|
|
|
|---|---|
|
Har helt nyligen börjat få en kraftig vit rök utveckling vid uppstart av min bmw. De har väll pågått i 4-5 dagar och jag har varit mäkta orolig. Mina första tankegångar gick åt att topplockpackningen hade gått och med fasa såg jag framför mig hur pengarna skulle börja rulla iväg. Tog även upp detta med en bilmekaniker som hade misstankar åt att så kunde var fallet men i förhoppning om att det inte var så vände jag mig till en vän till mig som jag vet är rätt duktig på bilar och har haft många bilar med lite vassare motorer. Enligt honom är det här beroende på kondens i avgassystemet och inget att oroa sig för då bilen inte tar vatten eller visar upphov till några övriga läckage eller temperatur förändringar och att det inte är helt ovanligt på bilar med lite vassare motorer att få detta problemet. Hans åsikter vaggade in mig i ett visst lugn men visst. man e ju fortfarande lite orolig så jag skulle uppskatta om någon här inne hade några tankegångar kring detta. Hans tipps var att byta olje, bränsle och luftfilter. Och ja. Problemet e då följande väldigt mycket vit rök vid uppstart av bilen. Syns i 20-30 sekunder sen försvinner de. Om bilen stått kortare stunder som tex 1 timme syns ingen rök. Skulle vara väldigt tacksam för svar och tankegångar kring detta. MVH Tobbe | |
|
Har du provat att göra ett avgastest i kylarvattnet? Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
ojojoj, det låter absolut som topplockspackningen! Det måste du åtgärda direkt! Min kompis hade samma problem + att den gick på 7 cylindrar ibland. Det slutade med att en cylinder vattenfylldes och att motorn då skickade ut en vevstake genom blocket. Kompisen åkte på motorbyte á 50 lappar. Så topplockspackningen är den lilla saken, kostar kanske 3-4 lappar, så var överlycklig om det bara är det! Det skulle kunna vara toppen som är sprucken också om du har otur. Men det viktiga är att du ÖGONBLICKLIGEN kollar upp detta, och starta inte bilen i onödan! Kondenset som din kompis pratar om ska knappt synas, och den här tiden på året är det mindre synbart än på vintern. Är det så mycket att det syns i backspegeln så ska du absolut kolla detta innan du rasar motorn. mvh Johan |
|
Den går fortfarande på alla cylindrar däremot har jag haft problem med tomgången som vid ett tillfälle envisade sig med att gå upp o ställa sig på 3000 varv och stod där i 4-5 sec. Tacksam för svaren än så länge och tar gärna imot fler synpunkter och råd. MVH Tobbe |
|
|
Kuhlwasser prufen.....jaha ja...tack än en gång för ovan nämda förslag. Jag tror jag funnit svaret på min gåta. Förhoppningsvis stannar det vid en topplockspackning och eventuell planing av toppen i värsta fall ny topp. Yippie yey! |
|
jupp, om kylvattnet försvinner så är det nästan kört. Jag tror att du ser det om du plockar ur stiften, om du vill veta säkert. Men kör den inte, den smäller när som helst. Jag tror startögonblicket är det kritiska, dvs om vattnet sipprar in så blir det till slut så mycket vatten att vridmomentet trycker ut vevstaken. En fyrcylindrig motor hade nog inte ens dragit runt sig, men gissningsvis är V8:an så stark när den tänder att det är kört. Som sagt, en topplockspackning är billigt mot ett motorbyte. En 4,4 med dubbelvanos är väldigt svår att hitta.... Mvh Johan |
|
4.4 med dubbel vanos blir skitsvårt att hitta eftersom det inte finns :) M62TU har endast enkelvanos. Tobbe, hoppas att det löser sig på ett bra sätt. |
|
sorry, jag menar vanos eller vad det nu var som ändrades -99. kanske cylindervolymen? Jaja, de var svåra att hitta i alla fall. mvh Johan |
|
-99 fick M62 vanos på insugssidan och lite andra förändringar samt namet M62TU, M62 innan -99 saknade Vanos helt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.