|
|
|
|---|---|
|
Jag har bytt urtrampningslager på min E30 325 -89,men det låter rasslar ändå!! När jag trampar ner kopplingen så låter det inte men när jag släpper upp kopplingen så rasslar det!!! VARFÖR? bengan | |
|
När du trycker ner kopplingen så anväder den urtrampningslagret. Har du friläge i och inte kopplingen nere, så är det bottenlager i lådan som låter (rasslar). Patrik L |
|
Peter |
Tjoho! Bengan har du fått kärran mappad nu? hmm hehe..tyckte den verkade ganska rapp igårkväll.. ;-) ____________________________ www.strippen.ws - e30.dot.nu |
|
Det är i 9 fall av 10 ingående lagret i lådan som är dåligt när det rassalr.Skulle tro att det gör det på 7 av 10 bilar med M20 motorn och stora lådan.Det blir INTE bättre om man har vässkam och ojämn tomgång.... Länk |
|
|
Tja Peter.. Bilen blev mappad i torsdag (igår) av TurboCenter. Det var Patrik o Claus som gjorde det!! Det blev lite bättre men inte mycket,hade redan ett chipp som claus tidigre gjort till min bil. Skall sälja det nu,är du intresserad av att köpa det? Till Bäckis. Har du någon ny låda att sälja? Bilen spikade inget,trots att tändkurvan skruvades upp till max sa Claus. Den spikade inget innan heller sa Claus för det var han som gjorde mitt förra chipp...mycket fina saker sa han att det var..gammla chippet alltså!! ha de // Bengan |
|
|
Ingående lagret i lådan... Kostar att byta vad? MVH Johan Länk Alla i v-norrland, regga er! |
|
| Tror det inte är någon mening att byta det eftersom man måste riva hela lådan och sedan kunna shimsa in lagren, iaf vad de sa till mig på BMW. Jag klapper/rasselljud in min Getrag260-låda när den vart varm men jag bytte olja i lådan så vart det succesivt bättre efter ca en vecka. | |
|
Nej, det är bottenstocken som vandrar i längsled, det lagerspelet som är i Getraglådorna skapar detta missljud så fort motorn misständer/går ojämnt på tomgång ex.vis, ligger ett jämnt moment på ingående axeln i lådan kommer aldrig detta oljud att höras, men just p.g.a att alla motorer går mer eller mindre ojämnt/misständer så tappas momentet för en kort stund o sedan återfås igen, därav detta oljud! Går heller inte att byta lager, schimsa in bottenstocken o tro att det ska bli tyst, ljudet kommer att finnas kvar, garanterat! Även en renoverad låda låter på detta viset! Ofta har man också en ATF-tunnflytande olja med låg viskositet i dessa lådor för att få mjukare o behagligare växling o då förstärks oljudet ännu mer. Bästa sättet att motverka oljudet är att få motorn att gå så jämnt o lungt som möjligt, då avtar också denna microsekundsnabba momentförlusten på lådan när motorn misständer! Och ljudet uppstår med kopplingen uppsläppt o lådan i friläge, avtar helt när man trampar ner kopplingen igen! ///Magnus |
|
|
lagret på min 635 låter likadant när den blivit varm. inget som behöver fixas omedlebums. kanske beror på hur man kör också, men normal körning så funkar d länge till. l3xus: vad bytte du till för olja? hur mycket bättre blev d? |
|
| Jag kör på Statoils GWPS45 70W90 har jag för mig att den hette men tänkte byta till Redline MTL i vinter efter jag har bytt alla packboxarna i lådan. Det är bara lite missljud kvar när motorn går ojämt på tomgång precis som E21-racing säger. | |
|
Jag bytte olja i min till Redlina MTL (förra ägaren hade ju lämnat in den på insp. 2 typ 150 mil innan = oljan bytt...) men det vart ingen skillnad alls. --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
|
Tillägg: det var rätt onödigt att byta igen alltså kom jag på när jag tömde ut den "gammla" oljan =P --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
|
Problemet är inget större problem om man kan stå ut med lite slammer från lådan, hållbarheten är inte försämrad o lådan kommer INTE att rasas p.g.a detta missljud! Red Line MTL är en myckte bra olja o rekommenderas varmt, ger smidigare växling o mindre slitage på kuggar, synkringar o lager i lådan, brukar i dom flesta fall ge en bättre funktion på lådan efter några mils körning! Dock kan den ge lite högre transmissionsljud istället, allst å lådan slammrar mer med MTL än en 75W90 olja, däremot likvärdigt mot en ATF! ///Magnus |
|
|
Har faktiskt märkt att växlingarna går bättre nu! Inte direkt, men det kommer :) --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.