|
|
|
|---|---|
|
Tjena, har lite problem med E38an Fel 1. Blinkersarna funkar men indikeringen i instrumenthuset funkar inte Fel 2. Dimljusen funkar inte (verken fram eller bak) Fel 3. Inget händer när man sätter på helljuset. (ljuset tänds altså inte) Någon som har något förslag. Mina förslag är att det är glapp i kombi-instrumentet vilket gör att indikeringen inte funkar. Sen att dimljus och Helljus inte fungerar kan kanske bero på ljusmodulen? Tacksam för svar. Mvh Pärlan: Länk | |
| tror på det du säger själv.bort med grejerna o på med lite elektronikspray är mitt rådtill att börja med... | |
Ug-Lee |
Hoppas du slipper byta ljusmodul, för det går lös på ca 5000kr med programering |
|
Grejen är att jag har haft modulen och instrumentet borta. Kontakten(grön) till ljusmodulen var oxiderad på de sex nedersta stiften och det gjorde jag enligt bätsa förmåga rent. Nu är frågan om det kanske helt enkelt inte dög med rengörningen..? Skulle jag behöva byta modulen så kommer jag att försöka få tag på en begagnad och sedan åka till BMW för att få den programerad. Pärlan: Länk |
|
|
Subidius, själva ljusmodulen är förmodligen intakt, de är dessutom ganska enkla att reparera FÖRUTOM stiften i mittre kontaktstycket som är dess akilleshäl. Löses de upp av elektrolys är det kört, tack och lov brukar dock ljusmoduler finnas på eBay för en rimlig penning MEN då måste det vara samma S/W version för problemfri funktion. Så kolla mittkontakten igen, både i modulen och kontakten. Kontakten på kablen är ganska är lätt att ta isär, skjut bara av det vita ändstycket och dra ur hylsblocken ur kontakthuset. Felet med dimljuset och blinkersindikering är orsakad av brott på I-Buss ledaren som är i ena undre hörnet av kontakten (minns inte vilken sida). Är inte 100% men tror att helljussignaleringen är i en av de andra ledarna. Jag har haft exakt detta problem som resultat av en läckande vindruta, nu fixad. Tyvärr hade det på min gått så långt att pinnarna i mittkontaktstycket på modulsidan helt lösts upp vilket ledde till byte av LKM med diverse följdproblem som resultat. På köpet lärde jag mig dock att byta FET-transistorerna i LKM vilket var, som sagt, ganska enkelt, så alltid något. Mvh Björn |
|
|
Balmgren: Det låter som att du har koll på läget, stiften i kontakthuset är inte upplösta så det ¨åste vara dålig kontakt i själva kontakten då. Ska kolla det. Tack för tipset! Pärlan: Länk |
|
|
Nu är det kontsterat att fallet var att det fortfarande va dålig kontakt. Efter rengörning och viss inkörning har alla problem försvunnit! Pärlan: Länk |
|
|
Kul att höra at det är fixat, tack för att du postade avslut på tråden! Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.