AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.831

Demontering dörrsidor + hatthylla e46?

Pe
3
Pellee46
320im -01
Någon som har några snabba tips ang. detta tänkte montera solfilm under helgen.
Länk har de en guide för att byta till m3-speglar. Där visas hur dörrsidorna tas bort.

Länk

På förarsidan är det lite svårare att koppla bort alla sladdar, då den ena sladden har sin kontakt i armstödet, precis vid styrningen för backspeglarna. Du måste alltså montera bort armstödet från dörrsidan för att komma åt den sista kontakten och få bort dörrsidan helt. Så var det i alla fall på min 328ci -99. Möjligen behöver du inte ta bort dörrsidan helt från dörren, utan kan låta den hänga i sladden?

Lycka till med allt!

MVH Johan
Pe
3
Pellee46
320im -01
Tackar för länken! skall göra ett försök ikväll, några tips ang hatthyllan?

Mvh P-J

Vad menar du med hatthyllan? Men troligen har jag inga tips för den, då jag bara bytt till m3-speglar dvs. endast demonterat dörrsidorna.
Ofta finns dock otroligt mycket tips att hämta från just e46fanatics.com

MVH Johan
Var precis nere i garaget och skulle byta mina speglar men fick avbryta dels på grund av att min hylsnyckelsats är för klumpig för att lossa torx skruvarna under armstödet i dörren. :-(

Ytterligare en fråga, har kollat och skrivit ut guiden från E46 Fanatics och när de lossar listen där så sitter det plastclips hela vägen. Men på min bil verkar det vara något annat längre in. Den yttersta clipsen lossade enkelt men sen tog det stopp. Kikade in och ser något som mer ser ut som en skruvskalle och så är det hakar på ovan och undersidan om skruvskallen. Som det ser ut skulle man kunna dra listen rakt bakåt vilket jag provade men den satt som berget och jag ville inte dra hårdare.

Någon som vet mer? Är det någon skillnad på hur listen sitter fast på olika årsmodeller?

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Trycker upp denna tråd eftersom jag fortfarande behöver hjälp, ingen som plockat loss sina dörrsidor och kan ge mig lite tips?

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Tror guiden du kollat på är för coupén.
Det är en fyrdörrars på bilderna...

Har fått tipset att det bara är att dra, får väl testa. Finns ju nya att köpa om det skulle gå åt helv...

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Behöver mer hjälp, drar jag mer går de sönder. Tog några bilder.

Första clipset ser ut som på beskrivningen.
Länk

Nästa ser ut så här.
Länk
Länk

Båda clipsen.
Länk

Någon som har någon idé hur i hel**te man skall bära sig åt för att få loss listen utan bryta den?
Pelle46, hur gick det för dig? Du har ju oxå en -01a?

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Tog bort listen förra veckan på min och för mig var det bara att dra den rakt ut.
Sp
210
Sparc
330e -22
Kanske denna bild kan sprida lite ljus på saken.
Länk
yj
10
yjohanss
320iA Touring -04
Jag monterade bort dörrsidorna när jag bytte dörrhögtalare för ett tag sedan. Jag minns att det var lite problem....
Meningen är att den halvgenomskinliga plastpluppen med taggar ska sitta kvar i dörrsidan i det fyrkantiga hålet medan metallpinnen ska dras ut från den. Om du för in en flat skruvmejsel mellan plastpluppen och listen och vickar och bänder lite så ska de nog åka isär.

Och om det inte går med lite våld så går det oftast bättre med mera våld!
Tack yjohanss, då skall metallpinnen med ut alltså. Är ju bra att veta så man inte försöker bända mellan listen och pinnen. Får skaffa något längre och smalare att bända med och på det igen.

Oftast går grejor sönder när jag börjar bruka våld... :-/

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Fredrik.
Det är bara att dra ut dom har själv gjort det och inget gick sönder.

Förresten så är det en coupé på bilderna i vestis länkar...
Det är denna jag gått efter. Inte Coupe modellen, den har jag inte mycket nytta av.
Länk
Märkligt nog kom jag dit första gången jag klickade på länken, nu kommer jag till Coupe varianten.

Kan garantera att det går sönder om jag drar mer, men har inte hunnit testa yjohanss tips ännu. Det bör funka, jag har inte vetat vad som skall följa med ut och vad som inte skall med ut innan. Men nu vet jag mer vad jag skall sätta mejseln och hålla mot/bända.

Blir mer test i helgen, förhoppningsvis går det vägen.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.