AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.606

Synliga skillnadader på M-Kaross och icke M-Kaross? (E36)

Sida 1 av 2
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Som ni säkert vet finns det mycket klappträn där ute som stylar o bluffar sina bilar så man inte har en susning om vad som e vad! Därför vädjar jag om eran hjälp för att på något sätt kunna se kanske på karossen om den skiljer sig på utsidan för vemsomhelst kan ju sätta på M-lister mm på bilen och så är det ändå ingen M-bil!

Ska köpa en cab med M-Kaross därför vill jag veta.

Mvh Patrik

Mr P
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Hej! Känner igen detta fenomenet. Många som säger att de har en M bil bara för att det sitter ett m märke från biltema på bagageluckan... När en e36:a lämnade fabriken med ett M-paket ingick följande: M-front den känns igen på tre längsgående ribbor i fronten under grillen. Den är lite lägre än en vanlig front och dimljus ingår. Vid varje dimljus sitter ett luftintag som mynnar ut genom ett hål i vardera hjulhus= bra kännetecken. Längs sidorna är det andra kjolar som är lite grövre och lägre än original. Bak är det en annan kofångare som längst ner är svart. Längs sidorna sitter det bredare lister med m märke i. Chassit är fabrikssänkt. Invändigt är det sportstolar, treekrad ratt och m-knopp. För coupe och fyrdörrars ska innertaket vara svart vilket kan vara en bra kontroll, vet ej hur det är med cabbarna. Hoppas länken funkar. denna cab har m-paket.

BMW 328 i Cab M-sportchassi ---All utrustning- -97
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Länk

Denna länk kanske fungerar bättre...
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
PalleT: "vemsomhelst kan ju sätta på M-lister mm på bilen och så är det ändå ingen M-bil!"

Precis, men M-paket på bilen gör ju inte det till en M-bil heller oavsett om det är fabriksmonterat eller inte.

M-bilar är ju M1/M3/M5 osv.

Mvh Johan
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Är det skillnad på M-Chassi och M-Paket? Har ju sett bilar helt utan M-detaljer men så står det M-Chassi!
Och folk säger att exempelvis en 320 E36 med M-Chassi ha exakt samma chassi som M3 i styvhet mm!?

Anybody??

Mr P
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
M-paket är som jag uppfattat det ett utrustningspaket med sportstolar, lite annorlunda kjolpaket,front och lite mer + ett sportchassi (m-chassi)

M-chassi är bara sportchassit helt enkelt.

Ett sportchassi är en sänkning med kanske 2 cm och lite hårdare dämpare och fjädrar, men nåt M3-chassi är det inte.

Mvh Johan
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
M-chassi har följande spec: Sänkning ca 20 mm, hårdare dämpare, grövre krängningshämmare, snabbare styrutväxling.
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Kolla chassienummrets fem sista tecken mot www.realoem.com

Där borde den identifiera bilen som en M3 om det är en äkta.

För jag misstänker att du inte vill betala för en M3 och få en ombyggd 318.
Jag va o kolla på en bil med det sk M-paketet.
Den hade all yttre och inre "styling", knopp, ratt, sportstolar.

Den hade "Vid varje dimljus sitter ett luftintag som mynnar ut genom ett hål i vardera hjulhus"

Just nu minns jag inte om det fanns dimljus men det gjorde det nog. Annars så fattas det ju nått där nere.

Listerna var lite bredare men det fanns inge M märke där alls.
Här är en bild på bilen, vad tycker ni om sidor kjolarna och bakkjolen?
Vet inte om den har sänkningen på 20mm, ser det ut så?

Länk

Innertaket var mörkt, men inte bäcksvart, är det nån som har en bild på innertaket?

Kolvsallad: www.realoem.com verkar inte vara under konstruktion, finns det ingen annan sida med liknande hjälp?
Eller jo verkar funka :)
Jag vet inte riktigt vad det är för information jag har fått fram, skrev in det 7 sista sifforna i chassinumret och fick fram:

You Have Selected: P E36 Lim 328i M52 ECE 19961000 L M

Det är tydligen en "Limo"? Men är den utrustad med M chassi?

Blev lite många trådar på en gång, my bad..
Om du skriver in bilens chassinummer på exempelvis RealOEM så ska det stå BMW 328, inte M3. Du får inte fram något om utrustningen.

Limo = Sedan.

Bilen i länken har M-kjolar och M-bakstötfångare. Den har även M-sidolister och kan mycket väl ha M-chassi. Luftkanaler för kylning till bromsarna är standard på alla E36 vad jag vet.

Innertaket ska inte vara svart utan i anthrazit, en mörkgrå kulör.

För att göra det enkelt för dig, ring närmaste BMW-åf och be om en utrustningslista till den aktuella bilen. Det brukar vara gratis om du är trevlig.
Går det att få utrustningslistan på importerade bilar?

Jag ringde till en återförsäljare i fredags, han kunde bara hitta information om bilar de har sålt och hänvisade mig till BMW sverige..
Får leta upp nån annan :)

Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Agro:

Det stämmer inte att en ÅF endast kan hitta utrustningen på de bilar de sålt.

De kan få fram den på alla BMW-bilar tillverkade från början/mitten av 1980-talet.. Men, det är ju ett "merjobb" vilket innebär att man kan få be snällt.. :)
Jag har fått flera stycken, så nog går det ;) Det är inte kostnadsfritt för importerade bilar, men det är inte alla som är så hårda på det.
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Henrikk:

Nja, varför skulle man ta betalt bara för att bilen är importerad?

Det beror nog snarare på den, som ska ordna fram listan, goda vilja.
Mr.Nullzwei,

det var vad Bilcentralen sa till mig, även om jag inte behövde betala något. Dessutom finns det gamla inlägg i forumet som säger detsamma.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Agro, bara att lyfta upp baksätet, på undersidan sitter där en lapp fastklistrad... En horisontell lista med koder som 201 302 403 står där, där har du utrustningslistan..

Koderna tyder du via listan som finns här på autopower, leta dig fram via menyn ;)

Om någon kod inte står med här får du googla fram det.. Lyckade till slut tyda hela min lista iaf.

// MVH Jocke
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ser du kod 704 så har du turen att ha ha M-Chassiet, vilket jag hade =)
Mitt tak är för övrigt ljusgrått, inte anthrazit. Metoden ovan förutsätter naturligtvis att ingen bytt baksäte/lapp... men du kan ju felkontrollera om det står med utrustning som du saknar eller tvärtom och jämföra chassinr.

// MVH Jocke
mixim,

han äger inte bilen så det kan bli lite problem. Utrustningen 704 M-sportchassi innefattar ej innertak i anthrazit. Det gör däremot M-sportpaketet, där bl.a M-chassi ingår.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hum vad ingick vidare i M-sportpaketet, förutom anthrazittaket?

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.