AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.756

Hur växla mellan cd och cd-växlare?

Sida 1 av 2
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Hej,
jag har precis monterat in en ny orig Business CD i en e36 istf Business RDS med bandare. Allt funkar jättebra -men - hur spelar jag från cd-växlaren? Manualen är ingen hjälp. Någon som vet?

/Touchdown

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
I E38 samt E39 växlar man mellan genom att trycka på mode knappen en eller flera gånger.

Hur växlar du till CD i E36?

/Andy
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Så gjorde jag på min gamla bandare men det funkar inte på den nya. Verkar som om radion inte känner av att det finns en växlare inkopplad....Måste detta initieras på något sätt?

/Touchdown

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Känns så.

/Andy
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Någon som har några idéer hur man gör??

/Touchdown

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Så här ser stereon ut. Länk

/Touchdown

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hmmm.
Är du säker på att man kan styra en cd-växlare med den överhuvudtaget?

/Andy
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Nej, men jag har en manual, på svenska och enligt den så ska det gå. Varför skulle det inte fungera?

/Touchdown

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Står det isåfall inte i den hur du byter till cdväxlare?

/Andy
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Tryck på CD-knappen - typ. Har jag ingen CD i så säger den "no disk". Växlaren har ström så det är ingen säkring som gått. Det går att ta ut magasinet.

Trycker jag på mode-knappen i FM läge så växlar den bara till manuell sökning av frekvens.

Bavarian autosports säljer exakt likadana. Där står det "This unit will control your BMW 6 disc trunk-mounted CD changer, giving you 7 CD's to shuffle, one of which can be exchanged without having to pull over and pop the trunk. "

Jag ska köpa en ice>link idag. Funkar den så är det inga problem, jag tänkte montera ur växlaren. Men om det inte funkar vet jag inte vad jag ska hitta på...

/Touchdown

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Okej, normalt sett så behöver man ej initialisera en radio för att kunna ta emot signaler från en cdväxlare, men om du inte redan ryckt batteriet och haft det bortkopplat i 15 minuter så kan det vara en bra idé.

Detta brukar ibland krävas vid installation av icelink.

/Andy

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Jag har nu kopplat in icelink och der _verkar_ inte som om den hittar den heller :-(. Om jag jämför antal pinnar i cdväxlaringången så är det bara 5 st i min nya stereo, den gamla var det pinnar i alla hål. Kan det betyda nåt?

/Touchdown

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Det känns som betydligt färre än du behöver.
Vet du från vilket årtal apparaten är?

Tidiga cdväxlare styrdes nämligen genom k-bussen istället för ibussen och är ej kompatibla med varann.

I övrigt så är pinnarna till följande:
1: CD Växlar Jord
2: CDväxlar Rx communication
3: CD Växlar Jord
4: Vänster kanal jord
5: Höger kanal Jord
6: CD Växlar Clock
7: CD Växlar Reset
8: CD Växlar Jord
9: Vänster kanal +
10: Höger kanal +

Vilka är det som du har?

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Tror det funkar nu :-) CD knappen alternerar mellan CD och icelink. Jag har inte hittat sonens ipod att testa med men displayen visar 1-99 vilket den ska göra enligt manualen.

Jag tror den behövde de 15 minuterna som du trodde för att initialiseras. Nu återstår "bara" att riva handskfack och dra in sladden till ipoden där. Jag återkommer med resultat!

/Touchdown

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Toppen!

(tog för givet att du redan provat att rycka batteriet)

/Andy
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Hmm, nu har jag testat icelinken lite mer och det funkar inte riktigt som det ska...Om jag vill växla från icelinken till FM så funkar inte det, däremot om jag först väljer AM och sedan FM så går det bra? När jag stänger av stereon och/eller bilen så fortsätter displayen på stereon att visa id3-taggen. ipoden stänger heller inte av sig. Inställning av bas/fader visas men väldigt fort, inte en chans att man hinner ändra dem, etc Vad tror du Andy? Sitter stiften fel i cd-växlaringången? Vilka borde behövas? Jag har inte kopplat ur växlaren därbak, ska göra det i morgon men det borde väl inte påverka?

/Touchdown

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Hmm, nu har jag testat icelinken lite mer och det funkar inte riktigt som det ska...Om jag vill växla från icelinken till FM så funkar inte det, däremot om jag först väljer AM och sedan FM så går det bra? När jag stänger av stereon och/eller bilen så fortsätter displayen på stereon att visa id3-taggen. ipoden stänger heller inte av sig. Inställning av bas/fader visas men väldigt fort, inte en chans att man hinner ändra dem, etc Vad tror du Andy? Sitter stiften fel i cd-växlaringången? Vilka borde behövas? Jag har inte kopplat ur växlaren därbak, ska göra det i morgon men det borde väl inte påverka?

/Touchdown

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej!

CD växlaren får absolut ej vara inkopplad samtidigt som en icelink plus.
Det kommer resultera i dubblerade komandon och konstiga beteende.

Detta står utförligt angivet i manualen (iallafall den jag fick med mina).

Vilka stift har du?

/Andy
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Så nu har jag haft tid att närmare undersöka problemet. Det går alltså att spela, men är väldigt struligt att handha stereon när ipoden är inkopplad. Växlaren är helt urkopplad. I stereon finns 5 pinnar. De ser ut såhär ::. Det är alltså fem st längst till vänster i cd-växlaringången. Icelink kopplingen har 4 sladdar. en svart "lös" längst upp till vänster, en svart som nr 2 uppe från vänster, en röd nedanför den och en vit nere längst till höger.

Jag vet inte hur man anger pinnarnas nummer, lär mig gärna!

De fel jag har är:
1. I "textmode" så måste man trycka 2 ggr på varje knapp, vilket gör det jättestruligt att hitta i menyn, i princip omöjligt
2. När jag stänger av stereon och/eller bilen så fortsätter ID3 taggarna att visas
3. Ipoden stänger inte av sig utan fortsätter spela....
4. Jag lyckas inte överföra "kommandoplatsen" till ipoden.
5. Telefonmottagningen (originalmonterad) har blivit mycket sämre

Jag har mailat densionsweden och de hänvisar till deras globala support!!!

Någon som har några ideer?? Tas tacksamt emot

Touchdown

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Låter verkligen udda, men säg till om du vill att vi tittar på det gemensamt någon kväll, vi kan ju byta med någon av mina icelinks och se om det helt enkelt är fel på icelinken.

/Andy
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Det vore kanon! Jag skickar en powerpost till dig. Jag har lyckats få ipoden att styra efter mycket trixande men problemen med textmode och att apänningen ligger på ipoden efter att man stängt av stereo/bil finns kvar.

/Touchdown

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.