|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Är på väg att göra mitt första bilköp över 50tkr och är självklart lite spänd inför köpet så jag skulle vilja ha alla tänkbara tips som jag bör se över innan köpet. Bilen i fråga är en BMW m3 -03 och ska köpas från en bilhandlare. De har inte svenskreggat den ännu (tvinga dem göra det innan jag köper antar jag?), de importerade den fr tyskland för någon månad sedan. De säger att den aldrig blivit krockad, 1 ägare i tyskland fullstämplad servicebok och 4500 ärliga mil på mätaren. Vad bör jag göra innan köp för att få fram mer info samt säkerhetsställa informationen som jag redan fått? Ringa till olika instutioner och bekräfta att bilen inte är stulen eller liknande, att bekräfta antalet ägare, om den varit reparerad, att servicarna är gjorda och att milen stämmer osv. Vad behöver jag veta om bilen och vart ska jag vända mig för att bekräfta allting? Vad bör jag utföra för tester på bilen innan köp för att kolla upp skicket? M-testa, någon test på BMW verkstad, någon annan test? Som sagt första dyra bil så jag vill gärna täcka alla vinklar. Hittills har man köpt bilar under 50tkr så man har inte varit så noggrann direkt, men nu rör det sig om en större summa så jag är mycket tacksam för all hjälp. v.h. Boris | |
| Vilken bilfirma rör det sig om? Självklart skall du kolla upp bilen också enligt konstens alla regler. Sök, så hittar du information om hur du ska gå tillväga. | |
|
Är det denna bil som du är intresserad av? Jag har för mig att den firman har sålt skruvade bilar tidigare men jag är inte säker. Slå firmans namn i sökmotorn så får du läsa vad som skrivs. Där får du säkert matnyttig information om hur du skall kolla upp bilen ifråga men jag hade kollat den ytterst noggrannt. Länk |
|
| Tack för svaret/hjälpen 3D Pinball det är faktiskt exakt den bilen/firman. Ska lyda dina råd och söka i forumet och på nätet och se vad jag hittar. | |
| Länk | |
|
Kolla även Råd och Röns svarta lista; Länk ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau |
|
|
M3 -03 för över 50.ooo kr, he he... Visst kostar den mer än 50 men det är sättet du skriver på som är roligt. Tydligen så blev det inte denna bil du kommer att köpa, lycka till med sökandet! _____Vraum!_____ |
|
|
mtest är ju alltid trevligt och billig försäkring, de är ganska bra på att upptäcka fel tycker jag, dock får man ju räkna med att de hittar en del fel så man behöver ju kanske inte bli avskräckt för allt... dessutom kan det vara rätt trevligt att åtgärda de fel de eventuellt hittar så har man en bil i toppenskick, kul om man kan åtgärda innan de börjar kännas... www.motormannen.se sen hur bra de är på just M3 låter jag vara osagt... |
|
| Tackar för hjälpen grabbar! Var ett fint exemplar, ska kolla upp mätaren samt om historiken stämmer (luxemburg import) sen får den m-testas alt. testas på bmw. I annat fall får jag leta vidare. | |
| Kolla upp mätaren via garantireparationer och inte enbart genom avläsning av Ljusmodulen. Finns många som blivit blåsta på det sättet. Ring även upp de verkstäder som har stämplat serviceboken för att verifiera att bilen har varit där och vid rätt miltal. | |
|
noShame: I första inlägget skriver du "1 ägare i tyskland fullstämplad servicebok och 4500 ärliga mil på mätaren." Nu är den tydligen Luxemburgimport. Det kanske iofs är en obetydlig detalj vilket land den nu är importerad ifrån, men ett M-test är ett minimumkrav före köp tycker jag. Dessutom är det ingen SMG låda i bilen, det tycker jag känns lite b. |
|
|
Återigen tack för hjälpen grabbar! 3D Pinball: Hur kollar jag upp mätaren via garantireparationer, ringer BMW och ber dem kolla upp det i databasen eller? Om den aldrig varit inne på garantireparationer då, eller det har alla kanske varit? Har tänkt ringa upp verkstäderna för att verifiera precis som du säger, det finns 2 stämplar från luxemburg och en från barcelona vilket är lite konstigt, men ägaren kan ha varit på semester vid det tillfället. Har en kompis som arbetar på BMW i segeltorp och han ska kika på bilen idag, ska koppla upp sig mot "styrdatorn" (något i den stilen hette det) och säger att det är ett till 99% säkert sätt att verifiera mätaren, är detta samma sak som ljusmodulen du pratade om? henke lexus: Fick den informationen per telefon men när jag var där så fick jag reda på att det är luxemburgimport. Kan vara något skumt men säkert en liten miss från hans sida (när vi snackade i tele första gången var han lite stressad). Om den visar sig vara "grön" efter BMW besöket idag samt efter att jag ringt till verstäderna och verifierat så ska den absolut m-testas innan köp. Att den inte har SMG låda är positivt tycker jag då jag redan har en automat pendlarbil och föredrar manuell i "leksaken" men hade gärna sett att den haft taklucka samt 16x9 navigator, men men. Det enda konstiga vid provkörningen var ett klonkande ljud från kopplingen samt att den hoppade till något vid växlingen, det ska kollas upp och åtgärdas innan köp. Tacksam för er underbara rådgivning! v.h Boris |
|
|
no shame :En tanke angående försäkringen är att maskinskadedelen som vanligt vis är till 10 000 mil får du inte med på importbilar medans på sv sålda bilar gäller det. Extremt mycket billigare om något händer med den sv-sålda motorn tex. Lyckta till med köp! Mpower |
|
|
Känns inte som att ljusmodullen med 99% säkerhet garanterar mätarställningen, som jag fattat det så är det snarare 1% säkerhet... Skulle själv inte alls lita på ett sådant test. Lycka till med köpet! Men kolla upp allt noga innan köp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.