|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sökt igenom forumet och snappat upp det mesta när det gäller problem med m5-an men har ytterligare ett par frågor. Handlar om en M5a e39 från 1999 med strax under 10k mil på mätaren. Detta är lite negativt då alla motorgarantier (maskinskada) brukar vara upp till 10000mil. Bilen jag kollade på var vanos bytta på och den ska vara i bra skick. Har läst en del om rasade motorer och det verkar vara så att man ska ordentligt varmköra motorn innan man använder "resurser" som finns att tillgå, men problemet är att man inte har en susning hur tidigare ägare har varit på den här fronten. Jag är mycket pedant när det gäller såna här saker och jag kommer garanterat inte vara vållande till eventuellt ras pga anledningen ovan. Har hört priser på upp till 120 000 för en utbytes motor om olyckan skulle vara framme. Stämmer det? Kan man fixa det billigare? Är det värt risken att inhandla en sån här eller är det bättre att titta åt andra hållet och kolla på ngn annan modell? Tacksam för svar. Finns det några f-bolag som erbjuder maskinskada garantier över 10000 mil? | |
|
Tror inte det finns förs.bolag som vill ta maskin över 10000mil. inte på den bilen... Jag har själv nyss köpt en M-bil och jag är rädd att det är en risk man får ta, men nu är det ju inte så att en sån här motor rasar bara man trycker gasen i botten! Den här motorn är byggd för att hålla för hårda tag. Men då måste man hålla sig i skinnet tills oljetempen kommit upp till 70 grader eller mer. Du har rätt i att föregående ägare spelar en viktig roll i hur motorn mår i nuläget. Serviceböcker, samtal till tidigare ägare, utdrag från bilprovningen, sånt ger dig en bra bild över hur fordonet har blivit behandlat tidigare. Men om du testar en bil och den drar jämnt och inte låter konstigt eller läcker olja eller tar kylarvatten, och allt annat stämmer, så slå till så hela armen går av vetja! |
|
|
Det är en härlig bil! -När och om den fungerar:) Det med bytta vanosar är ju ett plus, men vanosarna byttes ofta onödigt, då endast Solenoid ventilerna hade blivit trasiga. Hade ena Solenoiden i ena sidans Vanos trasig i vintras, och bilen betedde sig så som man hört om "vanosras". BMW informerade mig i samma veva att det är just för detta fel med Solenoid som hela Vanos paket byttes på garanti i bilens barndom, i okunskap helt enkelt. Vanos byte 20.000+ Solenoid byte 7.000. Motorras kan ju hända vilken bil som helst, men på en M5 E39 är ju följderna i Dollars extra saftiga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.