AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.222

Förhindra korrosion mellan olika metaller?

li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Håller på att renovera fjäderbenen på en E30, och har köpt rostfria nya insex/bultar till detta, tanken är att dessa skall lackeras svarta samt monteras med pasta - frågan är om man skall använda kopparpasta eller aluminiumpasta? -det är ju troligt att järnet i fjäderbenet reagerar med dom rostfria bultarna. poängen med allt är att inget ska rosta och ska vara lätt att demontera i framtiden.......

Vantage
Kopparpasta och Aluminium går väl inte så bra ihop.
Vet att man inte ska ha kopparpasta på stift etc.
Grafitfett ( silverfett ) brukar nämnas ihop med Alu mm.

Vantage
Gi
27
Gilgo
BMW 520i -90
Kika på den här.
Där ser du iaf vilken ordning dom ligger i m.a.p på potentialskillnad. Det logiska känns som att man skall ha ett fett som tar korrosionen istället för delen.

Länk
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
I detta fall gäller det järn (fjäderbenet) och rostfri bult (lackerade för säkerhets skull för att minimera kontakten mellan ämnena) men för att sakerna ska vara enkla att få bort bör jag ju lägga någon form av pasta mellan gängorna.....

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror inte det är så bra att ha färg mellan kontaktytorna, då får man inte lika bra anliggning och förspänning. Sen tror jag den färgen ändå nöts bort då du drar åt.

Jag skulle nog använda vanliga stålskruvar och muttrar just för att undvika galvanisk korrossion. Sedan är det nog inte fel att använda kopparpasta eller liknande för att underlätta framtida mekande.

Jobbar med konstruktioner som används i saltvatten och där använder vi mestadels maringrade aluminium tillsammans med fästelement (skruv, mutter) i rostfritt syrafast. Det är då mycket viktigt att elektriskt isolera de olika metallerna från varandra med tex plastbrickor eller liknande.

li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Får väl köpa vanliga bulta/insex då... är det kolstål jag bör skaffa eller vad bör jag välja för att förhindra galvanisk korrosion? 280 spänn åt helvete.....

Varför inte köpa på BMW? Jag köper alltid sådana delar där, och blir överraskad över hur billigt det är. RÄTT kvalitet är det också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.