AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.999

Ngk tändstift skillnad mellan V-line och Bmw High Power?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Idag införskaffade jag mig 8st nya tändstift till min 540. Jag fick ett bra pris på Ngk V-line 30 (BKR6EQUP). Jag gick in och tittade på NGK´s hemsida och fann följande stift till/för min bil:

BKR 6EQUP Tändstift, special TillÅr=199908 , FrånÅr=199909 , TillÅr=199908, Alternativt BKR6EQUP BMW HIGH POWER

VL 30 Tändstift V-line (BKR6EQUP) TillÅr=199908 , FrånÅr=199909 , TillÅr=199908, Alternativt BKR6EQUP BMW HIGH POWER

Min fråga lyder: Vad är skillnaden mellan VL 30 (BKREQUP och BKREQUP Bmw High Power ?

VL 30 stiften är väl också platina stift?
Vad är bytes intervallen på dessa?

Är det måhända samma stift men med olika namn?

Tacksam för information (i en djungel av tändstift:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
V-line stiften ska väl ha en mittelektrod formad just som ett V så att gnistan hamnar i kanterna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
VL-stiften är samma stift som den "riktiga beteckningen" på stiftet anger.

Att man började packa olika VL-stiftförpackningar, var nog ett försök att slamma ihop flera bilar till samma stift och tanken var nog att man skulle förenkla för bilägarna...personligen blir jag mest förbryllad över att man dubbelmärker stiften!

BKR6EQUP är alltså samma stift (samma specar) oavsett om det har eller saknar VL-markering på porslinet, har BMW-logga eller inte på porslinet!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
"BMW High power" är NGK Laser platina, 4 elektrodstift Länk
VL är nån modifiering på mittelektroden som kommit till i nyare upplaga av dessa stift som ovan beskriver. Bör stå beskrivning på NGKs hemsida.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Tackar och bockar för informationen.

Johan B: Jo, jag håller med dig. Mycket förvillande att stiften har olika beteckningar trots samma stift ( i stort sett).

Hasso: Okej, så ngn liten uppdatering är alltså VL stiften gentemot de du länkade till. Bra att veta att stiften jag köpt ialla fall var rätt.

Det blir bara till att byta i helgen.

Ha det gott:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, VL-serien är bara en förpackningsmässig namnändring på några av de mest gångbara stiften ur NGK-sortimentet, för att underlätta för återförsäljare och kunder.

Med endast 32 olika V-line stift säger sig NGK täcka över 4000 bilmodeller...

Den "riktiga beteckningen" (i detta fall BKR6EQUP) säger allt om stiftets specifiktation.

Om stiftet skall ha en kluven (v-spår) i mittelektroden, anges det med ett Y i beteckningen hos NGK. Se översättningstabell:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Japp, det stämmer. Mina stift har inget V-spår i mittelektroden trots namnet V-line. Märkningen på porslinet på mina är NGK R. Jag läste på lite mer på NGK:s hemsida och fann att stiften som jag refererar till är samma. Krångligt att de inte kan skriva det direkt när man gör snabbsöken på bilmodell etc. Nu vet jag med 100% säkerhet vilket stift jag skall köpa i framtiden också :)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.