AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.465

Byta till elstyrda sportstolar e36

Finns det elstydra sportstolar till e36 coupe överhuvud taget?

Har en bekant som har en kollega som i sin tur har ett par stolar liggande sedan några år. Har alltså inte sett dem med egna ögon ännu.

Om det nu finns elstyrda sportstolar till coupe hur svåra är de att koppla in? Har idag vanliga skinnstolar med elvärme.

-Phil
Har precis fått bekräftat att det finns sportstolar med elstyrning.

Ingen som gjort bytet?
Är lite orolig för elen.

-Phil
Visa användare
9
AirCoder
320 GT -14
Z1 -89
GS 800f -09
tjo...

jo jag håller på med samma sak...om dom är elstyrda och värme i så måste det fram 6 kablar till...

jag satt och mixtrade lite med det ikväll med det slutade med att jag brände elagregatet...men jag kan höra av mig när jag kommit på något brun är iallafall minus pol om du vill försöka mixtra...

min fråga till dig är hur många kablar och hur ser dem ut som går till din sitsvärme idag det kan hjälpa mig mycket att få reda på det...

-----------------------------
MVH
AirCoder
Glidaren på 2 och 4 hjul!
-----------------------------
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Tjena

Jag hade ingen styrning alls framdragen i min förra 328 -96. Men jag köpte en m3-inredning med stolar som hade styrning, o motorerna sitter ju i stolarna så de var bara o ge dem ström typ. Satte dit ett relä o en säkrningshållare. Var inte så svårt.. de var en coupe om de spelar nån roll.

Visa användare
9
AirCoder
320 GT -14
Z1 -89
GS 800f -09
men jag har 6 trådar som ska kopplas in så vilka är till sitsvärmen och vilka är till styrningen? inget är framdraget ännu...vad var det för relä du satte och vilken storlek på säkring?

---
MVH
AirCoder
Ma
280
Magnus Karlsson
Vet inte hur de ser ut på din, men jag vill minnas att de var ett kontaktstycke separat för stolsvärme från golvet. Resten fick jag ju dra själv för motor o allt satt i stolen ju o min bil hade bara framdraget för stolsvärme. Jag testade o matade 12V på de olika stiften för o kolla tror jag.
Har du stolsvärme i din org stol? Om du har de så borde de kontaktstycket gå o koppla in i den nya stolen om den nu har stolsvärme. Har du kollat om de ens är stolsvärme på den nya stolen?
Visa användare
9
AirCoder
320 GT -14
Z1 -89
GS 800f -09
har inte på orginal solarna men det är det i de nya stolarna...så jag vet inte vilka kablar som är till stols värmaen om du kunde beskriva dem om du kommer ihåg...

---
MVH
AirCoder
Ma
280
Magnus Karlsson
Jo men jag menar, har du inte kablar från mattan som går till stolsvärme på org.stolarna så kan du ju inte koppla in några till den nya heller..
Då får du ju börja om från scratch o dra sladdar från stolsvärmeknappen till relä o.s.v.
Jag tippar på att de 6 sladdar du har under den nya stolen kanske är till motorstyrning?
Ta gärna en bild på golvet där sladdarna kommer upp o på kontaktstyckena och även nåt kort under den nya stolen o dess kontaktstycke.
Ca
55
Carl78
325IXK -88
328i coupé -96
Hej

Jag har en bild på kontaktstycket till en el-sportstol med orginal stolsvärme till en e36 coupe. Kan maila den om ni är intresserade.

/Carl

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Jag monterade in elstyrda M3-stolar i min fd. 328 E36. Inga problem att byta från manuella stolar med sätesvärme till elstyrda stolar med eller utan sätesvärme.

Gjorde på enklast möjliga vis och det fungerade kanon. Du har en grupp i bilen på 30A som går till cigg.uttaget och det är 30A som stolarna ska ha så det går fint att gå på denna grupp, uppsäkrat och klart ;)

Jag gjorde hela inkopplingen med sk. kabeltjuvar och 2,5kvmm kablar. Har en del bilder som visar lite mer. Man får riva mittkonsollen för att komma åt att dra kablaget under mattan och upp under stolarna. Sedan kontakterar man om kablaget och den nya stolen med snabbkontakter liak orginal.

Men som sagt mycket enkelt att endast få ström till de elstyrda stolarna.

Mvh Jimmy

Länk
Visa användare
9
AirCoder
320 GT -14
Z1 -89
GS 800f -09
jag har tittat lite på elskemat som finns upplagt på forumet och har nu löst problemet...håller på att installera i säkrings boxen och ett relä...så det var inga problem...elektriker som man är :)

---
MVH
AirCoder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.