utbildningssyfte, men ibland undrar man vad våra pengar tar vägen, och det som retar mig mest ÄR "sedan tidigare kända av polisen" ... man bara undrar vad man ska ha för typ av belysning för att lyckas ådstakomma en dylik rubrik/eller slutcitat...m.v.h kicken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.