|
|
|
|---|---|
| Hallå har monterat kolfiberinsug på bilen och tänkte mappa den nu. Men vart har ringt både till Köhler och Ts motor i Åstorp men dom är väldigt fullbokade just nu. Finns det nån annan i närheten av småland som är duktig??? | |
|
Kolla med Chipcenter i Växjö, www.chipcenter.cc Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Tackar ringde dom precis skulle inte vara några problem. Nån som har provat deras Individuell mappning??? Har nån något annat förslag ? | |
|
Lite nyfiken - Hur mycket får du ge för mappningen? /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
| 6500:- Skulle det kosta hos chipcenter. | |
|
Hej! Ett förslag! Fråga om de kan mappa den utan LMM och ersätta den med MAP sensor... Lmm:en begränsar luftfödet och tillsammans med kolfiberboxen kan du maxa effektuttaget. Är inte 100% insatt men det ska stämma att man måste ändra ett värde som anger max luftmängt från LMM... En anledningen till att det sitter LMM som standrad är tydligen att det kräver mycket datakraft att köra utan... Om ngn har mer kunskaper om detta skriv gärna och förklara mer i detalj... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Hallå visst att jag hade läst nått om detta. Citerar LotecM3 "De som kör utan LMM kör med högre bränsleförbrukning och mindre effekt. De är INTE mappade med Mapsensor, utan motronicen har två mappar. En för TPS och en för LMM. Bäst går den när den har båda att använda sig av. Typ den använder sig av TPS mappen och kompenserar med LMM mappen. Utan LMM så gungar varvtalet ner när du kopplar ur vid körning och lite andra saker. Alltså--> man ska ha LMM och TPS även med kolfiberboxen. 90mm är tillräckligt för att den ska få in den mängd luft utan problem. Har faktikst provat få en motor mappad med 120mm ingång utan LMM och en 90mm ingång med LMM. Den med LMM 90mm fick mera effekt och gick bättre." |
|
|
Tror att det ska funka ändå, kolla flera källor. Köhler hävdar att det funkar bra och är besiktningsbart om jag inte minns fel... Tyskarna kör med det, de kallar det för Alpha N styrning... Har hört om fall där folk mappat på detta viset utan att känna till att ett specifikt värde, (kanske "bor" lr ngt) måste ändras som talar om att Lmm inte är med eller hur det var... Är ute på djupt vatten nu men jag ska kolla var jag läst det. Köhler är ju erfaren med så säger han att det funkar så... Inget ont om LotecM3, han är säkert duktig men det finns alltid olika vägar att gå.... Mvh. B Hör gärna av dig med info om du kollar upp läget ytterligare... "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Alpha-N i tyskland är så enkelt som att de kör med TPS bara. Alpha står för vinkeln på spjället, och "N" står för antal RPM. Vanligt begrepp när man räknar matte. Så när de säger mappat på alpha-n så är det mappat efter varvtal och belastning, värdet i mappen går på Vinkel(%)/N(RPM). Det är inte lönt att använda sig av mapsensor på s50 som sugis. Men visst finns det folk som kan göra BRA mappar utan LMM och bara på TPS, men det är inte många som kan det och det ger vissa nackdelar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.