AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.605

Synliga skillnadader på M-Kaross och icke M-Kaross? (E36)

Sida 2 av 2
Har inte det exakta innehållet i huvudet, men nåt sånt här: M-sportchassi, M-front, M-sidokjolar, M-bakstötfångare, M-sidolister, 16"-fälgar sk styling 30, sportstolar, sportratt (eventuellt M-ratt from åm 97).
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Henrikk:

Okej, det är alltså så Bilcentralen valt att lägga upp det. Detta gäller nämligen inte alla ÅF annars..
Äntligen lyckads jag få utrustningslistan! :) Efter lite rundringande mm.

Bilen har M sportpaket och sportchassi :)

Men det som gör mig oroad är att det inte fanns någon kod för "stabilitetskontroll" ASC eller DSC alls, men att han sa att den hade antispin/antisladd, jag testade aldrig det, men jag tror inte han ljuger för mig när jag precis skulle testa den.
Det står inte heller nått om ABS i listan men det lär den ha?

Vad beror det på? Finns inte just alla tyska koder med?

Det roliga var att när jag kollade bilen så hittade jag en kabel utgång i bagageutrymmet och frågade vad det var, då sa han att det hade troligen suttit en CD växlare där, och mkt riktigt har det gjort det.
Den står med på utrustningslistan, så den måste ha blivit borttagen och såld.. prutobjekt?

Även fälgarna är inte orginal, det skulle ha varit LM dubbelekrad, 227 prutmån? Hur ser dem ut?

Vad innebär ljusreglering och automatisk ytterluftkontroll?
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag tror antispin är standard på dem flesta E36, iaf från -94 eller så. OM du inte har diffbroms, fast det är inte lika vanligt, då det kostade en del att få det monterat. Jag hade iaf tur att ha m-chassi och diffborms, tråkigt nog ingen acc, så lika bra att det var tyg-sportstolar, för lädret sitter nog lite väl mysigt på sommaren.
ASC+T var (tyvärr) standard from åm 1997. DSC finns inte till E36. ABS har varit standard sedan åm 1993. Endast koder för extrautrustning finns med.

Dessa fälgar satt original på åm 1995 och 1996 med M-pkt, dock osäker på senare: Länk

Ljusreglering innebär att du kan reglera ljushöjden på strålkastarna. Den automatiska ytterluftkontrollen (AUC) känner av om ytterluften är dålig, den ställer då om kliman för att cirkulera luften som finns inne i bilen, och återgår till det normala när ytterluften är okej.

En gammal CD-växlare gör varken till eller från i mitt tycke.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Bah ExHonda, du har ju nästan perfekt setup, förutom climan då =)

Letar förgäves efter en 325, med M-Chassi, AC, Utan ASC + T o skit... Diffbroms antar jag att jag inte kommer hitta en med så jag får eftermontera själv...

Folk som säljer sina bilar vet inte vad som sitter på dem, om det är diff eller inte, köpte min utan att veta att det är M-Chassi tex...

Aja.

// MVH Jocke
Varför är det så dåligt med ASC+T? Jag vill gärna ha det, hörde att det skulle vara bra på vintern när man kör familjen :)
Vad gör diffbroms?

Jag blev varnad av en arbetskolega att det kunde läcka in vatten i styrboxen när man kör i maskintvätt osv, är det nån som hört nått om detta?
Motorn skulle tydligen dö direkt efter tvätten så fort man svängde..?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Agro, ASC+T fixar så du håller dig på rätt kurs under vintern ja... Så fort som något släpper så börjar bromssystemet i bilen jobba för att stabilisera bilen. Vilket inte är så kul när man försöker ta en kurva eller provocera en sladd då bilen kommer in och avbryter en.

Men använder man bilen enbart för transport och lite blandad inspirerad körning och inte har något emot att elektroniken avbryter enså går det bra att ha det. ASC+T ses ju egentligen som en eftersträvad funktion, var väl tillval ett tag.

För att ett par drivhjul ska kunna snurra olika fort i en sväng, (ytterhjulet måste gå fortare än innerhjulet) så finns där en diff på bilen... diffens konstruktion medför tyvärr även att det hjulet som har minst grepp får mest effekt... vilket bara resulterar i en massa onödig rök i täta kurvor då innerhjulet har så lite vikt på sig.

En diffbroms funkar ungefär som en koppling mellan hjulen och för istället över kraften till det hjul som har mest grepp... = bra skjuts ur kurvorna/ fint uppställ.

ASC+T grejerna om det nu är den jag tänker på funkar lite som en diffspärr för den bromsar ett hjul som börjar spinna fortare än andra... problemet blir tyvärr att man då även bromsar bilen vilket resulterar i lägre kurvhastighet.

Tror jag har rätt nu, för jag är dålig på att kunna tillverkarnas olika benämningar på antisladd och antispinn.

// MVH Jocke
Mixim:
Tack för svaret! :)
Men det går väl att stänga av ASC+T? Eller iaf lite grann?
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
det går att stänga av, en knapp bara.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
jao ^^

// MVH Jocke
"En diffbroms funkar ungefär som en koppling mellan hjulen och för istället över kraften till det hjul som har mest grepp... = bra skjuts ur kurvorna/ fint uppställ."

Om det är en torsendiff etc ja, en lamelldiff gör inget annat än att bromsa hjulen så de strävar efter att snurra lika mycket, det hjulet som har lägst belastning kommer ändå att vilja rotera fortare.
Mi
9
Micke_E
320iM Cabrio -96
Hej
ett litet inlägg i debatten
M-chassi och M-sportpaket är två skilda saker...
Koder från bmw
704 M chassi =stöt fjädrar krängningshämmare, sänkt etc etc
337 M sportpaket= sidobackspeglar, Kjolar fram, bak, sidor inkl lister med m-märket dvs M-optik kan med all säkerhet också innehålla Knopp men icke ratten
520 spoilerljus
481 sportsäten
255 sportläderratt
fälgar= en massa olika M-fälgar i mitt fall kod 277

I mars sökte jag just efter en cabbe med M-Chassi och M-Sportpaket (optik)
och hade turen att hitta denna silverfisk
Länk

//Micel
te
40
teel99
E30 -91 cab
E46 -03 Touring
Jag passar på att ställa en E30 fråga i denna tråden..
Jag har en e30 cab som ska sänkas...känns väldigt låg redan idag (bak) men ej fram. Vet däremot inte om den har sport chassi eller ej.....i denna tråden nämns grövre krängningshämmare på sportchassi....vad borde måttet vara på min e30 om det är en std. eller sportchassi..? Någon som vet?

//T
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
I ett inlägg nämndes det att M-Tech paketet, m-chassiet inefattar snabbare styrutväxling. På vilket sätt uppnås detta, vilka delar byts? Och hur eftermonterar jag detta?

// MVH Jocke
Det är stor skillnad på M-paket & M-Chassi!

MVH Figgeh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.