AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.653

Känsligt att byta ljuddämpare på modernara diesel?Åsikter om utblås?

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Hej, ska byta ljuddämpare på min bil då jag inet trivs med "dieselpipen". Dock sitter ju ljuddämparen rätt så tajt så ny mycket köpas som man sen får sätta ett utblås på,
*Är det någon fara att byta ljuddämparen för motorn?
*Tro ni det låter mycket mer då jag måste sätta dit en lite mindre?
*Någon som provat någon ljuddämpare med "inbyggda" utblås som passar bra?
*Tror ni att ett 3" utblås bli snyggt eller ha rni egna tipps och bilder?

mvh
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Hello!

Jag har då aldrig hört att motorn tar skada av att byta ljuddämpare. Jag tror allt att det blir skillnad om du sätter dit en mindre sportljuddämpare, till det positiva såklart. Jag tycker 3 tum är lagom utblås, själv är jag inte mycket för stuprören i baken.

Så här ser min ut med 3" iaf Länk
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
okej..låter ju bra!du kör med två 3" du. ser mkt bra ut tycker jag. vill ha det jag med men måste mäta så det passar i i spoilern.
pe
6
perhe
325d Touring -07
Att byta utblås på en diesel från såna som är riktade ner mot backen mot raka "bensinutblås" kan göra att bilen blir väldigt sotig baktill. Det gäller förstås inte modernare motorer med partikelfilter.

Jag säger inte att det är dumt att byta eller att det inte fungerar, men man ska vara beredd på att få tvätta lite oftare.

//Pelle
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag har satt ett rakt rör med dubbla 80 blås i slutet på min 320d, och inte tycker jag att det dånar så hemskt mycket! Turbo tillsammans med flamdämpare och katalysator slår sönder ljudet mer än man tror!

Här är en bild iaf, Länk

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
jo sot är ju inte kul, men dte är inte utseendet av pipen heller så får nog chansa där lite. Ser ju mycket bra ut på din tarzan325, har bestält grejer idag själv, blev ny ljuddämpare från simons och så ett 4" utblås. hade velat ha två 3" men då går de inte in i bakspoilern. får hoppas dte blir bra.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
En 32od -00 borde väl inte svartryka nämnvärt tycker jag? Min A3 1,9 TDiS -98 gör det då inte.

Man ska sikta på att vara bra!
Pe
27
Pendlarn
320d -04
Bamsehalvar:

Har du möjlighet att länka den dämpare du köpte?
Har du information på hur det gick att montera och någon bild på resultatet är detta också mycket intressant.
Jag blev nämlign själv ägare till en 320d -04 förra veckan och skulle verkligen vilja göra något åt slutröret, men dessvärre är detta inte så lätt då dieselkröken är så kort plus att upphängningen sitter i den.

Har kollat runt lite på Eisenmann-dämpare men priserna på dessa är 5000:- och uppåt, vilket är lite saftigt för mig.

När jag ändå är igång kan jag ju passa på och fråga om det är någon av er som vet huruvida det går att få tag på en M-sport II front, säljer BMW dessa som tillbehör/reservdel?
Det kanske finns några bra alternativ?

Många frågor blev det redan i första inlägget på forumet:)
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Hej, får välkomna dig till autopower då, har själv blivit beroende av sidan sen jag köpte min bmw och hoppas du hittar lika mykcet info som jag.

Jag köpte en dämpare från mekonomen så jag kna inte skicka någon länk men den ser ut som den på denna länken, skillnaden är att det är ett annat märke och också lite kortare för att den skulle få plats. Länk
det är " U 32 76 00" jag mennar på sidan 93.

Monteringen var klurig på så viss att det inte fanns så mycket plats och att det skillde lite avstånd i bred mellan avgasaröret där jag klippt bort den gammla dämparen och hålet i spilern som jag har men som jag ej vet om du har. Därför var ju jag tvungen att passa in. Dessutom var det lite trångt att få in dämparen på breden, svståndet på längden är inet massor heller så en dämpare med snygga utblås på hade inte varit att förakta nu i efterhand.

Vill du se lite bilder på hur det blev så gå till www.garaget.org och sök på användarnamnet Bamsehalvar
Där finns det några på resultatet.

mvh
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
kom på en grej till, som du sa sitter ju avgasasystemet upphängt på orginaldämparen så jag tog kapen och tog bort den pigen och svetsade på den på min nya dämpare så att den sitter bra och stabilt.
mvh
Pe
27
Pendlarn
320d -04
Tack så mycket för ditt utförliga svar:)
Resultatet var inte alls dumt, jag själv vill gärna ha dubbla 3".
Om det sedan får plats utan att man behöver göra åverkan på kofångaren har jag ingen aning om, din dämpare ser ut att sitt ganska långt "ner" så jag antar att du inte behövde kapa i kofångaren?

Länk

Skulle var intressant att veta vad en orginaldämpare kostar, om den inte är snordyr skulle det ju kunna vara ett alternativ, och att man då helt sonika kapar av Dieselböjen och ersätter det med dubbla 3"

Dessa blir väldigt korta, men det borde kunna fungera.

Går man fråga vad du fick pynta för kalaset?

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
hej, tyvärr funkade inte din länk men om du säger vad du heter på garaget funkar det ju,

Jag fick inte in 2 3" i min spoiler då hålet som är utskuret var för litet och jag inte ville göra det större, dock har ju inet alla det som jag utan endel ligger ju utblåset under och du hindras man ju inte av det, beror ju på vad som gäller hos dig.

En orginaldämpare är säkert inte dumt för det är ju lite bökigt att få det att passa annars och det blir säkert mindre jobb, dick finns det ju inget utrymme att spela på så jag tror att det kan se lite dumt om det sticker ut för långt, men det skulle ju kanske gå. mitt kallas kostade ca 1200kr:
ljuddämpare ca 700
Utblås 400
och sedan lite 2.5" rör och kopplingar osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.